Co-halt st202

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Klimz91
Bilmodell: ST 202/GT
Årsmodell: 1994
PostOrt: Landsbro

Co-halt st202

Inlägg av Klimz91 »

Tja!! som rubriken lyder så har jag problem med co halt. Var på besiktningen igår och fick tvåor på co´n både på tomgång och vid 2500... andra värden var bra. Körde diagnostik nyss men fann inga fel.. Vet att det ska funka med etanol men vill helst ha en lösning som håller en aning längre ;) Någon som har några bra idéer?? =)
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Kontakt:

Re: Co-halt st202

Inlägg av Fnys »

En lösning som garanterat håller längre är om du byter motorolja och tändstift. Gärna oljefilter också.
Detta borde påverka co-halten framförallt :thumbup:
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm

Inlägg av Glenn »

Motoroljan brukar mest påverka HC, inte CO.

Men min spontana fråga är ju om bilen var ordentligt varmkörd ? dessa motorer ger usla värden innan katten är varm,
det räcker med att du sitter och väntar på din tur typ 10min för dne ska kallna, de flesta besiktningsmän vet om detta
och brukar varmköra bilen ifall värdena är dåliga, men ibland träffar man på nån planta som inte gör det.

Hur var övriga värden ? du skrev att dom är bra, betyder det att dom var inom gränsvärdena eller var dom mycket lägre som dom ska vara ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Kontakt:

Inlägg av Fnys »

Glenn skrev:Motoroljan brukar mest påverka HC, inte CO.
Ja, men också bränsleblandningen och det var därför jag skrev att han skulle byta motorolja också.

Missade att du har en st202 och det kan säkert vara som glenn säger att katalysatorn kallnat. På min st182 så hade jag besiktningstid i december och det var alltid att katten hann kallna innan det var dags för mätning av avgaserna. Varje gång så blev det 5-6 varv runt bilprovningens hus så jag känner igen varenda tegelsten som sitter i det där husets fyra väggar nu :P
Dock skulle jag ändå, innan nästa besiktning byta tändstift och inte bara chansa på att varmköra katten. Kolla även så gasspjället är rent och att det stänger helt samt kontrollera att bilen inte drar tjuvluft
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Kontakt:

Inlägg av Dale »

Har haft några kärror med 3S-motorer och samtliga har fått åka runt efter bromsprovet för att värma katten annars har siffrorna spretat. Har inte spelat någon roll om det varit en gammal eller ny katt heller. Motorn verkar inte vara byggd för att torrgasa. Dom går fett utan belastning kan ju vara att det kyler katten.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
tobo
Bilmodell: Opel Astra
Årsmodell: 2002
PostOrt: Enköping

Inlägg av tobo »

Kolla också att motorn har rätt arbetstemperatur (termostat). Att tempgivaren till ECU:n är OK. Att det inte är något luftläckage före lambdasonden. Att luftfiltret inte är igentäppt. ;)
Klimz91

Inlägg av Klimz91 »

Olja planerade jag byta efter besiktningen faktiskt(tidigare bytt juni förra året) ;) Det där med att varma upp motorn ordentligt fick jag lära mig på föregående besiktning så hade bra med värme innan jag kom dit, bilen var igång även i väntan på besiktningsgubbarna. (Men vid kall kat blir det ju väl så att alla värden är usla??) i mitt fall var det bara för fett med bränsle =)
Klimz91

Inlägg av Klimz91 »

Fnys skrev:
Glenn skrev:Motoroljan brukar mest påverka HC, inte CO.
Ja, men också bränsleblandningen och det var därför jag skrev att han skulle byta motorolja också.

Dock skulle jag ändå, innan nästa besiktning byta tändstift och inte bara chansa på att varmköra katten. Kolla även så gasspjället är rent och att det stänger helt samt kontrollera att bilen inte drar tjuvluft
Tändstift var bytta förra året =) samt fördelarlock och övriga tändkomponenter =)
Klimz91

Inlägg av Klimz91 »

Hur var övriga värden ? du skrev att dom är bra, betyder det att dom var inom gränsvärdena eller var dom mycket lägre som dom ska vara ?[/quote]

Ja dom är inom gränsvärden. Själva COn står på 0.5(0.3 på både tomgång och vid varvning
Prius
Bilmodell: Prius.
Årsmodell: 2000
PostOrt: Sollentuna

Inlägg av Prius »

På den här sidan kan man få reda på vad som orsakar fel på avgasvärderna.
http://sunmaskin.se/utbildningar/sun-avgasskola
Skriv svar