Ställa in kamaxlar Toyota Avensis 2.0 -04
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
-
- Inlägg: 2
- Blev medlem: mån 18 apr 2016, 18:39:51
- Bilmodell: Avensis 1,8
- Årsmodell: 2004
- PostOrt: Hässleholm
Ställa in kamaxlar Toyota Avensis 2.0 -04
Hej! Är det någon som har en guide eller liknande om hur man ska ställa in kamaxlarna efter ventilbyte på denna bil?
- Swecap
- Pay User
- Inlägg: 531
- Blev medlem: ons 04 mar 2009, 22:43:11
- Bilmodell: Avensis
- Årsmodell: 2000
- PostOrt: Bollnäs
- Land (Country): Sweden
Re: Ställa in kamaxlar Toyota Avensis 2.0 -04
Tror mig minnas de är märkningar på kedjan som ska va vid någon prick eller streck på kamdreven.
Corona RT40 -66
Re: Ställa in kamaxlar Toyota Avensis 2.0 -04
Kedjan är tre gula eller guldfärgade länkar.
Vevaxeldrevet har en märkning i form av en prick, som ska stå ungefär kl3. Den gula länken på kedjan som är längst från de andra två ska placeras på vevaxeldrevets märkning.
Insugsdrevet har två streck, det längsta av dom, som går genom båda halvorna, ska stå rakt upp. Där placeras nästa gula länk. Mycket viktigt är att du inte vridit drevhalvorna vid monteringen av drevet.
Avgasdrevet har två markeringar i form av prickar, en av dom har två prickar, som ska stå rakt upp. Där placeras sista gula länken. Den andra markeringen ska vara riktad mot insugsdrevet.
Montera främre släpskenan med locktite!, och därefter den bakre släpskenan. Innan ventilkåpan monteras så kan du förspänna kedjan genom att bryta bakre släpskenan bakåt. Se över kamnockarna för cylinder 1 om det ser klokt ut, eller vrid runt motorn 2-3 varv.
Fixa ihop resten och starta sedan bilen i Check Mode.
Vevaxeldrevet har en märkning i form av en prick, som ska stå ungefär kl3. Den gula länken på kedjan som är längst från de andra två ska placeras på vevaxeldrevets märkning.
Insugsdrevet har två streck, det längsta av dom, som går genom båda halvorna, ska stå rakt upp. Där placeras nästa gula länk. Mycket viktigt är att du inte vridit drevhalvorna vid monteringen av drevet.
Avgasdrevet har två markeringar i form av prickar, en av dom har två prickar, som ska stå rakt upp. Där placeras sista gula länken. Den andra markeringen ska vara riktad mot insugsdrevet.
Montera främre släpskenan med locktite!, och därefter den bakre släpskenan. Innan ventilkåpan monteras så kan du förspänna kedjan genom att bryta bakre släpskenan bakåt. Se över kamnockarna för cylinder 1 om det ser klokt ut, eller vrid runt motorn 2-3 varv.
Fixa ihop resten och starta sedan bilen i Check Mode.
-
- Moderator
- Inlägg: 3813
- Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
- Ort: Ljungbyhed
Re: Ställa in kamaxlar Toyota Avensis 2.0 -04
Helt med på hela instruktionen, låter klokt, men vad i jösse namn är Check mode? Är det nån funktion i IT2?
-
- Inlägg: 2
- Blev medlem: tis 08 mar 2016, 13:49:26
- Bilmodell: Toyota Celica
- Årsmodell: 1996
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
- Kontaktperson: Camilla Engström
- Kontakt:
Re: Ställa in kamaxlar Toyota Avensis 2.0 -04
Joggy skrev:Kedjan är tre gula eller guldfärgade länkar.
Vevaxeldrevet har en märkning i form av en prick, som ska stå ungefär kl3. Den gula länken på kedjan som är längst från de andra två ska placeras på vevaxeldrevets märkning.
Insugsdrevet har två streck, det längsta av dom, som går genom båda halvorna, ska stå rakt upp. Där placeras nästa gula länk. Mycket viktigt är att du inte vridit drevhalvorna vid monteringen av drevet.
Avgasdrevet har två markeringar i form av prickar, en av dom har två prickar, som ska stå rakt upp. Där placeras sista gula länken. Den andra markeringen ska vara riktad mot insugsdrevet.
Montera främre släpskenan med locktite!, och därefter den bakre släpskenan. Innan ventilkåpan monteras så kan du förspänna kedjan genom att bryta bakre släpskenan bakåt. Se över kamnockarna för cylinder 1 om det ser klokt ut, eller vrid runt motorn 2-3 varv.
Fixa ihop resten och starta sedan bilen i Check Mode.
Tack för hjälpen!!!

Re: Ställa in kamaxlar Toyota Avensis 2.0 -04
Normalt så krävs det att ECU känner ett logiskt fel under 2 trips (körcyklar) för att en DTC (Diagnostic Trouble Code) ska bli aktiv. Detta för att försöka undvika att DTC's uppkommer utan att det faktiskt är ett fel, och för att ECU inte ska vara alltför känslig när det kommer till att trigga DTC's. Så om en signal under första trippen tolkas som ett fel, så sparas det temporärt i ECU. Om samma fel uppkommer under nästa trip, så ställer ECU upp en DTC, och en varningslampa börjar lysa.cheetah1 skrev:Helt med på hela instruktionen, låter klokt, men vad i jösse namn är Check mode? Är det nån funktion i IT2?
I Check Mode ökar man ECU känsligheten för att trigga en DTC redan vid första trip. Alltså ECU behöver inte dubbelkolla nästa trip utan DTC uppkommer vid första felkänningen.
Check Mode aktiveras med IT2, eller Techstream som används nuförtiden. Varför jag tycker om att aktivera CHK Mode efter ett kamdrev byte är för att den brukar kunna gå i full forward av någon anledning. man brukar också kunna lösa det genom att dra ur kontakten till OCV (Oil Control Valve) för VVT drevet, med tändningen på.