Har en Corolla 1994, nyligen införskaffad, och kopplingspedalen upplever jag som tung och trög att trycka ner. Kan även nämna att den tar ganska högt, alltså man behöver inte trycka ned pedalen så långt för att växla.
Om man kör länge på landsväg så gör det inget att den är trög, men kör man i stan och ska krypköra och hålla på att växla upp och ner så blir det jobbigt.
Kan man göra något åt sånt här genom att bara byta returfjäder eller något? Eller måste man byta hela kopplingssystemet?
Har ändå inte tänkt ha bilen i flera år, men den här detaljen kommer få mig att byta bil fortare om det inte går att göra något åt.
Fixa en trög kopplingspedal?
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
-
- Moderator
- Inlägg: 3813
- Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
- Ort: Ljungbyhed
Re: Fixa en trög kopplingspedal?
Snabb fråga; vad körde du för bil innan?
-
- Inlägg: 445
- Blev medlem: tis 03 mar 2009, 19:41:47
- Bilmodell: ST205 Avensis 2,4.Nya audiq3
- Årsmodell: 0
- PostOrt: Gävle Gräddö
- Land (Country): Håkan
Re: Fixa en trög kopplingspedal?
Förmodligen tryckplatan . Samma blir det med övningsbilarna på jobbet efter 3 år.
Kört: Impreza 2009, C 4 2011, Avensis 2,4 kombi executiv svart skinn:)
ST205, GT4-R, Aygo 2009, Auris 2008, Prius 2011.
Avensis 10a Prenium olivgrön 2,0
Kör nu q3 2019 och nu en corolla 1999 1.3 Golf sportcombi dsg 2016
ST205, GT4-R, Aygo 2009, Auris 2008, Prius 2011.
Avensis 10a Prenium olivgrön 2,0
Kör nu q3 2019 och nu en corolla 1999 1.3 Golf sportcombi dsg 2016
-
- Inlägg: 136
- Blev medlem: mån 30 maj 2016, 08:36:05
- Bilmodell: Celica GT-FOUR
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Stockholm
Re: Fixa en trög kopplingspedal?
Tror också som cheetah1 att vad du har för referensramar är relevant, har du kört en VW av modernt snitt exempelvis så är de ju synnerligen lättrampade jämfört med andra bilar, speciellt lite äldre sådana.
Annars är ju att kopplingen tar högt tecken på sliten lamell, verkar den slira vid kraftigare gaspådrag på låga växlar, alltså att motorn drar iväg i varv utan att bilen hänger med i samma takt? I så fall är det kopplingsbyte som gäller.
Det kan ha flera andra förklaringar också, huvud- eller slavcylinder, kopplingsgaffel etc. men de är lite krångligare att felsöka. Att tryckplattan är trött brukar ju resultera i att kopplingen tar långt ner, inte högt upp? Oavsett, tryckplattan sitter ju med lamellen så även där handlar det om låda ner och isär för byte.
En annan elementär sak, har du kollat hydrauloljenivån?
Annars är ju att kopplingen tar högt tecken på sliten lamell, verkar den slira vid kraftigare gaspådrag på låga växlar, alltså att motorn drar iväg i varv utan att bilen hänger med i samma takt? I så fall är det kopplingsbyte som gäller.
Det kan ha flera andra förklaringar också, huvud- eller slavcylinder, kopplingsgaffel etc. men de är lite krångligare att felsöka. Att tryckplattan är trött brukar ju resultera i att kopplingen tar långt ner, inte högt upp? Oavsett, tryckplattan sitter ju med lamellen så även där handlar det om låda ner och isär för byte.
En annan elementär sak, har du kollat hydrauloljenivån?
6 gen Celica, kör allt med fyrhjulsdrift.
Nuvarande vagnpark:
Toyota Celica GT-FOUR ST205
Audi S5
BMW M550i Xdrive
Audi S8 Plus
Nuvarande vagnpark:
Toyota Celica GT-FOUR ST205
Audi S5
BMW M550i Xdrive
Audi S8 Plus
-
- Inlägg: 692
- Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
- Bilmodell: Rav4 IV & Corolla Hybrid
- Årsmodell: 2013
- PostOrt: Stockholm
Re: Fixa en trög kopplingspedal?
Varenda Toyota, utom möjligen de senaste årgångarna ÄR trögtrampade i kopplingen.
Alla Toyotor jag har haft och kört, och frugans 2002 Rav4 också, och den har ALLTID varit så.
Säkert på grund av dess korta pedalslag. Min Volvo V70 2005 har mycket längre pedalväg, och därför troligen mer utväxlad. Typ hävstång.
Man kan inte dra säkra slutsatser om kopplingen status baserat på vart dragläget är.
Med självjusteringen som hydrauiken ger, så är det knapp skillnad på ny, och lövtunn lamell.
Belastningstest är det enda som avslöjar en utsliten koppling i någorlunda förväg.
Fullgas på hög växel.
Utan att släppa gasen, lätta kopplingen så den slirar, och mycket snabbt upp igen, (typ foten åt sidan så den slår upp)
Den ska greppa igen genast, helt utan svaj.
Gör detta endast när trafiksituationen tillåter!
Alla Toyotor jag har haft och kört, och frugans 2002 Rav4 också, och den har ALLTID varit så.
Säkert på grund av dess korta pedalslag. Min Volvo V70 2005 har mycket längre pedalväg, och därför troligen mer utväxlad. Typ hävstång.
Man kan inte dra säkra slutsatser om kopplingen status baserat på vart dragläget är.
Med självjusteringen som hydrauiken ger, så är det knapp skillnad på ny, och lövtunn lamell.
Belastningstest är det enda som avslöjar en utsliten koppling i någorlunda förväg.
Fullgas på hög växel.
Utan att släppa gasen, lätta kopplingen så den slirar, och mycket snabbt upp igen, (typ foten åt sidan så den slår upp)
Den ska greppa igen genast, helt utan svaj.
Gör detta endast när trafiksituationen tillåter!