Avensis 2015 (gamla modellen) - Köpråd

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
turbolars
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 02 jun 2015, 14:29:05
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 0
PostOrt: 14168

Avensis 2015 (gamla modellen) - Köpråd

Inlägg av turbolars »

Hej alla experter,

Jag och familjen (fru+2 barn med bilbarnstol) ska köpa en ny familjebil och har fastnat för Avensis.
I och med att Avensis kommer i en ny modell så säljer t ex Europiska Motor ut Avensis 1,8 Edition Feel för 189.000 kr (+15tkr för automat)

Om jag tittar på begagnatmarknaden så kan jag hitta en 2011-2012 som gått rätt många mil för 140.000 kr.

Det känns helt enkelt rätt prisvärt att då köpa en ny bil för 204tkr i min värld.

Tänker jag fel eller bör jag sikta in mig på en begagnad modell istället? VI kommer max köra 1500 mil per år.

Tacksam för alla svar.

Mvh Lars
GT4-R
Inlägg: 445
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 19:41:47
Bilmodell: ST205 Avensis 2,4.Nya audiq3
Årsmodell: 0
PostOrt: Gävle Gräddö
Land (Country): Håkan

Re: Avensis 2015 (gamla modellen) - Köpråd

Inlägg av GT4-R »

varför inte som du skriver det är kanonpris på dessa.

dock så kommer nya var bra mycket bättre i inredning. . den äldre gen är grymt rep känslig invändigt.

har själv en prenium glastak larm el stolar skinn mm nöjd ägare men stör mig lite på trökig bil att köra och inreningen då.

se till och få en bil med nyckellöst sytem. så praktis när man har barn och händerna fulla.
Kört: Impreza 2009, C 4 2011, Avensis 2,4 kombi executiv svart skinn:)
ST205, GT4-R, Aygo 2009, Auris 2008, Prius 2011.
Avensis 10a Prenium olivgrön 2,0


Kör nu q3 2019 och nu en corolla 1999 1.3 Golf sportcombi dsg 2016
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Avensis 2015 (gamla modellen) - Köpråd

Inlägg av cheetah1 »

Toyotor (och japaner i synnerhet) håller andrahandsvärdet ganska bra jämfört med många europeer, så det är nog inte alls nån dum idé om du kan göra ett klipp.
Corolla04
Inlägg: 34
Blev medlem: sön 20 okt 2013, 21:22:13
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 2004
PostOrt: Örebro

Re: Avensis 2015 (gamla modellen) - Köpråd

Inlägg av Corolla04 »

Ska ni har kvar bilen länge så tycker jag du ska lämna in den på rostskyddsbehandling innan första saltsäsongen. Kollade under på min Auris 2015 och på den finns inget rostskydd allas under.
Var och frågade på Dinitrol-center, skulle kosta 7500 för deras mest omfattande behandling. Och något mer för en Avensis.
Mycket pengar men Toyotas svagaste kort är enl mig det dåliga rostskyddet.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Avensis 2015 (gamla modellen) - Köpråd

Inlägg av Glenn »

GT4-R skrev: se till och få en bil med nyckellöst sytem. så praktis när man har barn och händerna fulla.
Väldigt praktiskt för tjuven också som lätt både tar sej in, startar bilen och kör iväg medans du handlar på ica typ..

Nu är väl iofs inte avensis primärmålet för dom som har den typen av utrustning, men säkerheten på dessa system är katastrofalt låg, MYCKET lägre än "klassiska" system med en vanlig nyckel med knapp på.

Det dröjer nog inte länge innan denna typ av utrustning kan köpas för fickpengar på nätet, redan idag kan den köpas men
då kostar den lite mer, vilket gör att de tjuvarna som skaffar den riktar in sej på exklusivare bilar.


Till TS.. jag antar att du varit och monterat dina bilstolar i bilen och provsuttit hela familjen ? ..Om inte, gör det först, ordentligt..

..En sak jag lärt mej efter att ha fått barn är att vad som är en stor resp bekväm bil ändrar sej lite när man har barn..
stolarna är stora och tar plats, för att inte tala om allt annat junk typ barnvagn.

(Jag har en 9-5'a som betraktas som stor, men önskar den var större när hela familjen ska med..)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
turbolars
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 02 jun 2015, 14:29:05
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 0
PostOrt: 14168

Re: Avensis 2015 (gamla modellen) - Köpråd

Inlägg av turbolars »

Hej alla,

Stort tack till bra svar!
Hade ingen aning om rostskyddet men ska till Toyota imorgon, ska bli intressant att höra vad dom har att säga om rostskyddet...

Största problemet är att vi går ifrån en tjänstebil Skoda Superb så alla bilar blir mindre ;) dock har sonen en framåtvänd stol (6 år) och dottern med isofix fäste och jag hoppas på att vi inte så länge till behöver ha vagn till henne.

Men ska absolut ta med hela familjen till provkörningen och se hur vi upplever körningen allaihopa!

Om vi väljer en avensis så har vi beslutat iallafall att det får bli en ny, priset är riktigt bra :)

Tack igen!

Mvh Lars
Skriv svar