Hej,
Tacksam över att jag hittade detta forum kan jag säga. Jag har en del frågor om min bil, en Toyota Corolla, manuell, 2005. Samtliga är på nybörjarnivå skulle jag tro eftersom detta är min första bil sen jag tog körkort för två veckor sen. Jag har aldrig haft något bilintresse så kan ingenting = förklara för mig som om jag vore idiot.
Glykolen ligger väldigt nära Låg-märket varför jag tänkt fylla på. Den som är i nu är orange... Typ. I handboken står det att man ska ha nån Toyota Original Bla Bla som inte finns att få tag i här i stan. Vad kan jag hälla i som får motorn att må bra istället? Ett generiskt märke från typ Biltema eller så.
När jag köpte bilen hade den nya fina sommardäck, såklart toppen. Nu närmar sig hösten vilket normalt betyder att vintern också kommer snart. Därför vill ja ha ett par vinterdäck. Specen säger att däcken är 195/60/R15 (om jag minns rätt). Kan jag ha vilka 15" fälgar som helst då? Och jag fattar att man inte ska köpa billiga Kina-däck utan ett par sjyssta dubbfria vinterdäck. Men hur dyrt måste man gå för att få billiga men kvalitativa däck?
Sen undrar jag också om min bil har kamrem eller kamkedja? Och spelar det någon roll? Hur påverkar det drift och pris?
Ja, jag tror vi börjar där sålänge. Tack på förhand!
Toyota Corolla -05 (sedan) - div. nybörjarfrågor
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
-
- Bilmodell: Corolla
- Årsmodell: 2005
- PostOrt: Växjö
- Land (Country): Sverige
- Glenn
- Super User
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Toyota Corolla -05 (sedan) - div. nybörjarfrågor
Hej, kan inte mycket om just corollan men rent allmänt så..
Färgen säger en del, i vissa fall, men olika tillverkare har olika "färgkodning".
Med andra ord, om du inte VET vad du har i bilen nu är det en stor chansning att fylla på.. rätt sätt att göra är isåfall att tömma all vätska, skölja rent, och sen fylla på med en vätska som passar till din bil. ..I praktiken orkar man ju sällan göra detta iofs utan man chansar, elelr fyller på med en skvätt vatten och kollar med en mätare om man fortfarande är inom "rätt" köldskyddsområde efteråt.
För övrigt, "modern" kylarvätska degenererar med tiden, och måste därför bytas med intervall (olika på olika typer, longlife är inte helt oväntat mer sällan), till skillnad från de gamla miljöfarliga klassiska glykolsorterna som kunde hålla bilens livslängd ut. ..Därför kan det vara vettigt att passa på att byta den ändå, det brukar ingå i vissa servicar om du lämnar in också.
..Sen brukar man oftast vilja gå ner lite i bredd på vinterhjul, är det 195 original kanske man vill ha 185'or, men det är samma fälg ändå.
Det enda du kan göra är att läsa tester och försöka avgöra vad som är viktigt för dej.
Personligen väljer jag tveklöst dubbat dock, på snö är det ingen större skillnad, men på is, och framförallt så kallad svartis är dubbdäck HELT överlägsna, och det är oftast då man behöver dom som bäst..
Om du vet chassiekoden på bilen så kan du också se vilken motorfamilj den har, och då kan man titta efter om den har kedja eller rem.
Det där är ingen lätt fråga, utan väldigt svår, det finns väl nåt i stil med åtta olika glykoltyper att välja mellan, och i princip alla tillverkare säger att dom INTE är blandbara med andra typer.Jimmijonsson skrev: Glykolen ligger väldigt nära Låg-märket varför jag tänkt fylla på. Den som är i nu är orange... Typ. I handboken står det att man ska ha nån Toyota Original Bla Bla som inte finns att få tag i här i stan. Vad kan jag hälla i som får motorn att må bra istället? Ett generiskt märke från typ Biltema eller så.
Färgen säger en del, i vissa fall, men olika tillverkare har olika "färgkodning".
Med andra ord, om du inte VET vad du har i bilen nu är det en stor chansning att fylla på.. rätt sätt att göra är isåfall att tömma all vätska, skölja rent, och sen fylla på med en vätska som passar till din bil. ..I praktiken orkar man ju sällan göra detta iofs utan man chansar, elelr fyller på med en skvätt vatten och kollar med en mätare om man fortfarande är inom "rätt" köldskyddsområde efteråt.
För övrigt, "modern" kylarvätska degenererar med tiden, och måste därför bytas med intervall (olika på olika typer, longlife är inte helt oväntat mer sällan), till skillnad från de gamla miljöfarliga klassiska glykolsorterna som kunde hålla bilens livslängd ut. ..Därför kan det vara vettigt att passa på att byta den ändå, det brukar ingå i vissa servicar om du lämnar in också.
Nej, det där är bara vilka däck du ska ha, du måste ha fälgar med rätt bultmönster, centrumhål och offset, i praktiken betyder det oftast att du ska ha fälgar avsedda för just en corolla, eller möjligen nån besläktad toyota.När jag köpte bilen hade den nya fina sommardäck, såklart toppen. Nu närmar sig hösten vilket normalt betyder att vintern också kommer snart. Därför vill ja ha ett par vinterdäck. Specen säger att däcken är 195/60/R15 (om jag minns rätt). Kan jag ha vilka 15" fälgar som helst då?
..Sen brukar man oftast vilja gå ner lite i bredd på vinterhjul, är det 195 original kanske man vill ha 185'or, men det är samma fälg ändå.
Hur långt är ett snöre ?Och jag fattar att man inte ska köpa billiga Kina-däck utan ett par sjyssta dubbfria vinterdäck. Men hur dyrt måste man gå för att få billiga men kvalitativa däck?
Det enda du kan göra är att läsa tester och försöka avgöra vad som är viktigt för dej.
Personligen väljer jag tveklöst dubbat dock, på snö är det ingen större skillnad, men på is, och framförallt så kallad svartis är dubbdäck HELT överlägsna, och det är oftast då man behöver dom som bäst..
Jag vet inte säkert (men någon annan svarar säkert på det), jag tror dte är ett modellskifte just 1995 och jag GISSAR att den äldre har rem och den nyare har en ZZ-motor (som har kamkedja), och det är isåfall en fördel, nuförtiden har ju dock tillverkarna börjat fuska och sätta in klena kedjor med bytesintervall, men rent generellt kan man säga att med kamrem måste man följa bytesintervallerna, med kedja kan man höra när det rasslar för mycket, då kan man fundera på att byta, på många bilar håller kedjan motorns livslängd ut dock (förutsatt att man sköter oljebyten då)Sen undrar jag också om min bil har kamrem eller kamkedja? Och spelar det någon roll? Hur påverkar det drift och pris?
Om du vet chassiekoden på bilen så kan du också se vilken motorfamilj den har, och då kan man titta efter om den har kedja eller rem.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se