Byte av hjulnav bak, Avensis T22 [ABS-problem]

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
p_k
Inlägg: 32
Blev medlem: lör 12 feb 2011, 20:32:29
Bilmodell: Avensis 2,0
Årsmodell: 2002

Byte av hjulnav bak, Avensis T22 [ABS-problem]

Inlägg av p_k »

Hej, efter några års bråkig ABS (går in när bilen nästan bromsats till stopp, ingen lampa lyser) så fick bilprovningen i år stänga av motorn för att kunna göra bromsprov så det är dags att göra något. Den har inga problem när främre hjulparet testas på rullarna så jag förutsätter att det handlar om ABS-kransarna bak. Normalt ingen felaktig givare så länge lampan inte lyser har jag förstått.

Fick idag pris från en icke auktoriserad verkstad, med Toyotadelar skulle det kosta ca 5 000kr per sida(!?) och med nav från skroten ca 2500kr totalt, då utan garantier och med delar från en bil som gått långt.

http://www.bildelaronline24.se/japanparts/7025922 verkar vara delen jag behöver, OE-numret 42450-05030 ser rätt ut till en 2,0 -02. Frågan är om någon i forumet bytt dessa, vad jag läst mig till är det skapligt enkelt så länge man får loss det gamla navet. Stämmer det och är det något särskilt att tänka på? Ok, skivor och belägg har bytts tidigare men hjulnav har jag aldrig rört. Originaldelar går bort pga bilens värde men vill heller inte byta bort en i övrigt felfri bil. Tacksam för alla tips!
Senast redigerad av p_k den ons 21 okt 2015, 09:25:09, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4793
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Byte av hjulnav bak, Avensis T22

Inlägg av Glenn »

jag har aldrig gjort det på en camry, men det BRUKAR inte vara så svårt på en fwd-bil, kan vara lite pill att få dit handbromsen sen bara (för det är väl trumma för den ?) men inte sirekt svårt.

Men om du har riktig tur så kan du väl byta bara kransen ? det är sällan en sakntionerad lösning från tillverkaren, men ofta kan man köpa lösa kransar, visst, mycket jobb för att få dit den men kransen i sig brukar kosta väldigt lite.

F.ö så vet jag att det finns folk som delat en krans och limmat dit halvorna och fått det att funka, inget jag testat själv dock.


För övrigt så har kransarna på mina toyotor sett väldigt bra ut, till skillnad på saabarna där dom brukar se rostiga och förjävliga ut (men fortfarande funka iofs)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4793
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Byte av hjulnav bak, Avensis T22

Inlägg av Glenn »

för övrigt skulle jag INTE vara så säker på att ditt problem är just kransarna bak, har du möjlighet kan du ju inspektera dom både okulärt och att koppla in ett oscilloscope och se hur signalens er ut.

Just det problemet du beskriver kan bero på andra saker, lite luft i systemet tex, försvinner problemet om du "tar om", alltså släpper pedalen och trycker igen ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
p_k
Inlägg: 32
Blev medlem: lör 12 feb 2011, 20:32:29
Bilmodell: Avensis 2,0
Årsmodell: 2002

Re: Byte av hjulnav bak, Avensis T22

Inlägg av p_k »

Hej och tack för svar, ja handbromsen kan bli lite tråkig. Vad jag har sett så kan jag inte titta på kransarnas skick utan att plocka bort hjulnaven först. Har läst att folk limmat dit lösa kransar men inte forskat i det. Räcker det att ha bilen upphissad och snurra hjulet för att kontrollera signalen? I så fall kan det vara värt att prova. Antar att givarnas resistans är OK eftersom inga lampa lyser, däremot har jag hört om givare som pga rost kommit ur läge så det är ju möjligt. Verkar dock hopplöst att få loss dem hela och de är heller inte billiga.

Ang luft så fick bilen nya ok, bromsvätska och luftning för något år sedan och det påverkade inte ABSen, fungerade lika dåligt före som efter. Problemet försvinner inte om jag "trycker igen" utan är konstant. Tycker felet verkar orsakas av felaktig avläsning av krans men det är sant att kransarna i sig kan vara OK.

Om inte minnet sviker så har felet funnits i nära tre år fast i början hände det väldigt sällan, sedan har det blivit värre varje år för att nu vara riktigt irriterande. Förmodligen en tidsfråga innan styrenheten också blir arg och tänder lampan.

EDIT: Fanns ju en del info om hur man mäter ABS-givare, jag börjar med det.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4793
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Byte av hjulnav bak, Avensis T22

Inlägg av Glenn »

ABS-enheten gör ju två test på givarna, först när du slår på strömmen så kollar den resistansen, så att alla givare är "med", om någon inte är med så tänds lampan, sen görst det ett till test när du rullar, jag TROR det är vid 6km/h i en viss tid, om nån signal är för konstig så tänds lampan.

Har du försökt läsa ut felkoder från ABS-enheten ? ..iofs BORDE du ju inte ha lagrade felkoder iom att lampan inte tänds..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
p_k
Inlägg: 32
Blev medlem: lör 12 feb 2011, 20:32:29
Bilmodell: Avensis 2,0
Årsmodell: 2002

Re: Byte av hjulnav bak, Avensis T22 [ABS-problem]

Inlägg av p_k »

Ja stämmer. Har en ELM327 men tror inte den klarar ABS-enheter, dock hittade bilprovningen inget konstigt för någon månad sedan och det är nog så att lampan ska lysa om koder ska registreras. Börjar med att mäta upp givarna och kolla signalerna, bör kunna ge någon ledtråd. Trist att byta nav om det visar sig vara en givare som spökar.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4793
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Byte av hjulnav bak, Avensis T22 [ABS-problem]

Inlägg av Glenn »

för övrigt så borde du försöka få tag i det kapitlet (om ABS) ur toyotas egen verkstadshandbok för just din bil,
jag lyckades hitta det för min celica när jag hade ABS-problem och det var till en hel del hjälp, bland annat
stod det precis hur testproceduren såg ut och diverse värden.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar