Toyota bilar varvar mkt motorvägsfart.
-
- Inlägg: 445
- Blev medlem: tis 03 mar 2009, 19:41:47
- Bilmodell: ST205 Avensis 2,4.Nya audiq3
- Årsmodell: 0
- PostOrt: Gävle Gräddö
- Land (Country): Håkan
Re: Toyota bilar varvar mkt motorvägsfart.
hahaha håller med om det där körskolan 3 an alltid i 50 baaaaaaa och la man i 4 an fick man en smäll;)
tvärtom idag tack och lov. 4an alt 5an
Med vänlig hälsning, trafikutbildaren
tvärtom idag tack och lov. 4an alt 5an
Med vänlig hälsning, trafikutbildaren
Kört: Impreza 2009, C 4 2011, Avensis 2,4 kombi executiv svart skinn:)
ST205, GT4-R, Aygo 2009, Auris 2008, Prius 2011.
Avensis 10a Prenium olivgrön 2,0
Kör nu q3 2019 och nu en corolla 1999 1.3 Golf sportcombi dsg 2016
ST205, GT4-R, Aygo 2009, Auris 2008, Prius 2011.
Avensis 10a Prenium olivgrön 2,0
Kör nu q3 2019 och nu en corolla 1999 1.3 Golf sportcombi dsg 2016
-
- Inlägg: 401
- Blev medlem: sön 13 sep 2009, 06:31:36
- Bilmodell: Opel Astra
- Årsmodell: 2002
- PostOrt: Enköping
- Land (Country): Sverige
Re: Toyota bilar varvar mkt motorvägsfart.
Skulle man inte alltid även gå runt bilen och kolla lysen m.m., varje gång innan man åkte iväg? 

-
- Moderator
- Inlägg: 3813
- Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
- Ort: Ljungbyhed
Re: Toyota bilar varvar mkt motorvägsfart.
Det ska man fortfarande kritiskt sett, full säkerhetskontroll innan avfärd. Dock är det väl mer en fråga om att lära folk lite om vad som är viktigt att ha koll på på sin bil. Nåt som ingen kommer ihåg mer än två dagar efter uppkörningen ändå, vad det verkar.
Jag är glad att jag är lite teknisk och har koll på saker och ting, så jag åtminstone vet att mitt fordon är någesånär säkert. Nu misslyckades jag ju med det med Micran, men det var för att nån annan spacklat över bristerna. Upptäckte det ju dock vid en detaljgranskning, så helt kass är jag kanske inte ändå...
Jag är glad att jag är lite teknisk och har koll på saker och ting, så jag åtminstone vet att mitt fordon är någesånär säkert. Nu misslyckades jag ju med det med Micran, men det var för att nån annan spacklat över bristerna. Upptäckte det ju dock vid en detaljgranskning, så helt kass är jag kanske inte ändå...
-
- Inlägg: 401
- Blev medlem: sön 13 sep 2009, 06:31:36
- Bilmodell: Opel Astra
- Årsmodell: 2002
- PostOrt: Enköping
- Land (Country): Sverige
Re: Toyota bilar varvar mkt motorvägsfart.
Ja, det var i alla fall något jag fick göra vid varenda körlektion. Sedan dess vet jag inte om jag gjort det någon gång, och det har gått riktigt bra ändå under alla år. Servar gör jag förstås bilen med jämna mellanrum.
-
- Moderator
- Inlägg: 3813
- Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
- Ort: Ljungbyhed
Re: Toyota bilar varvar mkt motorvägsfart.
Skadar ju inte att kolla om man har olja och spolarvätska, titta till däckslitaget och kolla att alla viktiga lampor funkar nån gång ibland. Motorcykeln kollar jag nån del av innan varje tur, bromsar och lyse varje gång. Bilar trillar dock inte omkull, man sitter inomhus och har bälte på sig, så risken är större på en hoj.
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Toyota bilar varvar mkt motorvägsfart.
Ja, man SKA ju kolla alla lysen osv innan varje gång man kör, fast numera kan man ju vara lite lat då "alla" moderna bilar har lampvakter osv. (Ändå ser man jämt enögda bilar som kör omkring..)
När jag skulle köra upp så satte vi oss i bilen och uppkörningsförättaren sa "Du körde hit i denna bilen va ?", jag svarade ja och han sa "Då gjorde ni förstås säkerhetskontroll innan ni åkte också så vi kan skippa den ?" Jag ljög glatt och svarade ja
När jag skulle köra upp så satte vi oss i bilen och uppkörningsförättaren sa "Du körde hit i denna bilen va ?", jag svarade ja och han sa "Då gjorde ni förstås säkerhetskontroll innan ni åkte också så vi kan skippa den ?" Jag ljög glatt och svarade ja

Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
-
- Moderator
- Inlägg: 3813
- Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
- Ort: Ljungbyhed
Re: Toyota bilar varvar mkt motorvägsfart.
Sällan lampvakter på tillexempel P-ljus och skyltbelysning etc, och i min uppfattning är den absolut viktigaste glödlampan på bilen vänster parkeringsljus. Har man inget parkeringsljus vänster fram så blir det omöjligt för mötande att bedöma bilens bredd när halvljuslampan går sönder.
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Toyota bilar varvar mkt motorvägsfart.
Och hur många kontrollerar parkeringslamporna ? ..det är väl f.ö en väldigt vanlig sak som SBP slår ner på, just för att folk inte förstå att man "måste" slå av halvljuset för att kontrollera det.
Skyltbelysningen känns ju f.ö inte som en säkerhetsdetalj
Skyltbelysningen känns ju f.ö inte som en säkerhetsdetalj

Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
-
- Moderator
- Inlägg: 3813
- Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
- Ort: Ljungbyhed
Re: Toyota bilar varvar mkt motorvägsfart.
Nä, skyltbelysningen är väl inte så viktig, kan jag hålla med om. Har många gånger försökt förklara för folk varför jag tycker vänster parkeringsljus är bilens viktigaste lampa, men ofta blivit idiotförklarad, men du verkar haja vad jag tjatar om iallafall. 
Jag menar bara att det skadar inte att gå ett varv ibland och kolla, sen att man inte gör det så fort man kör 200 meter bort till närmaste turkica för ett paket cig är väl en sak, men ska man köra en långtur är det inte fel, eller kanske nån gång i veckan eller så, och kanske inte allt varje gång. Poängen är väl framförallt att man ska ha lite grundläggande koll på vad man åker i för nånting.

Jag menar bara att det skadar inte att gå ett varv ibland och kolla, sen att man inte gör det så fort man kör 200 meter bort till närmaste turkica för ett paket cig är väl en sak, men ska man köra en långtur är det inte fel, eller kanske nån gång i veckan eller så, och kanske inte allt varje gång. Poängen är väl framförallt att man ska ha lite grundläggande koll på vad man åker i för nånting.
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Toyota bilar varvar mkt motorvägsfart.
Ja, men dom flesta här har nog hyfsad koll kan man tänka.
Men när man jobbade med bilar var det rent skrämmande vad kass koll folk hade ibland, bilar som nästan saknade bromsar eller som drog helt snett när man bromsade och ägaren hade inte märkt nåt tex.
Påminner f.ö om när sambon körde 9-5 2.0'an och i förbifarten sa att hon tyckte den var slö, tänkte inte så mycket på det men en dag körde jag den, helt OTROLIGT slö.. stannade bilen och öppnade huven, hoppsan, sprinten till wastegateauctuatorn hade lossat så wastegateluckan stod och flappade, noll laddtryck alltså.. fixade ihop länken och säkrade med lite ståltråd som sprint, nu blev bilen lite trevligare igen
..gissar den tappade typ 30hk på det där, och hon hade kört så i flera månader 
Men när man jobbade med bilar var det rent skrämmande vad kass koll folk hade ibland, bilar som nästan saknade bromsar eller som drog helt snett när man bromsade och ägaren hade inte märkt nåt tex.
Påminner f.ö om när sambon körde 9-5 2.0'an och i förbifarten sa att hon tyckte den var slö, tänkte inte så mycket på det men en dag körde jag den, helt OTROLIGT slö.. stannade bilen och öppnade huven, hoppsan, sprinten till wastegateauctuatorn hade lossat så wastegateluckan stod och flappade, noll laddtryck alltså.. fixade ihop länken och säkrade med lite ståltråd som sprint, nu blev bilen lite trevligare igen


Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se