Avensis hackar på låga växlar

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Avensis_Owner
Inlägg: 37
Blev medlem: fre 06 feb 2015, 16:25:52
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2003
PostOrt: linköping

Avensis hackar på låga växlar

Inlägg av Avensis_Owner »

Hej! min ganska nyservade avensis, 1.8 från 2002 går hackigt på låga växlar och låg hastighet. Den skakar (gör nästan små hopp) på 4:an och neråt och hastigheter under ca 55km/h. Den är nyservad med toyotas trygghetsservice och inga lampor blinkar, går också bra i övrigt och startar alltid och i alla väder. Vid höga hastigheter på landsväg och motorväg känner jag inte av problemet! Finns det någon trevlig och kunnig prick därute som känner igen problemet och kan tipsa om hur jag ska fixa det?
KACE80
Inlägg: 878
Blev medlem: tis 18 aug 2009, 23:43:30
Bilmodell: MR2 TURBO
Årsmodell: 1991
PostOrt: Borås/GBG

Re: Avensis hackar på låga växlar

Inlägg av KACE80 »

Hej!

Jag tänker ganska snabbt på dåliga/slitna motorkuddar...
Mycket tyder på det i just hastigheterna där du upplever problem.
Typiskt är också att just det försvinner med högre hastiget.

Anton
KACE80
Inlägg: 878
Blev medlem: tis 18 aug 2009, 23:43:30
Bilmodell: MR2 TURBO
Årsmodell: 1991
PostOrt: Borås/GBG

Re: Avensis hackar på låga växlar

Inlägg av KACE80 »

Edit : Hackar kan ju tolkas lite olika med, upplever du ett fysiskt "hackande" och/eller ett hackande ljud?
Är det det förstnämnda så sätter jag en tia på min första teori ;)

Anton
Avensis_Owner
Inlägg: 37
Blev medlem: fre 06 feb 2015, 16:25:52
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2003
PostOrt: linköping

Re: Avensis hackar på låga växlar

Inlägg av Avensis_Owner »

KACE80 skrev:Edit : Hackar kan ju tolkas lite olika med, upplever du ett fysiskt "hackande" och/eller ett hackande ljud?
Är det det förstnämnda så sätter jag en tia på min första teori ;)

Anton
Hej Anton! tack för svaret, hackandet upplevs fysiskt, till den graden att jag känner mig riktigt trött efter en "längre" bilfärd. Och, vad är motorkuddar, var sitter de och är de svåra att byta ut själv?
KACE80
Inlägg: 878
Blev medlem: tis 18 aug 2009, 23:43:30
Bilmodell: MR2 TURBO
Årsmodell: 1991
PostOrt: Borås/GBG

Re: Avensis hackar på låga växlar

Inlägg av KACE80 »



Här har du en liten enklare video på en några år äldre Toyota och annan modell, men ser nog ganska snarlikt ut på din Avensis 02:a.
Av videon blir du ju lite klarare över vad motorkuddar är och vart de sitter :)

Sedan är väl allt relativt vad gäller att göra detta själv ( om det nu visar sig att vara det jag misstänker ), som vad du har för verktyg, hur du bor och plats och så vidare.

Anton

A
SvEsson
Inlägg: 75
Blev medlem: lör 16 feb 2013, 19:15:36
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 1998

Re: Avensis hackar på låga växlar

Inlägg av SvEsson »

Suverän video "KACE80" :clap:

Men det vore kul att veta NÄR såna här problem uppstår - hur långt har bilen gått "Avensis_Ownwer" :?:
KACE80
Inlägg: 878
Blev medlem: tis 18 aug 2009, 23:43:30
Bilmodell: MR2 TURBO
Årsmodell: 1991
PostOrt: Borås/GBG

Re: Avensis hackar på låga växlar

Inlägg av KACE80 »

Tack SvEsson :)

Men vi skall komma ihåg att detta kan vara något annat, spännande för mig med att se vad det blir :)

Ja det vore intressant att veta hur långt din bil gått ts?
Men både ålder och miltal spelar ju såklart in.

Anton
Pipedreams
Sponsor
Inlägg: 837
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
Årsmodell: 97
PostOrt: Ludvika
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Pipedreams
Kontaktperson: Håkan
Ort: Ludvika

Re: Avensis hackar på låga växlar

Inlägg av Pipedreams »

Upplever du skakningarna olika mycket på de olika växlarna eller skulle du säga att de är ungefär lika vid samma hastighet oavsett växel? Skulle gissa på dåliga inre drivknutar eller nåt så enkelt som stomsläpp på ett däck så det inte är helt runt.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Avensis_Owner
Inlägg: 37
Blev medlem: fre 06 feb 2015, 16:25:52
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2003
PostOrt: linköping

Re: Avensis hackar på låga växlar

Inlägg av Avensis_Owner »

Tack för era svar och inlägg! Bilen är från 2002, har gått ca 21000 mil. den är regelbundet servad på toyota, senast i mars i år.
Problemet visar sig när jag släpper gasen, så att bilen "bromsar ner" (motorbroms?). Gasar jag igen så försvinner hackandet. Man skulle kunna säga att den hackar vid nedacceleration men INTE uppacceleration!

Har visat den för Toyota, teknikern som provkörde den säger att hackandet känns i stolen så det borde vara dåligt balanserade däck/hjul. Teknikern på Autoexperten säger att det kan antigen vara däckbalans eller inre drivkntarna. Så jag vet inte vad jag ska tro.

Viktigt att säga är att backdäcken är sämre balanserade än de framme. Förra sommaren kände jag skakningar och vibrationer i ratten vid hastigheter över 110km/h. I år satte jag förra årets backdäck där framme, så nu är skakningarna i ratten "mindre". Det vill säga att backdäcken är dåligt balanserade.

Tar tacksamt emot fler inlägg nu när ni vet mer om bilen o ch problemet med den.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Avensis hackar på låga växlar

Inlägg av cheetah1 »

Åk till en däckverkstad och få däcken balanserade då? Det kostar nån femtiolapp per hjul..
Skriv svar