Jag har i många år varit på jakt efter en första generationens Scion xB (i princip en Yaris T-Sport, men med en silhuett som om den ritats av en fyraåring). Dessvärre finns det bara 10st registrerade i Sverige och de säljs ungefär lika ofta som Toyota vinner Le Mans 24h.
Den 17 april 2015 dök det upp en annan ovanlig Toyota på Blocket, nämligen en Yaris Turbo. Modellen tillverkades i 400 exemplar, varav 40 stycken såldes i Sverige. Nypriset var 214 900kr (72 000kr mer än vanliga Yaris T-Sport) och att Toyota hittade köpare till allihop kan jag inte begripa, men jag är glad att de gjorde det.
I vilket fall som helst ringde jag säljaren så fort jag såg annonsen och efter att jag fått lite fler bilder bestämde jag mig för att köpa bilen. Problemet var bara att den stod i Skellefteå, med rasad turbo. Säljaren var dock mycket trevlig och prutade själv ned priset med lika mycket som det skulle kosta att frakta hem bilen på biltransport. Någon vecka senare lastades den lilla yarisen och påbörjade sin resa söderut.

Två dagar och 75 mil senare rullades den av hemma hos mig, tidigt på morgonen.

Väl hemma från jobbet igen knäppte jag ett kort på bilen innan jag satte tänderna i den.

Första åtgärden blev att byta till sommardäck. Dubbdäck i slutet av april kändes inte helt rätt, i alla fall inte på mina breddgrader. Fälgarna är unika för bilmodellen. De är likadana som originalfälgarna till Corolla Compressor, men 16" i stället för 17".

Därefter demonterade jag extraljusen och tvättade av bilen innan jag knäppte lite fler bilder på den.