Klonkande ljud från framvagnen vid motorbromsning RAV4 -02

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Reagger
Inlägg: 35
Blev medlem: ons 09 jan 2013, 22:04:20
Bilmodell: Toyota Rav4
Årsmodell: 2002

Klonkande ljud från framvagnen vid motorbromsning RAV4 -02

Inlägg av Reagger »

Hej,
Har ett fruktansvärt störande problem som jag haft en tid på min RAV4 -02 (VVTI 150hk).
Inte alltid men väl förekommande framförallt när jag motorbromsar ner från högre hastigheter (allt över 70km/h typ) så klonkar, nästan slår det till från (vad jag tror) någonstans runt vänster framhjul eller däromkring.

Vad kan det vara för något? Vet att frågan i sig är lite som "hur långt är ett snöre?", men ni kanske har någon idé?

Värt att nämna, är att jag bytte både höger och vänster krängningshämmare för 1,5, 2 år sen. Och den gick igenom besiktningen för 2 månader sen UA (nitisk bilprovare).
Ljudet låter inte som (av egen erfarenhet) att en krängningshämmare eller drivknut håller på att ge upp. Framförallt inte eftersom ljudet inte uppkommer när jag svänger, inte heller det karaktäristiska ljudet som en dålig krängningshämmare har.

Tack på förhand!

mvh
Magnus
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Klonkande ljud från framvagnen vid motorbromsning RAV4 -

Inlägg av cheetah1 »

Hm, ett långskott, men kan det vara mjuka motorkuddar, så motorn slår emot nåt när du går över i motorbroms? Hur långt har den gått?
Reagger
Inlägg: 35
Blev medlem: ons 09 jan 2013, 22:04:20
Bilmodell: Toyota Rav4
Årsmodell: 2002

Re: Klonkande ljud från framvagnen vid motorbromsning RAV4 -

Inlägg av Reagger »

Snart 22 tusen. Hur kollar jag om det är motorkuddarna som är boven i dramat? :)
Pederp
Inlägg: 17
Blev medlem: ons 04 jul 2012, 09:24:46
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2008
PostOrt: Boden

Re: Klonkande ljud från framvagnen vid motorbromsning RAV4 -

Inlägg av Pederp »

Kan lika vara att kuddarna inte är helt åtdragna, hade samma bekymmer med min -08. Dom hade släppt lite men var lätt åtgärdat :) Var en jäkla massa klonkande, speciellt när man släppte upp kopplingen och drog iväg.
Skriv svar