Hur se Rostskydd på Avensis?

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
andypandy
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 27 maj 2015, 18:24:05
Bilmodell: avensis
Årsmodell: 0
PostOrt: Krylbo
Land (Country): Sverige

Hur se Rostskydd på Avensis?

Inlägg av andypandy »

Jag har förstått det som om avensis runt sådär -99 till någonstans slut -01 början -02 ska vara extra rostskyddade för den svenska marknaden.

Men om man nu är ute efter att köpa tex en Avensis 01-02 hur tusan kan man se eller upptäcka att det är den extra rostskyddade upplagan eller inte?
Corolla04
Inlägg: 34
Blev medlem: sön 20 okt 2013, 21:22:13
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 2004
PostOrt: Örebro

Re: Hur se Rostskydd på Avensis?

Inlägg av Corolla04 »

På underredet på min Corolla från 2004 är det lackad plåt utan någon form av rostskydd, speciellt baktill på bilen.
Så om du kollar bakom bakhjulen och på trösklarna borde du genast se om det är rostskydd där.
Så åk till en Okq8 GDS hall och kolla hur den ser ut med rosten tyvärr så rostar Toyota rätt friskt. Glöm inte en ficklampa.
andypandy
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 27 maj 2015, 18:24:05
Bilmodell: avensis
Årsmodell: 0
PostOrt: Krylbo
Land (Country): Sverige

Re: Hur se Rostskydd på Avensis?

Inlägg av andypandy »

Corolla04 skrev:På underredet på min Corolla från 2004 är det lackad plåt utan någon form av rostskydd, speciellt baktill på bilen.
Så om du kollar bakom bakhjulen och på trösklarna borde du genast se om det är rostskydd där.
Så åk till en Okq8 GDS hall och kolla hur den ser ut med rosten tyvärr så rostar Toyota rätt friskt. Glöm inte en ficklampa.
Aha.. Bra tips. Ska kolla där när jag åker och tittar på någon.

Det var en granne som tipsade om dessa bilar nämligen... han påstod att detta var bland det bästa som lämnat toyota fabriken. bra rostskydd för en gångs skull och ingen kamrem i motorn bla.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Hur se Rostskydd på Avensis?

Inlägg av cheetah1 »

Haha, nej, men en motor som dricker olja istället...

Fast det ska kanske påpekas att trots att vi hade en oljedrickare så överlevde den i 38000 mil innan den gav upp, så det är kanske inte så illa som det låter... Enda nämnvärda rosten vi fick på den under den tiden var runt bakrutetorkaren, eftersom den havererade (tydligen ett vanligt fel), och när man plockar ut den måste man vara väldigt försiktig för att inte skada lacken runt hålet den sitter i.
andypandy
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 27 maj 2015, 18:24:05
Bilmodell: avensis
Årsmodell: 0
PostOrt: Krylbo
Land (Country): Sverige

Re: Hur se Rostskydd på Avensis?

Inlägg av andypandy »

cheetah1 skrev:Haha, nej, men en motor som dricker olja istället...

Fast det ska kanske påpekas att trots att vi hade en oljedrickare så överlevde den i 38000 mil innan den gav upp, så det är kanske inte så illa som det låter... Enda nämnvärda rosten vi fick på den under den tiden var runt bakrutetorkaren, eftersom den havererade (tydligen ett vanligt fel), och när man plockar ut den måste man vara väldigt försiktig för att inte skada lacken runt hålet den sitter i.
Ok.. om oljedrickaren klarade 38000 och man anser att det enda problemet med rost runt en havererad bakrutetorkare... så anser jag det vara okey :-)
:D
Skriv svar