Celica ST-205 Gt-four -95
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
-
- Inlägg: 57
- Blev medlem: fre 09 sep 2016, 21:09:32
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Vimmerby
- Ort: Vimmerby
Re: Celica ST-205 Gt-four -95
Jag tog ut originalhögtalarna fram ur dess plastring och limmade de nya högtalarna i dessa. Bak gjorde jag en platta i 16mm MDF som jag monterade Kicker-högtalarna i, just för att jag hört att det var mycket problem med vibrationer. Tyvärr är nog problemet större än så så ska man få det att funka måste man nog staga och hålla på.
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Celica ST-205 Gt-four -95
Jo, man måste ju köpa/göra nån adapter, eller såga sönder den befintliga..
Bak borde man nog fixa så högtalaren sitter i chassit på något sätt ja, jag har försökt fulfixa men utan resultat.
Bak borde man nog fixa så högtalaren sitter i chassit på något sätt ja, jag har försökt fulfixa men utan resultat.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
-
- Inlägg: 57
- Blev medlem: fre 09 sep 2016, 21:09:32
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Vimmerby
- Ort: Vimmerby
Re: Celica ST-205 Gt-four -95
Arrgh! Aldrig får man vara riktigt glad. Jag har kopplat klart min stereo och det är riktigt bra ljud i det men givetvis har en av mina mid-subbar pajat så jag måste fixa andra, GPS:en i stereon verkar inte vilja visa sig och jag har ett grymt irriterande generator-vin som jag inte vet vad det kommer ifrån. Så jag kommer nog att få riva inredningen bak IGEN för att montera andra högtalare bak, funderar på Kicker 6x9'or som jag har liggande. Jag kanske måste riva och byta ut strömkabeln om den nu är anledningen till vinet och sen felsöka GPS-eländet vilket jag inte tycker verkar vara roligt ALLS.
Jag har dock hittat en lösning på mitt hastighetsmätarproblem. Jag har fått tag i en konverterad hastighetsmätare med borttagen fartspärr så det ska funka direkt att montera 300 kmh tavlan på den och det ska bli rätt. I teorin. Den kommer nog imorrn. Får löda om min jävla hastighets-sensor kabel bara. IGEN.
Jag har även hittat en lösning på min framskärm, en kille i byn kan lacka den samt vingen. Det verkar dock dröja.
Bilen ska besiktigas snart med. Borde inte vara några problem dock då den besiktigades dagarna innan jag köpte den och gick igenom. Och snart ska jag börja köra med den också.
Jag har dock hittat en lösning på mitt hastighetsmätarproblem. Jag har fått tag i en konverterad hastighetsmätare med borttagen fartspärr så det ska funka direkt att montera 300 kmh tavlan på den och det ska bli rätt. I teorin. Den kommer nog imorrn. Får löda om min jävla hastighets-sensor kabel bara. IGEN.
Jag har även hittat en lösning på min framskärm, en kille i byn kan lacka den samt vingen. Det verkar dock dröja.
Bilen ska besiktigas snart med. Borde inte vara några problem dock då den besiktigades dagarna innan jag köpte den och gick igenom. Och snart ska jag börja köra med den också.
-
- Inlägg: 57
- Blev medlem: fre 09 sep 2016, 21:09:32
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Vimmerby
- Ort: Vimmerby
Re: Celica ST-205 Gt-four -95
Jag har fått min hastighetsmätare, monterat den och den funkar inte. Funderar nu på om det kan vara nåt annat som gör att min hastighetsmätarkonvertering inte funkar. Jag tänker så här, bilen har varit i Sverige i ett gäng år. De som ägt den måste ju precis som jag ha velat derestrikta den för att den ska gå snabbare än 180 km/h. Om den nu redan är derestriktad och man så att säga derestriktar den igen, vad händer då?
Ska prova att sätta i originalmätaren imorrn iallafall. Och skruva dit hjulen som satt på när jag köpte den för de nya funkade inte bra.
Ska prova att sätta i originalmätaren imorrn iallafall. Och skruva dit hjulen som satt på när jag köpte den för de nya funkade inte bra.
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Celica ST-205 Gt-four -95
Angående ditt generatorvin, har du jordat din stereo ordentligt ? helst med en kabel mellan chassit på stereon och bilens chassi ? just när det viner är ju ofta jordproblem.
Hur är hastighetsspärren borttagen då ? det brukar man väl lösa med en liten låda piggyback ? ..Jag vet att min Apexi RSM har en funktion för det exempelvis.
Får du nån pulssignal alls till mätaren ? minns inte riktigt hur det funkar, är det en sensor i växellådan som går via ECU och upp eller går den direkt ?
Hur är hastighetsspärren borttagen då ? det brukar man väl lösa med en liten låda piggyback ? ..Jag vet att min Apexi RSM har en funktion för det exempelvis.
Får du nån pulssignal alls till mätaren ? minns inte riktigt hur det funkar, är det en sensor i växellådan som går via ECU och upp eller går den direkt ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
-
- Inlägg: 57
- Blev medlem: fre 09 sep 2016, 21:09:32
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Vimmerby
- Ort: Vimmerby
Re: Celica ST-205 Gt-four -95
Stereon är jordad via originalkablaget och även via antennen. men det kan ju vara det som bråkar. Trist att plocka isär skiten för femtionde gången bara för att det ska strula.
Vad jag har fått fram så funkar fartsspärren så att hastighetsspärren sitter i ECU:n. De De-restrictors som jag köpt funkar så att ändrar sinuskurvan från växellådan så att mätaren luras att via nåt annat. Så Egentligen är bilen inte derestrikad men den kan gå fortare än 180 ändå.
De sätt man kan göra det på är antingen en box piggybackad på ECU-kablaget, en liten elgrej inlödd vid speed-sensorn på växellådan eller att man byter mätaren.
Hittade en bra video på det: https://www.youtube.com/watch?v=8m6RWm9nVSE&t=928s
Vad jag har fått fram så funkar fartsspärren så att hastighetsspärren sitter i ECU:n. De De-restrictors som jag köpt funkar så att ändrar sinuskurvan från växellådan så att mätaren luras att via nåt annat. Så Egentligen är bilen inte derestrikad men den kan gå fortare än 180 ändå.
De sätt man kan göra det på är antingen en box piggybackad på ECU-kablaget, en liten elgrej inlödd vid speed-sensorn på växellådan eller att man byter mätaren.
Hittade en bra video på det: https://www.youtube.com/watch?v=8m6RWm9nVSE&t=928s
-
- Inlägg: 57
- Blev medlem: fre 09 sep 2016, 21:09:32
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Vimmerby
- Ort: Vimmerby
Re: Celica ST-205 Gt-four -95
Jag är färdig med celican nu och ska sälja den.
Här är en bild på hur den ser ut nu:

Här är en bild på hur den ser ut nu:
