Slirar koppling ??
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
-
- Bilmodell: Avensis
- Årsmodell: 2003
Slirar koppling ??
Har provat de flesta prov man ska göra för att kontrollera om kopplingen är på gång att ge sig.
Ibland på låga varv och hög växel vill varvräknaren gå upp
Ngt vid gaspådrag. Men motorljudet verkar inte öka.
Är det ngn typ av elektronisk varvräknare som blir lurad?
Mottager gärna tips på hur man kan felsöka sin koppling.
Ngn som vet vad ett byte kan kosta?
Avensis 1.8 vvt-i 2004
Avensis 1.8 vvt-i 2004
-
Re: Slirar koppling ??
Gustavavensis skrev:Har provat de flesta prov man ska göra för att kontrollera om kopplingen är på gång att ge sig. Se länk.
https://youtu.be/Q_jwEoTZ__Y
Avensis 1.8 vvt-i 2004
-
- Bilmodell: Rav4 IV & Corolla Hybrid
- Årsmodell: 2013
- PostOrt: Stockholm
Hej.
Nej, varvräknaren kan inte luras.
Med manuell växellåda är det ALLTID samma motorvarv vid viss hastighet, vid viss växel, oavsett belastning.
Varvräknaren kan ju vara defekt givetvis, men då brukar den inte funka alls, och inte visa fel vid gaspådrag.
Man kan inte se om kopplingen ör dålig utan att ta isär allt, och det vill du INTE.
Kopplingen testas iaf så här:
Hög växel, relativt låg fart (tex 5an i 50km/h på plan väg).
Ge fullgas, och trampa sedan ner kopplingen och släpp den mycket snabbt, medan du fortfarande håller fullgas. (typ vrid bort foten från kopplingen så pedalen slår upp. Du behöver inte ner med den i golvet heller, utan bara så motorn rusar upp en bit)
Du behöver alltså inte hålla kopplingen nere 2-3 sekunder så motorn tokrusar, utan ner med den, och släpp den GENAST, så rusar inte motorn iväg så fruktansvärt.
(Öva med parkerad bil med motor av, om du känner dig osäker på hur du ska göra med pedalerna)
Kopplingen skall bromsa ner motorn med ett ryck nästan. (<1sek)
Hålls varvtalet uppe, eller om motorn seeeegar ner i varv, så är kopplingen defekt eller utsliten.
Stäng av radio, kupefläkt och allt annat som ev låter, så du hör motorn ordentligt.
Ett kopplingsbyte på verkstad kostar nog 10,000-15,000kr på en vanlig framhjulsdriven bil.
Det tar ganska lång tid, och det är delar för runt 4500kr.
En fyrhjulsdriven bil kan det kosta 20,000kr+ med kopplingsbyte.
Visdomsord:
Man ska ALLTID vara rädd om sin koppling, och inte slira på den i onödan.
Verkligen inte med högt motorvarv, eller som mååånga har för ovana med eccodriving i tanke: slira vid nerväxlingar för motorbromsning.
Motorbroms på lägre växel är väl ok, om man gör rätt.
Man ska då möta upp motorvarvet med gasen när kopplingen släpps upp, annars "bromsar man ned kopplingen".
Bromsarna är avsedda för bromsning, och mycket billigare att byta, tro mig.
Toyota är INTE kända för att ha dåliga kopplingar.
Tungtrampade, ja, men inte dåliga.
Nej, varvräknaren kan inte luras.
Med manuell växellåda är det ALLTID samma motorvarv vid viss hastighet, vid viss växel, oavsett belastning.
Varvräknaren kan ju vara defekt givetvis, men då brukar den inte funka alls, och inte visa fel vid gaspådrag.
Man kan inte se om kopplingen ör dålig utan att ta isär allt, och det vill du INTE.
Kopplingen testas iaf så här:
Hög växel, relativt låg fart (tex 5an i 50km/h på plan väg).
Ge fullgas, och trampa sedan ner kopplingen och släpp den mycket snabbt, medan du fortfarande håller fullgas. (typ vrid bort foten från kopplingen så pedalen slår upp. Du behöver inte ner med den i golvet heller, utan bara så motorn rusar upp en bit)
Du behöver alltså inte hålla kopplingen nere 2-3 sekunder så motorn tokrusar, utan ner med den, och släpp den GENAST, så rusar inte motorn iväg så fruktansvärt.
(Öva med parkerad bil med motor av, om du känner dig osäker på hur du ska göra med pedalerna)
Kopplingen skall bromsa ner motorn med ett ryck nästan. (<1sek)
Hålls varvtalet uppe, eller om motorn seeeegar ner i varv, så är kopplingen defekt eller utsliten.
Stäng av radio, kupefläkt och allt annat som ev låter, så du hör motorn ordentligt.
Ett kopplingsbyte på verkstad kostar nog 10,000-15,000kr på en vanlig framhjulsdriven bil.
Det tar ganska lång tid, och det är delar för runt 4500kr.
En fyrhjulsdriven bil kan det kosta 20,000kr+ med kopplingsbyte.
Visdomsord:
Man ska ALLTID vara rädd om sin koppling, och inte slira på den i onödan.
Verkligen inte med högt motorvarv, eller som mååånga har för ovana med eccodriving i tanke: slira vid nerväxlingar för motorbromsning.
Motorbroms på lägre växel är väl ok, om man gör rätt.
Man ska då möta upp motorvarvet med gasen när kopplingen släpps upp, annars "bromsar man ned kopplingen".
Bromsarna är avsedda för bromsning, och mycket billigare att byta, tro mig.
Toyota är INTE kända för att ha dåliga kopplingar.
Tungtrampade, ja, men inte dåliga.
Senast redigerad av Micke2 den sön 15 maj 2016, 20:36:21, redigerad totalt 1 gånger.
-
Den hugger tag i stort sett direkt när man gör så som du beskriver. Ibland när jag ska gasa på vill den gärna slira ngt. Kanske var 6:e 7:e gaspådrag då blandat plan och uppförsbacke. Alltså när jag kör gasen nästan i botten på 4an el 5an på låga varv.
Hade vart roligare att komma hälften av prislapen du gav.
Hade vart roligare att komma hälften av prislapen du gav.
-
- Bilmodell: Rav4 IV & Corolla Hybrid
- Årsmodell: 2013
Hej.
Jag redigerade min text något.
Hmmm, att hugga direkt vid största möjliga belastning,(bromsa ner rusande motor) men slira ibland vid gaspådrag....
Du är 110%säker att du inte har ovanan att hålla foten på pedalen, och därmed kanske inte 100% släppt pedal?
Visst kan det vara fel i kopplingsmanövreringen, (hydrauliken eller mekaninken) och därmed slira bara ibland, men tyvärr är åtgärden troligen densamma som kopplingsbyte.
Låt en verkstad provköra bilen, innan du tar drastiska beslut till reparation.
Jag redigerade min text något.
Hmmm, att hugga direkt vid största möjliga belastning,(bromsa ner rusande motor) men slira ibland vid gaspådrag....
Du är 110%säker att du inte har ovanan att hålla foten på pedalen, och därmed kanske inte 100% släppt pedal?
Visst kan det vara fel i kopplingsmanövreringen, (hydrauliken eller mekaninken) och därmed slira bara ibland, men tyvärr är åtgärden troligen densamma som kopplingsbyte.
Låt en verkstad provköra bilen, innan du tar drastiska beslut till reparation.
-
- Moderator
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
Då får du lära dig att skruva själv. 
Men det är ju alltså inte på låga varv det visar sig om kopplingen är dålig.. Låter lite skumt, tycker jag..

Men det är ju alltså inte på låga varv det visar sig om kopplingen är dålig.. Låter lite skumt, tycker jag..
-
- Moderator
Var bor du nånstans? Bor du i skånetrakten nånstans kan jag känna lite om du vill?
-
Bor i Göteborg.
Jag är noga med att inte belasta kopplingen. problemet händer när jag inte har foten på kopplingspedalen.
Går kopplingen med samma hudraulik som bromsarna, eller har den en egen behållare? Det är väl självjusterande koppling, men går det i så fall att skruva lite extra så den kan hålla några tusen mils normal körning?
Jag är noga med att inte belasta kopplingen. problemet händer när jag inte har foten på kopplingspedalen.
Går kopplingen med samma hudraulik som bromsarna, eller har den en egen behållare? Det är väl självjusterande koppling, men går det i så fall att skruva lite extra så den kan hålla några tusen mils normal körning?
- Glenn
- Super User
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
brukar vara separat system på de flesta bilar, skulle sätta en peng på attd et är det på avensisen med, men det brukar vara ganska lätt att kolla under huven.
skruva på, njae, nu kan det iofs vara så att något krävar, men annars är det ju fjädrar som håller ihop kopplingen när pedalen inte är är nedtryckt, närmare bestämt en solfjäderfjäder, är lamellen slut går det inte att göra så mycket mer än att byta den. Med andra rod, det som eventuellt kan justeras är ju hur kopplingen ska påverkas i nedtryckt (urkopplat) läge, vilket inte hjälper om det slirar.
Det vore nog bra om du kunde låta någon som har vana testköra bilen och avgöra hur kopplingen är.
skruva på, njae, nu kan det iofs vara så att något krävar, men annars är det ju fjädrar som håller ihop kopplingen när pedalen inte är är nedtryckt, närmare bestämt en solfjäderfjäder, är lamellen slut går det inte att göra så mycket mer än att byta den. Med andra rod, det som eventuellt kan justeras är ju hur kopplingen ska påverkas i nedtryckt (urkopplat) läge, vilket inte hjälper om det slirar.
Det vore nog bra om du kunde låta någon som har vana testköra bilen och avgöra hur kopplingen är.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
-
- Moderator
Näe, det är samma behållare på Avensisen, den kan jag försäkra eftersom jag bytte bromsvätska på just en -04 igår..
Men det hjälper inte, det finns inga justermöjligheter ändå.
En teori om den slirar ibland och ibland inte skulle kanske kunna vara att den läcker lite olja i packboxen bakom svänghjulet, och att det under vissa omständigheter kan skvätta ut lite lite grann på lamellen..?

En teori om den slirar ibland och ibland inte skulle kanske kunna vara att den läcker lite olja i packboxen bakom svänghjulet, och att det under vissa omständigheter kan skvätta ut lite lite grann på lamellen..?