Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Tjena!
Har en Celica -90 Gti som har stått i ett skjul de senaste 10 åren. Det var en gång för 10år sedan som jag var ute och körde den när den plötsligt började gå dåligt. Tror inte den går på alla cylindrar. Väldigt orkeslös och är svår att hålla igång men kan gå på tomgång bara man får den lite varm.. Lämnade in den på flertalet verkstäder men det var ingen som lyckades hitta något fel på den och den blev så omtalad här i trakten att min lokala toyotaverkstad vägrade ta emot den. Så jag rullade in den i ett skjul men idag så bestämde jag mig för att dra fram den ur skjulet för att se om jag skulle kunna få liv i den igen. Hade upp fördelarlocket och putsade upp lite och fick den faktiskt att starta men den går verkligen inte bra. Som ni kan se och höra på denna film. http://1drv.ms/1JIYh97
Enligt diagnosboxen så är det fel på vacuumsensorn. Är det samma sak som MAPsensorn på andra bilar? Prövade att koppla ur den men den går ändå lika kasst.
Det är inte det lättaste att skruva på bilen när det är så jävla mycket elektronik. Men är det någon av er Toyotaexperter som har något tips om vad som kan vara fel?
Och hur kan man kolla timingen på tändningen om den är rätt?
Om den går lika när du rycker ur vacum/mapsensorn så är den troligtvis trasig. Kopplade du bort slangen eller kabeln från den? Tar man bort slangen på tomgång på en fungerande så kommer den tro att du har atmosfärstryck i insuget=fullgas, och kommer ge soppa för det.
Så om du inte märker nån skillnad när du tar bort slangen, och du känner att det suger i slangen. Byt mapsensor.
Pipedreams skrev:Om den går lika när du rycker ur vacum/mapsensorn så är den troligtvis trasig. Kopplade du bort slangen eller kabeln från den? Tar man bort slangen på tomgång på en fungerande så kommer den tro att du har atmosfärstryck i insuget=fullgas, och kommer ge soppa för det.
Så om du inte märker nån skillnad när du tar bort slangen, och du känner att det suger i slangen. Byt mapsensor.
Precis. Det gjorde ingen skillnad att ta ur slangen så sensorn är väl kaputt. Men ögnade igenom en Celica handbok där det stod att det skulle ligga en spänning på 4,5 - 5,5V över sensorn men jag mäter upp det till över 11V! Så det är nog kanske därför den är slut?
Antar att även ECUn är slut då? Är det bara att köpa en ECU från en annan st182 och koppla in rakt av?