1997:a, 10000 mil. Har börjat spika ibland vid lite stress med gaspedalen. Bytt till 98 oktan ibland. Då går den bra. Inte bytt tändstift eller andra tänd-delar på 4 år.
Något tips om vad jag kan göra? Byta stift? Kolla något annat?
Antingen tänder den för tidigt eller också får den för lite soppa/för mycket luft. Jag tror på det sistnämnda. Det är en rätt gammal bil. En vild chansning: igensatt bränslefilter.
Toyotas "superbränslefilter" (utan bytesintervall) brukar ju iofs vara nära omöjliga att sätta igen om man inte tankar grus typ, antar att denna har ett sådant ?
Jag skulle oavsett bytt stiften om dom är gamla, kanske inte direkt ett uppenbart fel annars men..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Bytte i.o.f.s. bränslefiltret för ett år sedan. (Lite bökigt) - Lärde mig dock ganska bra av Peter Finn på Youtube, där han har flera mycket informativa filmer om Toyotaservice och mekningar. En mycket seriös kille enligt min mening!