Rostlaga, tips?

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Rostlaga, tips?

Inlägg av Glenn »

Hur uppkom den där skumma hålet egentligen ? ..det är nog iofs inte så jättesvårt att MIG'a fast en liten plåtbit heller, men kanske overkill.. men spacklar du utan nåt bakom lär det lossna.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
SueCia
Inlägg: 57
Blev medlem: lör 09 okt 2010, 16:34:49
Bilmodell: Corolla T-sport
Årsmodell: 4

Re: Rostlaga, tips?

Inlägg av SueCia »

Glenn skrev:Hur uppkom den där skumma hålet egentligen ? ..det är nog iofs inte så jättesvårt att MIG'a fast en liten plåtbit heller, men kanske overkill.. men spacklar du utan nåt bakom lär det lossna.
Hålet var ju givetvis inte sådär runt från början, det var ett tjockt lager med rost där (det var där jag såg att det rostade från första början), jag slipade igenom all rost och det vart ett litet hål, men det var rost runt hålet så det var bara o fortsätta slipa bort tills plåten var frisk (det man kan se)

Jag antar att det är svetsning som gäller. Men jag känner ingen som kan svetsa dessvärre... :S
SueCia
Inlägg: 57
Blev medlem: lör 09 okt 2010, 16:34:49
Bilmodell: Corolla T-sport
Årsmodell: 4

Re: Rostlaga, tips?

Inlägg av SueCia »

Skulle få hjälp att svetsa igen hålet idag av en kille som jobbat som svetsare i 25 år. Han provade ett par gånger och sen sa han att det var omöjligt, plåten är jättetunn där.

Om jag står i valet och kvalet mellan Hagmans Polyester Reparationskit VS Kemisk metall, vad skulle rekomenderas då? Jag förstår att det inte är en långtidslösning, men håller det 1-2 år så har jag bättre ekonomi vilket möjliggör nyköp av bil.
Nutrition
Inlägg: 116
Blev medlem: sön 06 dec 2009, 16:42:16
Årsmodell: 0

Re: Rostlaga, tips?

Inlägg av Nutrition »

Hårdlödning kanske kunde vara ngt, ev. kan du rådfråga samma svetsguru =)
Started out with nothing and I still got most of it left

NCP21L TS -01
KE30 -77
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Rostlaga, tips?

Inlägg av Glenn »

Jag skulle söga att hårdlödning är ännu svårare där, nu var det iofs ~20 år sen jag hårdlödde senast, men det kräver ju gaslåga och tar ett tag, mjuklödning skulle nog kunna funka iofs, men det värmer också mycket plåt.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
SueCia
Inlägg: 57
Blev medlem: lör 09 okt 2010, 16:34:49
Bilmodell: Corolla T-sport
Årsmodell: 4

Re: Rostlaga, tips?

Inlägg av SueCia »

Glenn skrev:Jag skulle söga att hårdlödning är ännu svårare där, nu var det iofs ~20 år sen jag hårdlödde senast, men det kräver ju gaslåga och tar ett tag, mjuklödning skulle nog kunna funka iofs, men det värmer också mycket plåt.
Nu har jag tagit beslutet att det fick bli glasfiberspackel, det är ingen långsiktig lösning jag vet, och alla som lagar bilar seriöst kommer se ner på mig som en undermänniska, jag borde inte få äga en bil osv. osv.

Men jag hoppas att bilen håller över vintern iaf. Sen får vi se vad som händer.

Jag återkommer i den här tråden när skiten går sönder så får framtida amatörer reda på hur länge det höll för mig iallafall. För det har varit totalt omöjligt att googla på någon som faktiskt provat och sen resultatet efter en tid.
Skriv svar