Kamremsbyte
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
-
- Inlägg: 55
- Blev medlem: tis 05 dec 2017, 20:12:02
- Bilmodell: Corolla 1.6
- Årsmodell: 98
- PostOrt: 86533
Kamremsbyte
Hej. Ny i klubben idag. Tack för insläpp.
Jag har en Corolla 1.6 4afe 1998. I Haynes rep.handbok står det att man ska byta kamrem efter 6 år/10 000 mil. Senast jag bytte köpte jag från Biltema av märket Optibelt. Jag har skrivit upp ett bytesdatum och 12 000 mil. Kan det stämma på kamremmen på det märket? Kan det också stämma att 1.6 4afe 1998 ska bytas efter 12 000 mil?
Är det olika antal mil på olika märken?
Hoppas ni kan hjälpa mig!
Jag har en Corolla 1.6 4afe 1998. I Haynes rep.handbok står det att man ska byta kamrem efter 6 år/10 000 mil. Senast jag bytte köpte jag från Biltema av märket Optibelt. Jag har skrivit upp ett bytesdatum och 12 000 mil. Kan det stämma på kamremmen på det märket? Kan det också stämma att 1.6 4afe 1998 ska bytas efter 12 000 mil?
Är det olika antal mil på olika märken?
Hoppas ni kan hjälpa mig!
- Bempa
- Moderator
- Inlägg: 1017
- Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
- Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
- Årsmodell: 88
- PostOrt: By Kyrkby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Avesta
Re: Kamremsbyte
Hej och välkommen 
Från början så va det 6år 10 000 mil, men Toyota har uppdaterat sina servicescheman flera gånger. Så det är mycket möjligt att det är 12 000 mil numera, kan kolla upp det imorgon.
Edit: Ja numera 12 000 mil intervall på kamrem

Från början så va det 6år 10 000 mil, men Toyota har uppdaterat sina servicescheman flera gånger. Så det är mycket möjligt att det är 12 000 mil numera, kan kolla upp det imorgon.

Edit: Ja numera 12 000 mil intervall på kamrem
Benny Gustavson
AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
-
- Inlägg: 55
- Blev medlem: tis 05 dec 2017, 20:12:02
- Bilmodell: Corolla 1.6
- Årsmodell: 98
- PostOrt: 86533
Re: Kamremsbyte
Tack så mycket för ett bra och snabbt svar Bempa! Då får vi se vad som kommer först, 32700 mil eller 6 år.
-
- Pay User
- Inlägg: 209
- Blev medlem: ons 15 apr 2009, 06:50:55
- Bilmodell: Corolla
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Östersund
- Land (Country): Sverige
- Ort: Östersund
Re: Kamremsbyte
Dessutom är det ju så med dessa motorer att om kamremmen går av så händer inget allvarligt med motorn. Så klart stannar bilen men det är inga dyra motorskador som uppstår. Dit med ny rem så går den igen.
"Wet races takes years off your life." - Paddy Lowe
- Neblade
- Ordförande
- Inlägg: 1660
- Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
- Bilmodell: Celica GT
- Årsmodell: 1974
- PostOrt: Linköping
- Land (Country): Sweden
- Ort: Linköping
Re: Kamremsbyte
Det sägs ju att det är en non-interference. Men en rem som går av har rätt mycket kraft och kan slå sönder saker på vägen.
En multirem gick sönder på min Saab 9-3 (huga!) när jag hade den utlånad och tog med sig ett oljerör/slang, så att olja läckte ut. Som tur var så stannade föraren direkt när lamporna tändes, annars hade det nog blivit lite varmt.

Så bara för att ventilerna inte kolliderar med kolvarna så är det ingen garanti för att det bara är att hänga på en ny rem och köra!
Mattias Johansson
Skicka PM,
Ordförande för Toyota Club Sweden
Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet
1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Skicka PM,
Ordförande för Toyota Club Sweden
Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet
1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Kamremsbyte
Jag har gjort samma sak på min 9-5 aero, generatorn skar varvid multiremmen gick av och piskade av oljeslangarna till oljekylaren, vilket resluterade i noll oljetryck och ett höger framhjul helt täckt med het motorolja..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
- Neblade
- Ordförande
- Inlägg: 1660
- Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
- Bilmodell: Celica GT
- Årsmodell: 1974
- PostOrt: Linköping
- Land (Country): Sweden
- Ort: Linköping
Re: Kamremsbyte
OKej, jag såg aldrig min bil innan den var lagad och skulle hämtas på en verkstad nere i typ Oskarshamn.

Mattias Johansson
Skicka PM,
Ordförande för Toyota Club Sweden
Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet
1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Skicka PM,
Ordförande för Toyota Club Sweden
Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet
1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
-
- Inlägg: 55
- Blev medlem: tis 05 dec 2017, 20:12:02
- Bilmodell: Corolla 1.6
- Årsmodell: 98
- PostOrt: 86533
Re: Kamremsbyte
Tack för bra svar och trevlig diskussion. Jag kommer att byta vid 32700 mil/6 år även om motorn håller om jag kör längre och remmen går av. Men 4a4e är ganska okomplicerad motor så jag tror inget speciellt går sönder. Saab 9-3- och 9-5-motorer inbillar jag mig vara mer avancerade och mer känsliga. Men nu är jag kanske ute och cyklar...
.
Före Corollan hade jag en Volvo 945 som kamremmen gick av på, men inget hände med motorn. Bara att byta rem och köra igen. Likadant med Toyotan har jag också läst. Men det är klart, har man riktig otur kan det kanske hända något ändå.
Undrar vad som händer med VVTI-motorn om kedjan går av? Men det gör den väl inte hoppas jag!
Före Corollan hade jag en Volvo 945 som kamremmen gick av på, men inget hände med motorn. Bara att byta rem och köra igen. Likadant med Toyotan har jag också läst. Men det är klart, har man riktig otur kan det kanske hända något ändå.
Undrar vad som händer med VVTI-motorn om kedjan går av? Men det gör den väl inte hoppas jag!
-
- Pay User
- Inlägg: 209
- Blev medlem: ons 15 apr 2009, 06:50:55
- Bilmodell: Corolla
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Östersund
- Land (Country): Sverige
- Ort: Östersund
Re: Kamremsbyte
Det finns så klart risker med att remmar går av, som de andra skriver.
Bättre att byta i tid.
Bättre att byta i tid.
"Wet races takes years off your life." - Paddy Lowe
-
- Inlägg: 4
- Blev medlem: sön 21 apr 2019, 16:36:09
- Bilmodell: Corolla
- Årsmodell: 98
- PostOrt: Luleå
- Land (Country): Sverige
Re: Kamremsbyte
6år eller 10000mil mellan byte för en kamrem kan det stämma?
Jag tycker 6år verkar lite?
Jag tycker 6år verkar lite?