Larco: Celica GT-four ST165
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
- Larco
- Inlägg: 1044
- Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
- Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Upplands Väsby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Upplands Väsby
Re: Larco: Celica GT-four ST165
Fixade en liten rökläcktestare bestående av en glasburk en däckventil och en slang som man kopplar till valfri vakuumslang. Tänd eld på några wellpapp bitar och pumpa luft igenom den till insuget. Det kom bara pyttelite rök ifrån vevhusventslangen på insugsröret mellan LMM o turbon. Så insuget är tätt nu
Det var verkligen en bra grej att trycktesta och röktesta allt. Gör de om bilen inte går hundra.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
- Fnys
- Moderator
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1996
- PostOrt: Enskede
- Land (Country): Sverige
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Re: Larco: Celica GT-four ST165
Kreativ du är!Larco skrev: ↑ons 09 aug 2017, 19:52:01 Fixade en liten rökläcktestare bestående av en glasburk en däckventil och en slang som man kopplar till valfri vakuumslang. Tänd eld på några wellpapp bitar och pumpa luft igenom den till insuget. Det kom bara pyttelite rök ifrån vevhusventslangen på insugsröret mellan LMM o turbon. Så insuget är tätt nuDet var verkligen en bra grej att trycktesta och röktesta allt. Gör de om bilen inte går hundra.

Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
-
- Moderator
- Inlägg: 3813
- Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
- Ort: Ljungbyhed
Re: Larco: Celica GT-four ST165
Behöver man mer rök kan man köpa riktiga rökpatroner här: http://www.eldkraft.se/kategori/Rkpatron
- Dale
- Siteadmin
- Inlägg: 3710
- Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Älvdalen
- Land (Country): Sverige
- Ort: Älvdalen
- Kontakt:
Re: Larco: Celica GT-four ST165
Annars funkar salpeter och socker bra till rök/bengalisk eld. 

Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
- Larco
- Inlägg: 1044
- Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
- Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Upplands Väsby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Upplands Väsby
Re: Larco: Celica GT-four ST165
Coolt
Ja det finns flera varianter på detta men tyckte denna verkade smidig. Nästa gång jag gör det ska jag sätta en påse över luftfiltret eller göra en plugg så blir nog ev. läckor ännu tydligare.
Gjorde en tillfällig kalluftlåda till luftfiltret i papp idag eftersom jag inte är jättesugen på att låta den suga 60grader varm luft. Den gamla passar inte sen jag gjorde om insugsröret. Om jag inte gör ändrar nått snart igen så gör jag den av aluminiumplåt för den blev ganska smidig.
Nu ska man bara få ordning på misständningar som kommer runt 2000varv... får se om det hjälper att mixtra med spjällägesgivaren.
Visste ni att man kan läsa av fuel trim på vf1-e1 i diagnosurtaget. Lite intressant att se faktiskt.
Gjorde en tillfällig kalluftlåda till luftfiltret i papp idag eftersom jag inte är jättesugen på att låta den suga 60grader varm luft. Den gamla passar inte sen jag gjorde om insugsröret. Om jag inte gör ändrar nått snart igen så gör jag den av aluminiumplåt för den blev ganska smidig.
Nu ska man bara få ordning på misständningar som kommer runt 2000varv... får se om det hjälper att mixtra med spjällägesgivaren.
Visste ni att man kan läsa av fuel trim på vf1-e1 i diagnosurtaget. Lite intressant att se faktiskt.
- Bilagor
-
- IMG_1620.JPG (965.06 KiB) Visad 4152 gånger
-
- IMG_1618.JPG (739.44 KiB) Visad 4154 gånger
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
- Larco
- Inlägg: 1044
- Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
- Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Upplands Väsby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Upplands Väsby
Re: Larco: Celica GT-four ST165
Lambdasonden verkar vara problemet. Igår när jag kopplade ur den helt o körde utan och därmed tvingade sprutet till open loop så upphörde misständningarna. Äntligen något som påverkar iaf.
Hittills i jakten på misständningarna har jag bytt:
Lambdasond till andra begagnande jag hade liggande. De var uppenbarligen inte bra.
Tändstift
Tändkablar
Fördelarlock
Fördelararm
Tändspole
Tändmodulen
Spridarmotstånd
Justerat TPS
Ohmmätt och voltmätt LMM
Testat Lambdasonden enligt verkstadshandboken
Bytt insugspackning
Kollat alla jordkablar samt mätt upp eventuella spänningsfall på jorden.
Mätt strömmen till bränslepumpen.
Kontrollerat bränsletrycket typ 100ggr då jag var övertygad om att den gick snålt när den misstände.
Tur att man har mycket grejer liggande
Hittills i jakten på misständningarna har jag bytt:
Lambdasond till andra begagnande jag hade liggande. De var uppenbarligen inte bra.
Tändstift
Tändkablar
Fördelarlock
Fördelararm
Tändspole
Tändmodulen
Spridarmotstånd
Justerat TPS
Ohmmätt och voltmätt LMM
Testat Lambdasonden enligt verkstadshandboken
Bytt insugspackning
Kollat alla jordkablar samt mätt upp eventuella spänningsfall på jorden.
Mätt strömmen till bränslepumpen.
Kontrollerat bränsletrycket typ 100ggr då jag var övertygad om att den gick snålt när den misstände.
Tur att man har mycket grejer liggande
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
- Larco
- Inlägg: 1044
- Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
- Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Upplands Väsby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Upplands Väsby
Re: Larco: Celica GT-four ST165
Sen har jag fixat en enkel spridartestare 
Fast efter jag tog bilden har jag bytt ut trycksprutan till en pump och fixat en regulator också.
Fast efter jag tog bilden har jag bytt ut trycksprutan till en pump och fixat en regulator också.
- Bilagor
-
- IMG_1773.JPG (883.13 KiB) Visad 4037 gånger
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Larco: Celica GT-four ST165
hightech 
fast när jag gick min marinutbildning hade vi en spridartestarmaskin där man faktiskt handpumpade upp trycket.

fast när jag gick min marinutbildning hade vi en spridartestarmaskin där man faktiskt handpumpade upp trycket.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
- Larco
- Inlägg: 1044
- Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
- Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Upplands Väsby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Upplands Väsby
Re: Larco: Celica GT-four ST165
Funkar faktiskt rätt bra. Men sprutan skickade även med lite luft av någon anlednedning så då bytte jag till en pump o regulator.
Det enda är att jag inte kan pulsera spridarna som annat än för hand. Får väl koppla in ett megasquirt till dem sen
Idag har jag fixat en helt ny skärmadkabel till knacksensorn så nu har jag inte fått nån mer kod 52.
Har också tagit bort originallambdasonden och istället satt dit min LC1 bredbandslambda och låter den simulera en smalbandslambda via ena utgången till originalsprutet.
Det gav mig lite intressant kunskap.
När man inte har en lambda ansluten till sprutet så ligger afr mellan 11.5-13.5 ungefär och i princip inte en ända misständning. Men med lambdan inkopplad och sprutet i closed loop hamnar afr mellan 14-15 och den missar. Mao är det inte lambdan som är boven. Det positiva är att jag ser vad som händer med afr värdena.
Jag ska fortsätta med att kolla spridarna och sen kammarna / ventilerna.
Det enda är att jag inte kan pulsera spridarna som annat än för hand. Får väl koppla in ett megasquirt till dem sen
Idag har jag fixat en helt ny skärmadkabel till knacksensorn så nu har jag inte fått nån mer kod 52.
Har också tagit bort originallambdasonden och istället satt dit min LC1 bredbandslambda och låter den simulera en smalbandslambda via ena utgången till originalsprutet.
Det gav mig lite intressant kunskap.
När man inte har en lambda ansluten till sprutet så ligger afr mellan 11.5-13.5 ungefär och i princip inte en ända misständning. Men med lambdan inkopplad och sprutet i closed loop hamnar afr mellan 14-15 och den missar. Mao är det inte lambdan som är boven. Det positiva är att jag ser vad som händer med afr värdena.
Jag ska fortsätta med att kolla spridarna och sen kammarna / ventilerna.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
- Bempa
- Moderator
- Inlägg: 1017
- Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
- Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
- Årsmodell: 88
- PostOrt: By Kyrkby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Avesta
Re: Larco: Celica GT-four ST165
Top notch med hemmabyggd utrustning
Hur vart det med bultarna till krockbalken?

Hur vart det med bultarna till krockbalken?
Benny Gustavson
AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson