Fnys skrev:Glenn skrev:
Även ST205 har problem med intercoolernivågivaren, den är så känslig så att har man rätt mängd vätska när det är varmt kommer den att varna när det är minusgrader.
FELKOD 54.
Detta kan jag gå i god för fast jag är tveksam till att det handlar om utetemperaturen. Snarare vätskans temperatur och motortempen som värmer upp laddluftkylaren. Jag brukar få felkoden ungefär 2 ggr/sommarsäsong. Brukar kunna fylla på en del och det måste ju betyda att jag har ett läckage men jag har aldrig sett någon vätska på garagegolvet eller på asfalten.
Lite irriterad på felet men tänker absolut inte bygla kontakten. I alla fall inte så länge intercoolern tappar vätska

Nu kör jag ju inte bilen på vintern längre, men när jag gjorde det så fick jag felkoden varje gång det blev för kallt, vilket nog berodde på att vätskan krymper tillräckligt av kylan för
att nivån ska sjunka till varningsnivå.
Startade man och varmkörde bilen, stängde av motorn och startade igen så var det inte fler felkoder, för då var väl vätskan varm.
Nu när jag i sista sekund flyttade in bilen i garaget för vintern så var det runt nollgradigt och nog fan fick jag check engine på den 15-metersfärden, kollade felkod, och självklart var det intercoolernivån..
Jag funderar seriöst på att dra in en spearat varningslampa för nivån och hindra ECU från att få signalen, för det är så dumt med check engine pga detta, att det lyser i panelen bara är betydligt bättre.
Jag har slutat fylla på vätska, min teori är att man överfyller när det är kallt och då trycks den ur genom nån övertrycksventil när det blir varmt, låter man det bara vara så blir det inga felkoder på sommaren sen trots att man inte fyllde.
..Detta gällde ju min bil då, din verkar ju uppvisa ett något annat felmönster.
@blompa: Jag hoppas du inte betalade listpris för din MXP4250, dom är inte så billiga.. Men man kan ju sampla dom

Just nu: Celica GT-Four ST205 (
Black sin) , Celica GT ST202 (kvick
silver), Tesla model 3 LR DM (
Smalltop),Pontiac
Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (
Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (
silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se