Min köra corrolla 2007 är på skroten , en person körde in i baken på mig vid ett rödljus , så bilen blev skrot ..
Synd för ja hade tänkt behålla bilen länge länge till , var en 2007 med 5300 mil på mätaren
Har varit runt och kollat på Kia , hyndai , ww mm , men hamnar till slut vid , det måste bli en toyota på nytt
Kollat på nya auris , men den ser ju ut som en rymdraket på insidan , och sen säger säljaren TPMS däck för 10000:-
Fråga kan man koppla bort TPMS , eller måste man leva med det , han säger oxå att man måste åka in och kalibrera på en toyota verkstad vid bytte mellab vinter och sommar däck ?
Om man tittat på en äldre auris säg 2011-2012 , vad gäller då ?? Vad har dom för barnsjukdomar , och hur är det med rost skydd
Rostskyddade min corolla 2007 direkt vid köpet för 7000:- , har det blivit bättre med dom nya toyotorna ?
Hur kan man se att bilen man tänkt köpa inte varit med om några dumheter (krock)
Och hur mycket kan pruta , dom verka vara stenhårda säljarna i toyota affärerna
Slipper man TPMS på en 2011-2012 auris ?
Toyotan är skrot , vad ska ja köpa ?
-
- Inlägg: 18
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 18:10:16
- Bilmodell: corolla
- Årsmodell: 2007
-
- Moderator
- Inlägg: 3813
- Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
- Ort: Ljungbyhed
Re: Toyotan är skrot , vad ska ja köpa ?
TPMS är ett bök, jag vet inte om sensorerna går att flytta över, annars är ju en tanke att köpa vinterhjulen billigt och flytta över sensorerna när du byter hjul. Eventuellt om det går att komma undan billigare om man köper sensorerna lösa. Sen vet jag inte hur dom sitter i fälgarna heller, ska dom ha eget hål är ju det såklart lite extra pyssel också...
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Toyotan är skrot , vad ska ja köpa ?
Angående rostskyddet lönar det sej i princip aldrig, såvida man inte behåller bilen onormalt länge.
Själv så skulle jag helst köpa en sen camry, jäkla fina bilar.. synd att dom slutade ta in dom i sverige (europa ?),
speciellt när det kom hybrider också.
Själv så skulle jag helst köpa en sen camry, jäkla fina bilar.. synd att dom slutade ta in dom i sverige (europa ?),
speciellt när det kom hybrider också.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Re: Toyotan är skrot , vad ska ja köpa ?
Hade en Camry 01, ingen rymdraket inuti utan snarare amerikansk med stora utrymmen. Var väl överlag nöjd med den men trots lilla motorn, i.o.f.s. automat, så kändes inte bränsleekonomin berättigad mot effekten. Bekväm, skapligt tyst i kupén men vinteregenskaperna var väl sådär med känslan av att man var ute o segla ibland så att säga.
Skulle jag titta på något i den prisklassen som TS pratar om så skulle jag ut och provköra några beg. Lexus istället, IS250 är en rätt trevlig pjäs faktiskt. De äldre modellerna är väl inte fy skam fast ex. IS200 som troligtvis är den vanligaste är rätt trött och drar även den för mkt kontra effekten. Precis som med Toyota kan man få fina beggarantier med rätt objekt och handlare.
Jag förespråkar så gott som alltid rostskyddsbehandling, skillnaden är natt o dag jämförelsevis och generellt har bilparken en ganska dålig trend nu när det kommer till rost. Visst det kan ta bra många år innan rosten spelar roll rent kostnadsmässigt, fast o andra sidan, den dagen man ska sälja så beror det ju på vem som tittar på bilen. 10 år gamla Toyotabilar är i regel inte särskilt vackra undertill på denna punkt även om det naturligtvis kan handla om olika mkt rostangrepp, inträffa tidigare och senare samt med vems ögon som sagt. Det roliga eller sorgliga i det hela är att 15-20 åringarna inte alltför sällan har klarat sig bättre.
Skulle jag titta på något i den prisklassen som TS pratar om så skulle jag ut och provköra några beg. Lexus istället, IS250 är en rätt trevlig pjäs faktiskt. De äldre modellerna är väl inte fy skam fast ex. IS200 som troligtvis är den vanligaste är rätt trött och drar även den för mkt kontra effekten. Precis som med Toyota kan man få fina beggarantier med rätt objekt och handlare.
Jag förespråkar så gott som alltid rostskyddsbehandling, skillnaden är natt o dag jämförelsevis och generellt har bilparken en ganska dålig trend nu när det kommer till rost. Visst det kan ta bra många år innan rosten spelar roll rent kostnadsmässigt, fast o andra sidan, den dagen man ska sälja så beror det ju på vem som tittar på bilen. 10 år gamla Toyotabilar är i regel inte särskilt vackra undertill på denna punkt även om det naturligtvis kan handla om olika mkt rostangrepp, inträffa tidigare och senare samt med vems ögon som sagt. Det roliga eller sorgliga i det hela är att 15-20 åringarna inte alltför sällan har klarat sig bättre.
Started out with nothing and I still got most of it left
NCP21L TS -01
KE30 -77
NCP21L TS -01
KE30 -77
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Toyotan är skrot , vad ska ja köpa ?
Jag säger inte att rostskyddsbehandlingen inte funkar, för det gör den, problemet är att man inte får igen pengarna när man säljer bilen, då priset på en rostskyddsbehandlad bil går upp marginellt som begagnad.
Behåller man den riktigt länge drar man väl nytta av det dock, mend et gör man ju sällan.
Behåller man den riktigt länge drar man väl nytta av det dock, mend et gör man ju sällan.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Re: Toyotan är skrot , vad ska ja köpa ?
Som sagt, beror på vem spekulanten är men i dagens takt tror jag att rost kommer vara på tapeten mer och mer framöver. TS antyder ändå på att vilja ha kvar sin bil länge såvida inget oförutsett inträffar, sen ska man inte glömma bort nyttan en rostskyddsbehandling gör och vad motsatsen kostar som ex.:
Nej jag håller ingen rostskyddsfirma om ryggen men detta har alla ingredienser för att bli ett samhällsproblem ganska snart, finns dock någon firma med en bra slogan:
Rostskyddsgarantin håller inte rosten borta
- Laga/åtgärda rostskada i karossen = även mindre (och vilket straff det kan vara att få det bra så att det inte återkommer inom snar framtid)
- Rostiga broms/bränsle/tankrör och för den delen bränsletank +band i.o.m. att japsar gärna var sena med plasttank
- Länkarmar, fram/bakaxelbalk beroende på konstruktion vilka kanske inte är de vanligaste bristerna för Toyota men visst förekommer de
- Fjäderben/säten som naturligtvis sitter i skottlinjen på de flesta bilar
Nej jag håller ingen rostskyddsfirma om ryggen men detta har alla ingredienser för att bli ett samhällsproblem ganska snart, finns dock någon firma med en bra slogan:
Rostskyddsgarantin håller inte rosten borta
Started out with nothing and I still got most of it left
NCP21L TS -01
KE30 -77
NCP21L TS -01
KE30 -77
- Hachi-Roku
- Inlägg: 1
- Blev medlem: ons 18 feb 2015, 18:06:13
- Bilmodell: GT86
- Årsmodell: 2012
- PostOrt: Luleå
- Land (Country): Sverige
Re: Toyotan är skrot , vad ska ja köpa ?
Vad det gäller krock är en krockad bil lagad på Toyotas skadeverkstad återställd till orginalskick från fabrik. är bilen gammal är den krockskadade delen antagligen i bättre skick än resterande delar. När du lämnar in en bil på lagning via försäkringen efter en kollision så lagar de ej bilen om den inte går att återställa helt. Det står förövrigt i bilens service historia om den blivit krockad och lagad, men är det gjort rätt så skall det vara som att den inte blivit krockad. minsta skada på bilens bärande struktur så löser dom in den. det är bilar som är importerade du bör se upp med om de varit med om något.
Har du bara dig själv att frakta runt i bilen rekommenderar jag stark att du i allfall provkör en GT86. Dom går billigt och ger vansinnigt mycket körglädje för priset.
Har du bara dig själv att frakta runt i bilen rekommenderar jag stark att du i allfall provkör en GT86. Dom går billigt och ger vansinnigt mycket körglädje för priset.