Bakrutetorkare. Avensis -99

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Ackselsson
Inlägg: 6
Blev medlem: lör 07 mar 2015, 19:31:51
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 1999
PostOrt: Uddevalla

Bakrutetorkare. Avensis -99

Inlägg av Ackselsson »

Torkaren bak fungerade utmärkt i morse. När jag skulle åka till jobbet ikväll, så gick den långsamt fram till 3/4 av rutan, för att sedan vara helt död.
Är det kretskortet som kortslutit, eller behöver den bara smörjas upp?
Hur går man till väga vid dessa två "ingrepp".. ?
Med vänlig hälsning
A
p_k
Inlägg: 32
Blev medlem: lör 12 feb 2011, 20:32:29
Bilmodell: Avensis 2,0
Årsmodell: 2002

Re: Bakrutetorkare. Avensis -99

Inlägg av p_k »

Hej, råkade ut för samma sak på min för några år sedan. Minns inte exakt hur det såg ut men borrade ett litet hål vid motorns "hus" på utsidan vid axeln och sprutade in rostlösare och annat. Det var fullt med rost, när den värsta guckan runnit ut fungerade torkaren perfekt igen och gör det fortfarande. Satte bara lite fett över hålet efteråt. Ful-lösning men funkade för mig :thumbup:

/Peter
Ackselsson
Inlägg: 6
Blev medlem: lör 07 mar 2015, 19:31:51
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 1999
PostOrt: Uddevalla

Re: Bakrutetorkare. Avensis -99

Inlägg av Ackselsson »

Tack för tipset Peter!
Blir till att ge trotjänaren en rejäl borr/rost massage i eftermiddag :thumbup:
SvEsson
Inlägg: 75
Blev medlem: lör 16 feb 2013, 19:15:36
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 1998

Re: Bakrutetorkare. Avensis -99

Inlägg av SvEsson »

Nja :? en mindre "ful" lösning är ju att lossa torkararmen mha en liten avdragare (Satt rejält hårt på min Avensis -99 kombi)
Sen tar man ut motorenheten genom en lucka i bakluckan....
Gjorde detta och smorde upp pga att torkaren gick "hackigt", men det hjälpte inte så värst. Sannolikt är det fel på någon strömbegränsningskrets på motorns kretskort.....jag kan leva med detta... ;)
Skriv svar