Rök vid expansionskärlet, kylaren? Hjälp?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Saralotta
Bilmodell: Carina
Årsmodell: 1997
PostOrt: Enskededalen

Rök vid expansionskärlet, kylaren? Hjälp?

Inlägg av Saralotta »

Min Toyota Carina från 97 fick motorstopp för ett tag sen. Bytte batteri bland annat. Och fyllde på kylarvätska. Sen när jag körde började den koka, och det rykte mycket ungefär från expansionskärlet (där jag fyllt på). Lämnade in den, bilmeken bytte kylarfläkt. Men kylarvätskan tog fortfarande slut jättefort och det rykte. Nu har jag fyllt på kylarvätska vid den där öppningen mitt, på precis där man öppnar huven (ja, ni fattar att jag inte vet så mycket om motorer...). Men då började det ryka jättemycket igen, efter några km, och nu såg det ut som om vätskan inte gått in i expansionskärlet utan runnit ut vid den lilla tappen som finns på locket, om ni fattar. För man såg att det runnit ur den och det rykte BREDVID kärlet. Alltså, till locket på expansionskärlet går ju en slang, och den fortsätter sen, antar som nån extra trygghetsgrej?
Kan också tillägga att det är jättefuktigt INNE i bilen, har varit det sen förra vintern, då fick man skrapa insidorna av fönstren... Tänkte om det har nåt samband? Med nåt läckage och så drar fläkten in fukten? Dessutom funkar f.övr fläkten i kupén urdåligt, men det kanske inte hör hit.
Men snälla om nån har tips om kylaren och kylarvätskan!?
tomme
Bilmodell: corolla 98
Årsmodell: 1998

Re: Rök vid expansionskärlet, kylaren? Hjälp?

Inlägg av tomme »

Rent spontant så verkar det som att vattenpumpen inte fungerar eller något annat som hindrar cirkulationen på vattnet. Kan det vara termostaten kanske, som sitter i locket ? Fukten i kupen kan ju bero på att du har vatten eller fukt kvar under mattorna, för det hade jag.Man får ju in det med snön om man inte torkar av skorna.Jag fixar det numera med tidningar under mattorna eftersom fukten tränger ner under. Har du otur så har du en läcka i värmepaketet , kanske någon slang, inne i kupen.Du får bocka dig ner och titta under instrumentbrädan och kolla.
En annan sak kan vara att du har läckage genom framrutan någonstans ,så när det regnar så droppar det sakta in vatten den vägen.
Micke2
Bilmodell: Rav4 IV & Corolla Hybrid
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Rök vid expansionskärlet, kylaren? Hjälp?

Inlägg av Micke2 »

Hej du.

Som sagt, leta läcka.
Om bilmattorna är kladdiga och inte riktigt känns som regnvatten, så kan det vara läck i värmeelementet.
Skulle förklara saken.
Vätskan försvinner och den går varm.

Med otur kan topplockspackningen ha gått vid första överhettningen pga kylfläkten.
Då förbränner den kylvätskan, då den går in i motorn.

Kolla kylvätskan efter olja, eller kylvätska i oljan. Då blir oljan grå.
Starta bilen kall med kylvätskelocket öppet, och kolla noga efter luftbubblor.
Flera och stora bubblor.
Om något av ovanstående stämmer, så har packningen gått.
Rätt så dyrt tyvärr.

Ang fukt på rutor och dålig ventilation.

Kolla så du inte h ar läge "recirkulation" .
En knapp eller spak med en symbol av kupen och luftens väg.
Åtskillia missar att den är i det läget.
Då immar det och blir fuktigt i kupen.

Micke.
Skriv svar