Pipedreams ST205, 5S-GTE BEAMS
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
-
- Sponsor
- Inlägg: 837
- Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
- Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
- Årsmodell: 97
- PostOrt: Ludvika
- Land (Country): Sverige
- Kontaktperson: Håkan
- Ort: Ludvika
Re: Pipedreams ST205, 5S-GTE BEAMS
EFR 8374, 62mm inducer på kompressorn, 64mm exducer på avgas. A/R 1,05
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
-
- Sponsor
- Inlägg: 837
- Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
- Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
- Årsmodell: 97
- PostOrt: Ludvika
- Land (Country): Sverige
- Kontaktperson: Håkan
- Ort: Ludvika
Re: Pipedreams ST205, 5S-GTE BEAMS
Jag hann iaf med en provkörning innan jag åkte iväg på jobb i två månader. Det resulterade i vatten i ettans cylinder och rejält med grädde i tråget.
Men den gick nå jävulskt
Rejält tunnelseende.
Så nu har jag äntligen fått tid att riva och det visade sig vara blocket som gett sig. Liten merit att man knäckt ett sent 5s block iaf


Men den gick nå jävulskt

Så nu har jag äntligen fått tid att riva och det visade sig vara blocket som gett sig. Liten merit att man knäckt ett sent 5s block iaf



Senast redigerad av Pipedreams den lör 01 sep 2018, 18:12:57, redigerad totalt 1 gånger.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
-
- Moderator
- Inlägg: 3813
- Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
- Ort: Ljungbyhed
Re: Pipedreams ST205, 5S-GTE BEAMS
Betong i nästa?
-
- Sponsor
- Inlägg: 837
- Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
- Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
- Årsmodell: 97
- PostOrt: Ludvika
- Land (Country): Sverige
- Kontaktperson: Håkan
- Ort: Ludvika
Re: Pipedreams ST205, 5S-GTE BEAMS
Hängslen, betong och livrem
Får se vad jag hittar på, kan ju ev backa av lite på effekten också 


Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
-
- Inlägg: 368
- Blev medlem: tis 03 mar 2009, 13:29:37
- Bilmodell: Corolla T-sport
- Årsmodell: 2002
Re: Pipedreams ST205, 5S-GTE BEAMS
Jag förstår inte, hur menar du nu?Pipedreams skrev:kan ju ev backa av lite på effekten också

-
- Pay User
- Inlägg: 557
- Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
- Bilmodell: MR2
- Årsmodell: 1993
- PostOrt: hanaskog
- Land (Country): Sverige
- Ort: hanaskog
Re: Pipedreams ST205, 5S-GTE BEAMS
Förstår inte riktigt heller ditt påståendeRastaman skrev:Jag förstår inte, hur menar du nu?Pipedreams skrev:kan ju ev backa av lite på effekten också

-
- Inlägg: 852
- Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
- Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
- Årsmodell: 91
- PostOrt: Växjö
- Land (Country): Sverige
Re: Pipedreams ST205, 5S-GTE BEAMS
Har du någon aning om vilken effektnivå du låg på?
Och vilken årgång är de på blocket?
Och vilken årgång är de på blocket?
-
- Sponsor
- Inlägg: 837
- Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
- Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
- Årsmodell: 97
- PostOrt: Ludvika
- Land (Country): Sverige
- Kontaktperson: Håkan
- Ort: Ludvika
Re: Pipedreams ST205, 5S-GTE BEAMS
775hk på naven så snällt räknat ca850hk på veven. Blocket var från -00. Mätte lite och vattenmanteln är 110mm djup. Sprickan är värst vid 52mm från blockkanten så det ser helt enkelt ut som väggen gett sig mitt på. Så det får bli betong i botten upp till frostpluggarna. Sen tänkte jag vända blocket och betonga en remsa på 2-3cm från frostpluggen och upp till blockkanten. Då blir det bara ca40mm av cylinderväggen som är ostöttad mot 100mm som det var nu.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
-
- Moderator
- Inlägg: 3813
- Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
- Ort: Ljungbyhed
Re: Pipedreams ST205, 5S-GTE BEAMS
Som jag har förstått det spricker väl loppet för att det börjar flexa, så egentligen kan det göra rätt stor skillnad att bara ha betong så det håller fast och dämpar resonansen i nedre delen av loppet. Hängslen och livrem dock, 800 hästar är "lite grann".
-
- Sponsor
- Inlägg: 837
- Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
- Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
- Årsmodell: 97
- PostOrt: Ludvika
- Land (Country): Sverige
- Kontaktperson: Håkan
- Ort: Ludvika
Re: Pipedreams ST205, 5S-GTE BEAMS
Jag fick tag i ett klipp som polaren tog vid provkörningen. Man blir lite glad av att kolla och det hjälper med motivationen.
Varvstoppet ligger på 8000rpm så tvåan maxar ur i 115km/h och några sekunder senare går den på stoppet på trean i 175km/h. Flera som trott att det spinner på tvåan men det gör det inte, det accelererar så
Varvstoppet ligger på 8000rpm så tvåan maxar ur i 115km/h och några sekunder senare går den på stoppet på trean i 175km/h. Flera som trott att det spinner på tvåan men det gör det inte, det accelererar så

Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374