Efterlyser tidigare garantifel på motorblock

Ämnen som inte passar in i annat forum läggs här. Var dock uppmärksam på forumreglerna, som givetvis även gäller offtopic.
Zaccarihas
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 02 feb 2017, 11:08:37
Bilmodell: Corolla Verso
Årsmodell: 2007
PostOrt: DOMSJÖ

Efterlyser tidigare garantifel på motorblock

Inlägg av Zaccarihas »

Hej!

Jag köpte en Toyota Verso i somras och för några månader sedan upptäckte jag att den läckte kylarvätska. Jag lämnade då in den på en märkesverkstad för kontroll, och det upptäckte då att motorblocket var skevt så att topplocket (och packningen) inte slöt tätt.
De sa också att detta var en känd barnsjukdom för dessa bilar och de antydde att toyota hade bytt ut vissa motorer inom garanti p g a detta fel (krypning i materialet). Så nu undrar jag om det är någon som har någon erfarenhet av detta? Någon som kanske har fått sin motor utbytt eller på annat sätt åtgärdat felet?

/Anders
Användarens profilbild
Gew
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 16 mar 2017, 20:58:24
Bilmodell: Corolla Verso
Årsmodell: 2002
PostOrt:  

Re: Efterlyser tidigare garantifel på motorblock

Inlägg av Gew »

Du köpte alltså en regelrätt Verso (Verso), inte t.ex. Yaris (Verso), Corolla (Verso), eller Avensis (Verso), som modellerna gick som innan det systemet slopades till förmån för en enda MPV-modell, byggd på Auris plattform, kort och och gott kallad Toyota Verso? Har inte hört om några barnsjukdomar med den nya Verso, medan jag vet att bensinmotorerna i Corolla Verso (både 1.6l och 1.8l) hade problem med oljeavlagringar som till sist gjorde kolvringarna så pass sega att bilarna började dra en ohygglig massa olja. Dessa motorer byttes på garanti i begynnelsen, men det här var ju nu femton år sedan. Köpte du en splitterny Toyota Verso på vilken topplocket började läcka efter blott ett par månader från att den rullat ur från fabriken? Eller handlar det om en bättre begagnad bil?
Skriv svar