Underligt ABS Problem Corolla -00

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
securicor
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 0
PostOrt: Kungsbacka
Land (Country): Sweden

Underligt ABS Problem Corolla -00

Inlägg av securicor »

Hej alla... Är helt ny på forumet efter att jag i veckan blivit Corolla ägare =) och skulle behöva lite hjälp av någon expert!

Tyvärr så är ju inte allt så enkelt som det låter.. bilen som vi köpte är en 2000 års E11 som har en lysnade ABS lampa! Enligt förra ägaren så skulle det "bara" vara att byta en abs givare, men nu när jag försökt sätta mig in i problemet så verkar det vara värre än så..

Har försökt att läsa ur felkoder via ODB uttaget med ett par olika instrument, men inget av dem kan få kontakt med ABS enheten. Motor och Airbag går bra, men ABS hittas inte!
Enda som kommer upp är: Ingen anslutning...Kontrollera kablar, batteri osv...

NÅGON som kan ge mig tips på vad det kan vara?
Har kollat säkringar och alla är hela.

JÄTTETACKSAM för svar!
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Underligt ABS Problem Corolla -00

Inlägg av Glenn »

har du riktig tur kan du läsa ut det utan instrument, beror på årsmodell och ABS-system.

Ofta kortsluter du två stift i ett diagnosuttag (inte ODB2) och räknar sedan blink på ABS-lampan.

tänds lampan direkt, efter några sekunder (efter att tändningen slagits på) eller när bilen börjar rulla ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
securicor

Inlägg av securicor »

Hej.. Ja, vad jag har förstått så har vissa modeller ett diagnos uttag.. har dock inte lyckast hitta något uttag i motorrummet på just min bil!
Är detta någon "mellanmodell" som saknar ett bra sätt att felsöka på?
securicor

Inlägg av securicor »

Min bil tycks inte ha detta diagnosuttag i motorrummet!
Är -00 ett mellanår när det gäller att söka felkoder?
Användarens profilbild
fredrik mkIII
Bilmodell: Yaris 1.8 ts
Årsmodell: 7
PostOrt: Lur
Land (Country): sverige

Inlägg av fredrik mkIII »

hej! du har inte så stort problem antagligen. diagnossystemet har vissa brister bara. din modell är lite mitt i smeten över att gå över från manuell diagnos till obd diagnos.
en 99 och vissa 00:or har manuell diagnos där man har ett uttag i motrrummet där man kan sätta in en äldre variant av kontakt för att läsa ut felkoder eller bygla kontakter manuellt för att se blinkningar i instrumenteringen.

din bil har nästan bara" intelligent" motorfelsökningshjälp i obd-uttaget. du får själv bygla två stift i obd-uttaget för att sedan sätta på tändningen och räkna blinkningar som abs varningslampan visar.

kortslut altså tc och cg som bilden visar på den nedre delen med hjälp av ett gem eller liknande
dlc3.png
dlc3.png (20.38 KiB) Visad 2658 gånger
Fredrick Johansson

corolla ke70 nya ögonstenen
corolla ee10
Corolla ae82
+ nissan Cherry
+ suzuki cappuccino
Användarens profilbild
fredrik mkIII
Bilmodell: Yaris 1.8 ts
Årsmodell: 7
PostOrt: Lur
Land (Country): sverige

Inlägg av fredrik mkIII »

3 - 1 är höger fram
3 - 2 är vänster fram
3 - 3 är höger bak
3 - 4 är vänster bak

radera genom att trycka många gånger på bromspedalen medans abslampan blinkar. 8 tryck inom 5 sek om jag inte minns fel.

lycka till.

mvh fredrick
Fredrick Johansson

corolla ke70 nya ögonstenen
corolla ee10
Corolla ae82
+ nissan Cherry
+ suzuki cappuccino
Skriv svar