
MR2 NA-Turbo 91
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
- Bempa
- Moderator
- Inlägg: 1017
- Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
- Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
- Årsmodell: 88
- PostOrt: By Kyrkby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Avesta
Re: MR2 NA-Turbo 91
Ja det va inte så upphetsande innan, ser betydligt bättre ut nu 

Benny Gustavson
AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
- MartZink
- Pay User
- Inlägg: 168
- Blev medlem: mån 22 maj 2017, 16:02:54
- Bilmodell: MR2 NA-Turbo
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Norrtälje
- Land (Country): Sverige
Re: MR2 NA-Turbo 91
insugslufttemperaturgivare, sitter istället för kallstartsspridaren


Ny thermos

Lätt svänghjul och 6 puck fjädrad koppling

Rostfri bakom tanken

Måste polera slutdämparen

Motorpaket redo



Ny thermos

Lätt svänghjul och 6 puck fjädrad koppling

Rostfri bakom tanken

Måste polera slutdämparen

Motorpaket redo

Senast redigerad av MartZink den ons 07 mar 2018, 18:18:01, redigerad totalt 1 gånger.
- Bempa
- Moderator
- Inlägg: 1017
- Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
- Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
- Årsmodell: 88
- PostOrt: By Kyrkby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Avesta
Re: MR2 NA-Turbo 91
Den såg fräsch ut undertill!! 

Benny Gustavson
AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
- MartZink
- Pay User
- Inlägg: 168
- Blev medlem: mån 22 maj 2017, 16:02:54
- Bilmodell: MR2 NA-Turbo
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Norrtälje
- Land (Country): Sverige
Re: MR2 NA-Turbo 91
Ja den är i väldigt bra skick under, knappt ytrost, jätteskönt och en av anledningen att jag köpte den. 

- MartZink
- Pay User
- Inlägg: 168
- Blev medlem: mån 22 maj 2017, 16:02:54
- Bilmodell: MR2 NA-Turbo
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Norrtälje
- Land (Country): Sverige
Re: MR2 NA-Turbo 91
Motor i



- Bempa
- Moderator
- Inlägg: 1017
- Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
- Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
- Årsmodell: 88
- PostOrt: By Kyrkby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Avesta
Re: MR2 NA-Turbo 91
Haha va fan, det går så jävla fort
Så jävla kul att se 



Benny Gustavson
AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
- MartZink
- Pay User
- Inlägg: 168
- Blev medlem: mån 22 maj 2017, 16:02:54
- Bilmodell: MR2 NA-Turbo
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Norrtälje
- Land (Country): Sverige
Re: MR2 NA-Turbo 91
Datorboxen fungerar

Nya slangar fram

Lindat

Gjorde en ny plåt eftersom min saknades

Avgassystem på. synd att bakre rostfria delen har rostat så mycket.


Nya slangar fram

Lindat

Gjorde en ny plåt eftersom min saknades

Avgassystem på. synd att bakre rostfria delen har rostat så mycket.

- Larco
- Inlägg: 1044
- Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
- Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Upplands Väsby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Upplands Väsby
Re: MR2 NA-Turbo 91
Mycket vackert motorbygge måste jag säga! 
Ang. Kamaxel timingen så är det vanligt att man justerar den några grader på gen2 motorn som en uppgradering. Något Toyota faktist gjorde ifrån fabrik på gen3 motorn.
Ang. Kamaxel timingen så är det vanligt att man justerar den några grader på gen2 motorn som en uppgradering. Något Toyota faktist gjorde ifrån fabrik på gen3 motorn.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
-
- Pay User
- Inlägg: 557
- Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
- Bilmodell: MR2
- Årsmodell: 1993
- PostOrt: hanaskog
- Land (Country): Sverige
- Ort: hanaskog
Re: MR2 NA-Turbo 91
Mycket trevligt bygge att följa.
Får man fråga vad för tempgivare du satte på insuget? Och vad du har/ska koppla den till.
Har haft planer på att sätta en tempgivare nånstans för att se hur kall/varm insugsluften är.
Får man fråga vad för tempgivare du satte på insuget? Och vad du har/ska koppla den till.
Har haft planer på att sätta en tempgivare nånstans för att se hur kall/varm insugsluften är.
- MartZink
- Pay User
- Inlägg: 168
- Blev medlem: mån 22 maj 2017, 16:02:54
- Bilmodell: MR2 NA-Turbo
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Norrtälje
- Land (Country): Sverige
Re: MR2 NA-Turbo 91
Jaså det visste jag inte, dock ska dessa vara gen2 3S-GE kammar och inte gen2 3S-GTE. Googlade var som stod på kammarna men hittade inte mycket om det hela. får ta och leka med timingen senare.
Mätte upp lyftet och nockarna ser man har större volym än ett annat par gen2 kammar så jag antar jag gjort rätt och satt i 3S-GE
Tempgivaren är en vanlig GM style som är vanlig som eftermarknadsenhet, följde med vid sidan om bilen. Den är kopplad in på tempgivarkretsen vid luftmassemätarkontakten, går sen in till ECUn.
Dragit runt motorn och fått upp oljetryck, inga läckage förutom ena packboxen till drivaxel, ny på G.
Dock gick det runt trögre och trögre och trögre tills det nöp ihop totalt. Hmm. kändes skumt i kopplingen.
Tar bort inspektionsluckan, spån.

Ner igen



Tryckplatta har tagit i växellådan, bara någon tiondel

3 punkter som var förhöjda och smetade i

Slipade ner förhöjningar och putsade av växellådan lite grand


Antingen är det tryckplattan som är lite för fet eller så är det svänghjulet som är har för mycket utstick. Nu ska det nog fungera iallafall.