Hej!
Har bytt skivor, belägg och bromsok bak.
Har problem med att det ligger an.
Det jag har gjort är att lufta bromsarna har hjälpt lite men det blir fortfarande väldigt varmt i bak.
Kan det vara så att det skulle hjälpa med att byta bromsslangar?
Bilen har rullat ca 22000mil.
Skall tilläggas att det är elektronisk handbroms.
Avensis 2009 bromsproblem
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
-
- Inlägg: 692
- Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
- Bilmodell: Rav4 IV & Corolla Hybrid
- Årsmodell: 2013
- PostOrt: Stockholm
Re: Avensis 2009 bromsproblem
Återställde du handbromsen elektroniskt innan byte, eller bytte du bara ok, skiva och belägg direkt?
Re: Avensis 2009 bromsproblem
Hej.
Man behöver inte återställa eller initiera EPB systemet efter byte av bromsskivor, belägg eller bromsok. Utan det är bara att vrida in bromskolven som vanligt. Däremot är det naturligtvis Enklast om P-bromsen inte är aktiverad när man gör bytet
. Efter byte av bromsdelar så ska färdbromsen först ansättas innan P-broms.
Det är av yttersta vikt att bromskolven står i rätt läge när det monteras över beläggen. På bromskolven finns det två urgröpningar eller spår mitt emot varandra som ska stå vågrätt. Ett utav dessa spår ska då passas in mot det inre bromsbelägget, som har en liten styrpinne på baksidan av belägget.
Jag antar att okhållarna med glid delar inte har bytts ut, se därför till att dessa går lätt in och ut och att dammskydden är hela. Glid delarna får under inga omständigheter smörjas med koppar, aluminium eller keramiskt fett.
Man behöver inte återställa eller initiera EPB systemet efter byte av bromsskivor, belägg eller bromsok. Utan det är bara att vrida in bromskolven som vanligt. Däremot är det naturligtvis Enklast om P-bromsen inte är aktiverad när man gör bytet

Det är av yttersta vikt att bromskolven står i rätt läge när det monteras över beläggen. På bromskolven finns det två urgröpningar eller spår mitt emot varandra som ska stå vågrätt. Ett utav dessa spår ska då passas in mot det inre bromsbelägget, som har en liten styrpinne på baksidan av belägget.
Jag antar att okhållarna med glid delar inte har bytts ut, se därför till att dessa går lätt in och ut och att dammskydden är hela. Glid delarna får under inga omständigheter smörjas med koppar, aluminium eller keramiskt fett.