Menoxz's Celica GT4 -91 ST185 "Ottis"
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Menoxz's Celica GT4 -91 ST185 "Ottis"
Ja dte ska väl gå vad jag förstått, frågan är ju om man tjänar nåt på det egentligen, man slipper koppla ur en massa saker men det är säkert mycket krångligare att lirka ur den så..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
- Bempa
- Moderator
- Inlägg: 1017
- Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
- Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
- Årsmodell: 88
- PostOrt: By Kyrkby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Avesta
Re: Menoxz's Celica GT4 -91 ST185 "Ottis"
En föredetta arbetskollega kunde mer eller mindre i sömnen byta koppling på GT4, när han böt koppling så va det alltid maskin ur och enligt honom så sparade han timmar på att plocka ur motor+låda i paket.. Men det tog inte speciellt lång stund för han att riva ur motorpaketet heller..
Benny Gustavson
AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
-
- Ledamot
- Inlägg: 79
- Blev medlem: ons 06 dec 2017, 19:26:03
- Bilmodell: Supra mk3
- Årsmodell: 1990
- PostOrt: Norrköping
- Land (Country): Sverige
- Ort: Norrköping
Re: Menoxz's Celica GT4 -91 ST185 "Ottis"
Känns som alla gör allt så snabbt. Saker tar år och dar för en annan
kul tråd att följa

- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Menoxz's Celica GT4 -91 ST185 "Ottis"
Typiskt en sån grej som går mycket snabbare andra gången när man dels vet hur man gör, dels vet var problemen är och hur man löser det.. dessutom sitter inte rgejerna lika fast 

Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
-
- Pay User
- Inlägg: 50
- Blev medlem: fre 10 feb 2017, 17:34:18
- Bilmodell: Celica GT4
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Västervik
- Land (Country): Sverige
Re: Menoxz's Celica GT4 -91 ST185 "Ottis"
5SFE motor kom rätt så snabbt!

kunde inte hålla fingrarna i styr så blev att jag rev ner den direkt, gick betydligt fortare när jag rev ner en motor för andra gången. Balanseringsdrevet på kamaxeln var inte så svår och ta bort heller.


Brian Crowers Ventilfjädrar ifrån storbritannien. Och Ventillyftare med shim under bucket(ifrån en Caldina?) ifrån Tullens favoritland USA.

Känner lite att jag undvek en kula eftersom nya ventillyftare kostar cirkus 180 pezetas stycks nya, och jag fick mina 16 för 1200kr, Insåg mitt misstag att fjädrarna inte skulle passa gen 2 på en härlig lördagkväll. Skickar ett meddelande till företaget, men ack! Måndag morgon så hinnder dom skicka fjädrarna till mig innan dom ser mailet, Ack och ve! Snabb leverans är både en välsignelse och förbannelse vid vissa sammanhang. Slipper nu ialfall hålla på med retur osv

kunde inte hålla fingrarna i styr så blev att jag rev ner den direkt, gick betydligt fortare när jag rev ner en motor för andra gången. Balanseringsdrevet på kamaxeln var inte så svår och ta bort heller.


Brian Crowers Ventilfjädrar ifrån storbritannien. Och Ventillyftare med shim under bucket(ifrån en Caldina?) ifrån Tullens favoritland USA.

Känner lite att jag undvek en kula eftersom nya ventillyftare kostar cirkus 180 pezetas stycks nya, och jag fick mina 16 för 1200kr, Insåg mitt misstag att fjädrarna inte skulle passa gen 2 på en härlig lördagkväll. Skickar ett meddelande till företaget, men ack! Måndag morgon så hinnder dom skicka fjädrarna till mig innan dom ser mailet, Ack och ve! Snabb leverans är både en välsignelse och förbannelse vid vissa sammanhang. Slipper nu ialfall hålla på med retur osv

- Bempa
- Moderator
- Inlägg: 1017
- Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
- Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
- Årsmodell: 88
- PostOrt: By Kyrkby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Avesta
Re: Menoxz's Celica GT4 -91 ST185 "Ottis"
Kul å se att det händer grejer
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Benny Gustavson
AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
- Spiidfriik
- Inlägg: 157
- Blev medlem: tor 03 dec 2015, 09:15:34
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205 JDM
- Årsmodell: 1994
- PostOrt: Piteå
- Ort: Piteå
Re: Menoxz's Celica GT4 -91 ST185 "Ottis"
Kul med fler 5S-GTE byggen! Jag har dock inte kommit längre än isärplockning. Och så har jag målat blocket. Det står nu på en hylla i väntan på sin tur då ekonomin bara tillåter ett motorbygge i taget (i bästa fall).
Jag följer ditt bygge med stort intresse!
Jag följer ditt bygge med stort intresse!
ST205 JDM -94
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
-
- Pay User
- Inlägg: 50
- Blev medlem: fre 10 feb 2017, 17:34:18
- Bilmodell: Celica GT4
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Västervik
- Land (Country): Sverige
Re: Menoxz's Celica GT4 -91 ST185 "Ottis"
Har stått stilla ett tag. Dyr hobby så har blivit mycket efterforskning så länge, lagat annan bil osv. Men var börjat rassla lite i verkstaden igen nu när ekonomin ser lite bättre ut(väldigt lätt hur det springer iväg). Byggde ett blästerskåp lite snabbt, första gången jag leker mer seriöst med träd så det är jänkemått här och där. Inte det vackraste jag har skådat.. men kommer vara funktionell. Glaskulor och aluminiumsilikat blir mediumet. Ska blästra bakaxeln som är den rostigaste delen på bilen, sedan byta ut dom flesta bussningarna till poly. Kolvar och stakar ifrån jänkelandet har kommit också.
Införskaffat även en 205 bakaxel när jag insåg att det var en öppen på min.
Äntligen händer det något..
Införskaffat även en 205 bakaxel när jag insåg att det var en öppen på min.
Äntligen händer det något..
- Bilagor
-
- 20190403_172656.jpg (426.54 KiB) Visad 14057 gånger
-
- 20190403_172554.jpg (502.95 KiB) Visad 14057 gånger
-
- Pay User
- Inlägg: 50
- Blev medlem: fre 10 feb 2017, 17:34:18
- Bilmodell: Celica GT4
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Västervik
- Land (Country): Sverige
Re: Menoxz's Celica GT4 -91 ST185 "Ottis"
Har inte hänt så mycket, mycket tankar och funderingar som går runt motorbygget..
Bakaxeln var den delen på bilen som såg tråkig ut underifrån, förutom bensintanken.


Så jag tog loss den och titta lite närmre, Vet att jag har hört ett vinande ljud ifrån diffen gissar jag på, tänkte att jag kollar in den, visade sig vara en öppen diff och inte torsen

Införskaffade den hära rostiga åbäket. Torsen diff ifrån 205 gått cirka 7k mil enligt säljare, ska byta oljepackningar och lager tänkte jag., lutar mot att blästra för att få bort alla rostflagnor.



Inte längre bajsbrun i kulören

Köpte nya poly bussningar eftersom original bussningarna hade sett bättre dagar, blev 75 shA på bakaxeln och 80 shA på resterande


Vet inte om jag tycker det är kul eller om jag hatar mig själv vid det här laget. Men vill att bilen ska vara fin och skyddad även undertill så blev att jag gick på dom rostfläckerna som jag såg, somvanligt så börjar det litet och blir större, Slipade bort all synlig rost och tog Rost konverterare, sedan zinc primer och 2k färg. tänkte ta en runda Tectyl 190 innan jag slänger på bakaxeln eventuellt, dividerar om det kommer påverka geometrin och kör-egenskaperna med ett 3-5mm lager Tectyl 190 på fästningspunkterna, kanske blir tjockflytande underredsmassa, eller så skippar jag det på fästningspunkterna.
Bakaxeln var den delen på bilen som såg tråkig ut underifrån, förutom bensintanken.


Så jag tog loss den och titta lite närmre, Vet att jag har hört ett vinande ljud ifrån diffen gissar jag på, tänkte att jag kollar in den, visade sig vara en öppen diff och inte torsen

Införskaffade den hära rostiga åbäket. Torsen diff ifrån 205 gått cirka 7k mil enligt säljare, ska byta oljepackningar och lager tänkte jag., lutar mot att blästra för att få bort alla rostflagnor.



Inte längre bajsbrun i kulören

Köpte nya poly bussningar eftersom original bussningarna hade sett bättre dagar, blev 75 shA på bakaxeln och 80 shA på resterande


Vet inte om jag tycker det är kul eller om jag hatar mig själv vid det här laget. Men vill att bilen ska vara fin och skyddad även undertill så blev att jag gick på dom rostfläckerna som jag såg, somvanligt så börjar det litet och blir större, Slipade bort all synlig rost och tog Rost konverterare, sedan zinc primer och 2k färg. tänkte ta en runda Tectyl 190 innan jag slänger på bakaxeln eventuellt, dividerar om det kommer påverka geometrin och kör-egenskaperna med ett 3-5mm lager Tectyl 190 på fästningspunkterna, kanske blir tjockflytande underredsmassa, eller så skippar jag det på fästningspunkterna.