2din stereo i Celica 6gen
-
- Inlägg: 28
- Blev medlem: lör 18 feb 2017, 13:31:05
- Bilmodell: Celica GTI
- Årsmodell: 1994
- PostOrt: Mariehamn Åland
2din stereo i Celica 6gen
Hej! Är det någon som har monterat en 2 din stereo i en Celica? Vet att ramen inte riktigt går dit utan att man måste kapa sönder en del. Men själva stereon borde passa så om någon har några tips för att få dit den utan ram är jag öppen för förslag
Celica GTi -94 6 gen
Celica GTi -94 6 gen
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: 2din stereo i Celica 6gen
Det finns ju två olika paneler, en för enkelDIN och en för dubbelDIN, vilken har du ?
vad jag evt passar dubbelDIN rakt av i dubbelDIN-panelen.
Jag tror alla svensksålda har enkelDIN dock, men det kanske gick att välja till nån fetare stereo som då blev dubbel och då fick man en sådan panel ?
vad jag evt passar dubbelDIN rakt av i dubbelDIN-panelen.
Jag tror alla svensksålda har enkelDIN dock, men det kanske gick att välja till nån fetare stereo som då blev dubbel och då fick man en sådan panel ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
-
- Inlägg: 28
- Blev medlem: lör 18 feb 2017, 13:31:05
- Bilmodell: Celica GTI
- Årsmodell: 1994
- PostOrt: Mariehamn Åland
Re: 2din stereo i Celica 6gen
Har för enkel så måste kapa sönder den. Men själva stereon passar när man tagit bort lite plast men ramen blir för stor
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: 2din stereo i Celica 6gen
Snyggast och enklast är ju att köpa en färdig plast till mittkonsolen på skroten, med färdigt hål för dubbelDIN.
Tysksålda bilar verkar ofta ha det, så det är inte helt ovanligt.
Tysksålda bilar verkar ofta ha det, så det är inte helt ovanligt.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
- Fnys
- Moderator
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1996
- PostOrt: Enskede
- Land (Country): Sverige
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Re: 2din stereo i Celica 6gen
Enklast är ju att kapa i den befintliga som du har.
Snyggast är som Glenn säger att hitta en panel för dubbel-DIN från någon skrotad bil. Tror nästan alla japansksålda hade dubbel-DIN.
Ett annat alternativ: http://www.ortizcustompods.com/toyota.html
Snyggast är som Glenn säger att hitta en panel för dubbel-DIN från någon skrotad bil. Tror nästan alla japansksålda hade dubbel-DIN.
Ett annat alternativ: http://www.ortizcustompods.com/toyota.html
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
-
- Inlägg: 136
- Blev medlem: mån 30 maj 2016, 08:36:05
- Bilmodell: Celica GT-FOUR
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Stockholm
Re: 2din stereo i Celica 6gen
Är också inne på dubbeldin, och att kapa till en enkeldin-panel. Var inte medveten om att det existerade dubbeldin till våra bilar! Har aldrig sett det, finns det bilder att beskåda?
En snabbkoll visar ju dock att det inte verkar enkelt att få tag på i Sverige tyvärr.
Eftermarknadspanelen var ju fiffig, men verkar ju ha runda luftutblås, och vad är det stora nedre hålet till? Faller på att den är så väldigt annorlunda än OEM tycker jag tyvärr, hade den varit som OEM fast med stort hål hade jag beställt en direkt.
En snabbkoll visar ju dock att det inte verkar enkelt att få tag på i Sverige tyvärr.
Eftermarknadspanelen var ju fiffig, men verkar ju ha runda luftutblås, och vad är det stora nedre hålet till? Faller på att den är så väldigt annorlunda än OEM tycker jag tyvärr, hade den varit som OEM fast med stort hål hade jag beställt en direkt.
6 gen Celica, kör allt med fyrhjulsdrift.
Nuvarande vagnpark:
Toyota Celica GT-FOUR ST205
Audi S5
BMW M550i Xdrive
Audi S8 Plus
Nuvarande vagnpark:
Toyota Celica GT-FOUR ST205
Audi S5
BMW M550i Xdrive
Audi S8 Plus
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: 2din stereo i Celica 6gen
En AT200 jag tittade på innan jag köpte min ST202 hade faktiskt en DubbelDIN-panel, den var tyskimport.
Förr fanns det gott om paneler på ebay, tyvärr brukar frakten bli dyr.
Förr fanns det gott om paneler på ebay, tyvärr brukar frakten bli dyr.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
- Fnys
- Moderator
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1996
- PostOrt: Enskede
- Land (Country): Sverige
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Re: 2din stereo i Celica 6gen
Dom två runda hålen är för mätare så tyvärr försvinner fläkten i mittpanelen. Det stora hålet är för luftkonditionerings-enheten och det är ett originalhålMScME skrev: ↑lör 18 aug 2018, 20:38:42 Är också inne på dubbeldin, och att kapa till en enkeldin-panel. Var inte medveten om att det existerade dubbeldin till våra bilar! Har aldrig sett det, finns det bilder att beskåda?
En snabbkoll visar ju dock att det inte verkar enkelt att få tag på i Sverige tyvärr.
Eftermarknadspanelen var ju fiffig, men verkar ju ha runda luftutblås, och vad är det stora nedre hålet till? Faller på att den är så väldigt annorlunda än OEM tycker jag tyvärr, hade den varit som OEM fast med stort hål hade jag beställt en direkt.

...så det enda som är ändrat är just att fläkthusen försvinner och ersätts med två hål för 52 mm mätare

Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
-
- Inlägg: 136
- Blev medlem: mån 30 maj 2016, 08:36:05
- Bilmodell: Celica GT-FOUR
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Stockholm
Re: 2din stereo i Celica 6gen
Haha, ja det är det ju!

Jag står fast vid mitt tidigare uttalande dock på grund av mätare isf klimat.

6 gen Celica, kör allt med fyrhjulsdrift.
Nuvarande vagnpark:
Toyota Celica GT-FOUR ST205
Audi S5
BMW M550i Xdrive
Audi S8 Plus
Nuvarande vagnpark:
Toyota Celica GT-FOUR ST205
Audi S5
BMW M550i Xdrive
Audi S8 Plus
-
- Inlägg: 136
- Blev medlem: mån 30 maj 2016, 08:36:05
- Bilmodell: Celica GT-FOUR
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Stockholm
Re: 2din stereo i Celica 6gen
Som svar på ursprungsfrågan så gjorde jag slag i saken och har nu monterat min nya 2-DIN i ST205:an.
Jag kan säga att det går förstås att konvertera panelen från enkelDIN till dubbel, men kräver tålamod och tid.
Det jag gjorde efter en del funderande var att kapa loss ramen för enkelDIN i kant med insidan av panelen med dremeln, och även de två små facken som sitter under densamma. Man blir då lämnad med ett riktigt fult hål i panelen och en lös enkelDIN-ram, samt två små fack som inte längre behövs.
Till saken hör att jag monterat en Alpine iLX-107 som inte ser ut som en ”vanlig” dubbelDIN utan snarare som en enkelDIN med en stor skärm. Därmed så tänkte jag använda den gamla ramen för att montera nya huvudenheten
Sedan följer en hel del mätande för att hitta rätt läge för den lösa ramen, för det man vill åstadkomma är att flytta den från övre delen av det fula hålet till den nedre. Ska jag ge något tips så är det att mäta många gånger och limma en gång, för dessa paneler vette sjutton om de går att köpa längre.
För mig så var huvudenheten inklusive dekorramen runt lite mindre än det fula hålet dessutom, så när jag hade en god uppfattning om var den skulle sitta så var jag tvungen att bygga upp lite extra material framförallt i vänster del av hålet för att dekorramen till stereon skulle täcka hålet. Det innebar att limma ett par stödplattor på baksidan och spackla över med plastspackel, slipa, repetera tills man har det resultat man vill uppnå.
Generellt så behövde åtminstone jag kapa bort en del förstärkningsribbor på baksidan, och även ett fästesclips rykte. Dessutom så behövde jag göra enkelDIN-ramen lite djupare och var tvungen att limma dit en distans utsågad av 4mm plast mellan panelens baksida och ramen.
När till slut allt är på plats så behövs slipning av hela ytan, akta relief-symbolerna för luftventilerna, ett lager plastprimer och tre lager färg i valfri kulör. För min del svart.
Vid montering i bil så behöver man utöver en massa kabeldragning även kapa bort mötande hona till fästclipset från instrumentpanelen med ett bågfilsblad, lägg en duk under som samlar upp plastspånen som blir så slipper du dammsuga hela utrymmet. Jag behövde även fila liiite i nedre högra hörnet där nu enkelDIM-ramen sitter och instrumentpanelen inte var beredd på att köpa det direkt.
Har inte varit framgångsrik med att få upp bilder här på TCS tidigare tyvärr, men om intresse finns så kan jag nog få till en bild på slutresultatet i alla fall.
Det är ju väldigt subjektivt vad man tycker passar/vill ha i sin bil förstås, men med facit i hand så är jag väldigt nöjd med resultatet och tycker det är väl värt insatsen. Har inte suttit med stoppuret, men sammantaget så skulle jag uppskatta att jag lagt en vecka från start till slut, effektiv tid kanske 4-5 timmar.
Jag kan säga att det går förstås att konvertera panelen från enkelDIN till dubbel, men kräver tålamod och tid.
Det jag gjorde efter en del funderande var att kapa loss ramen för enkelDIN i kant med insidan av panelen med dremeln, och även de två små facken som sitter under densamma. Man blir då lämnad med ett riktigt fult hål i panelen och en lös enkelDIN-ram, samt två små fack som inte längre behövs.
Till saken hör att jag monterat en Alpine iLX-107 som inte ser ut som en ”vanlig” dubbelDIN utan snarare som en enkelDIN med en stor skärm. Därmed så tänkte jag använda den gamla ramen för att montera nya huvudenheten
Sedan följer en hel del mätande för att hitta rätt läge för den lösa ramen, för det man vill åstadkomma är att flytta den från övre delen av det fula hålet till den nedre. Ska jag ge något tips så är det att mäta många gånger och limma en gång, för dessa paneler vette sjutton om de går att köpa längre.
För mig så var huvudenheten inklusive dekorramen runt lite mindre än det fula hålet dessutom, så när jag hade en god uppfattning om var den skulle sitta så var jag tvungen att bygga upp lite extra material framförallt i vänster del av hålet för att dekorramen till stereon skulle täcka hålet. Det innebar att limma ett par stödplattor på baksidan och spackla över med plastspackel, slipa, repetera tills man har det resultat man vill uppnå.
Generellt så behövde åtminstone jag kapa bort en del förstärkningsribbor på baksidan, och även ett fästesclips rykte. Dessutom så behövde jag göra enkelDIN-ramen lite djupare och var tvungen att limma dit en distans utsågad av 4mm plast mellan panelens baksida och ramen.
När till slut allt är på plats så behövs slipning av hela ytan, akta relief-symbolerna för luftventilerna, ett lager plastprimer och tre lager färg i valfri kulör. För min del svart.
Vid montering i bil så behöver man utöver en massa kabeldragning även kapa bort mötande hona till fästclipset från instrumentpanelen med ett bågfilsblad, lägg en duk under som samlar upp plastspånen som blir så slipper du dammsuga hela utrymmet. Jag behövde även fila liiite i nedre högra hörnet där nu enkelDIM-ramen sitter och instrumentpanelen inte var beredd på att köpa det direkt.
Har inte varit framgångsrik med att få upp bilder här på TCS tidigare tyvärr, men om intresse finns så kan jag nog få till en bild på slutresultatet i alla fall.
Det är ju väldigt subjektivt vad man tycker passar/vill ha i sin bil förstås, men med facit i hand så är jag väldigt nöjd med resultatet och tycker det är väl värt insatsen. Har inte suttit med stoppuret, men sammantaget så skulle jag uppskatta att jag lagt en vecka från start till slut, effektiv tid kanske 4-5 timmar.
6 gen Celica, kör allt med fyrhjulsdrift.
Nuvarande vagnpark:
Toyota Celica GT-FOUR ST205
Audi S5
BMW M550i Xdrive
Audi S8 Plus
Nuvarande vagnpark:
Toyota Celica GT-FOUR ST205
Audi S5
BMW M550i Xdrive
Audi S8 Plus