Är alltså en helt vanlig ST162 med 3S-GE motorn, med lite småroliga grejer monterade.
Köpte bilen på en auktion här i närheten för 2000 spänn. Mest för att kunna experimentera med motorstyrsystem till den. Eftersom jag rör mig i folkracekretsar, och de ej turbomatade ST modellerna är poppis inom folkrace så tänkte jag att jag skulle ge mig på att ta fram en lösning för att lättare kunna trimma sugmotorn med andra kammar, portning etc, för dem som vill ha lite mer sprutt i maskin.
Vi som pillat på med dessa original styrsystem från NipponDenso som sitter i både GT4orna och de vanliga sugisarna, ända upp till ST205, vet ju också att dem är bra nog struliga att göra nånting med när det kommer till mjukvara. Vilket försvårar för dem som vill plocka mer effekt ur 3S-GE sugisen. Visst, det finns metoder där man använder dotterkort med CPLD, eller FPGA lösningar där man kan få original processorn att läsa från ett separat minne och på så sätt manupulera mjukvaran. Antingen ett RAM eller ett ROM. Men detta är inget jag kände att jag ville ge mig på då jag dumpat programvaran från en ST162 processor och upptäckt att toyota inte egentligen har vanliga bränsle och tändmappar, utan mer nånting i stil med uträkning genom algoritmer och skit. Så då bytte jag riktning.
Megasquirt har jag ju pillat med i snart 7 år. Och jag tänkte att det hade varit smutt med ett plug-and-play megasquirt till dessa äldre, och i synnerhet de ej turbomatade bilarna. Ett system som kunde använda original trigger i fördelaren med kamsynk och allt, vilket skulle möjliggöra fullt sekventiell styrning av tändning och bränsle.
Så under senaste halvåret ungefär, så har denna bil stått som testbänk för mitt experimenterande med toyotas insprutningsrelaterade komponenter. Och framgång har nåtts.

Vi som åker St162, är nog väldigt bekanta med hur sent effekten kommer. Och att denna effekt inte direkt är nåt att hurra över heller. Småpigg bil, javisst, men inte alls så ärtig och kvick i motorn som t.ex. en Golf 2 GTI eller liknande bil från samma era.
Den väger ju iofs ca 200 kg mer. Men motorn är ju ganska mycket mer modern, och jag kan intyga att den INTE jobbar med sin fulla potential med original styrsystem. Det där slöa låg och mellanregistret existerar inte längre,
och motorn är mer varvvillig och har mer kraft genom hela registret. Ska göra en bänkning framöver som jämför original styrsystem och det jag utvecklat.

Nypolerat skick med Camry V6 fälgar och Hakka 7 inför vintern.


Bild på motorn som den är just nu. Nackdelen med VAG spolar är att man inte får
någon fungerande varvräknare eftersom den signalen kommer från det silvriga
tändslutsteget på torpeden som inte är i bruk just nu.

Och en bild på styrsystemet som sitter monterat i original styrbox.
Kretskort har jag gjort själv i Cadsoft EAGLE. Tolkning av triggersignalerna sköts av
en MAX9926 VR conditioner. Möjlighet att köra både med original tändslutsteg och alla spridare
sekventiellt, eller fullt sekventiellt med Coil on plug spolar, som jag gjort på min.
