TPMS - finns det något verktyg för att hantera detta själv
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
-
- Inlägg: 8
- Blev medlem: lör 13 okt 2018, 13:02:46
- Bilmodell: Avensis
- Årsmodell: 2014
- PostOrt: Ljungsbro
TPMS - finns det något verktyg för att hantera detta själv
Hej,
har precis som många andra på detta forumet stött TPMS, som i mitt fall på Toyota är värdelöst. Det som förvånar mig på min Toyota Avensis, modellår 2015, inte kan läsa av däcktryck i bilen och att det inte går lägga in 8 däck i systemet. Utan jag måste slanta upp fler hundra per år för att programmera om ECU:n vid däckbyte.
Jag undrar nu om någon på detta forum har hittat något TPMS diagnosverktyg för att själva programmera om ECU:n?
- Det tar ju inte många sekunder för däckverkstan att göra detta och sedan tar de 250-300 kr för det.
har precis som många andra på detta forumet stött TPMS, som i mitt fall på Toyota är värdelöst. Det som förvånar mig på min Toyota Avensis, modellår 2015, inte kan läsa av däcktryck i bilen och att det inte går lägga in 8 däck i systemet. Utan jag måste slanta upp fler hundra per år för att programmera om ECU:n vid däckbyte.
Jag undrar nu om någon på detta forum har hittat något TPMS diagnosverktyg för att själva programmera om ECU:n?
- Det tar ju inte många sekunder för däckverkstan att göra detta och sedan tar de 250-300 kr för det.
-
- Moderator
- Inlägg: 3813
- Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
- Ort: Ljungbyhed
Re: TPMS - finns det något verktyg för att hantera detta själv
Klart det finns.
Dom kostar i storleksordningen 5-15000. Det finns också kloningsbara sensorer, som kan ges samma kod som deras motsvarighet som används andra säsongen. Dom kostar någonstans 1500-2000 kronor styck. Du får alltså byta däck vääldigt många gånger innan det lönar sig. Ska du däremot köpa nya vinterhjul till en bil som inte redan har några med sensorer i kan det löna sig att montera kloningsbara.
Notera att det beroende på bil även ingår att kolla och justera däcktrycket, eftersom detta måste ställas in i samband med inställningen, dvs, väcka sensorn, ställa in vilken som är vilken i bilens mottagare, samt ställa in vad nominellt tryck är, vilket för att det ska funka kräver att det trycket också finns i däcket. "Några sekunder" är en liten överdrift, runt 5-10 minuter är rätt normal arbetstid om det funkar som det ska.
Andra tillverkare med direkta sensorer har inte så sällan smidigare system där det hela kan ställas in i displayen på instrumentpanelen av ägaren. Några system använder också bilens ABS-sensorer, man trycker bara på "SET", så ställer den in sig efter det nuvarande trycket, och om något hjul plötsligt roterar med ett högre varvtal i förhållande till dom andra förutsätter datorn att det beror på att det fattas luft. Inga sensorer nödvändiga. Inte lika tillförlitligt men mycket mycket enklare att hantera.
En anekdot i sammanhanget är att Subaru från 2017 och framåt inte längre går att ställa in med en standard TPMS-dator, enligt min verkstad, utan kan bara ställas in med en Subarudator, du måste således svänga in till Subaruverkstaden efter att du bytt däck på däckfirman. Dock levereras Subarus originalmonterade hjul som standard med klonbara sensorer numera.
Dom kostar i storleksordningen 5-15000. Det finns också kloningsbara sensorer, som kan ges samma kod som deras motsvarighet som används andra säsongen. Dom kostar någonstans 1500-2000 kronor styck. Du får alltså byta däck vääldigt många gånger innan det lönar sig. Ska du däremot köpa nya vinterhjul till en bil som inte redan har några med sensorer i kan det löna sig att montera kloningsbara.
Notera att det beroende på bil även ingår att kolla och justera däcktrycket, eftersom detta måste ställas in i samband med inställningen, dvs, väcka sensorn, ställa in vilken som är vilken i bilens mottagare, samt ställa in vad nominellt tryck är, vilket för att det ska funka kräver att det trycket också finns i däcket. "Några sekunder" är en liten överdrift, runt 5-10 minuter är rätt normal arbetstid om det funkar som det ska.
Andra tillverkare med direkta sensorer har inte så sällan smidigare system där det hela kan ställas in i displayen på instrumentpanelen av ägaren. Några system använder också bilens ABS-sensorer, man trycker bara på "SET", så ställer den in sig efter det nuvarande trycket, och om något hjul plötsligt roterar med ett högre varvtal i förhållande till dom andra förutsätter datorn att det beror på att det fattas luft. Inga sensorer nödvändiga. Inte lika tillförlitligt men mycket mycket enklare att hantera.
En anekdot i sammanhanget är att Subaru från 2017 och framåt inte längre går att ställa in med en standard TPMS-dator, enligt min verkstad, utan kan bara ställas in med en Subarudator, du måste således svänga in till Subaruverkstaden efter att du bytt däck på däckfirman. Dock levereras Subarus originalmonterade hjul som standard med klonbara sensorer numera.
-
- Inlägg: 199
- Blev medlem: fre 12 maj 2017, 11:05:03
- Bilmodell: Avensis 04 2.0
- Årsmodell: 4
- PostOrt: Vetlanda
- Land (Country): Sverige
Re: TPMS - finns det något verktyg för att hantera detta själv
Tänkte bara tillägga att det snart kommer bli lagändring om det med tpms på nyare bilar. I efterhand har dom kommit på att ”oj. Det blir ju väldigt dyrt för folk att byta dom och krångligt varje gång det ska bytas till sommar/vinter hjul”
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: TPMS - finns det något verktyg för att hantera detta själv
Sverige har redan dispens, så i sverige krävs inte TPMS. (Tror samma gäller finland ?)
Däremot så finns det inget lagkrav på att tillverkarna ska kunna stänga av det på kunds begäran.
Däremot så finns det inget lagkrav på att tillverkarna ska kunna stänga av det på kunds begäran.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
-
- Inlägg: 2
- Blev medlem: tor 15 nov 2018, 10:40:09
- Bilmodell: avensis diesel
- Årsmodell: 2014
- PostOrt: helsingborg
Re: TPMS - finns det något verktyg för att hantera detta själv
Jag hittade det här verktyget på nätet och enligt beskrivningen skall det fungera till Toyota någon som testat? Jag har en Avensis diesel 2014 och den kan ju bara ha koll på 4 däck
https://www.runns.se/felkodslasare/tpms ... 50448-tpms
Hälsningar
Christer
https://www.runns.se/felkodslasare/tpms ... 50448-tpms
Hälsningar
Christer
-
- Inlägg: 8
- Blev medlem: lör 13 okt 2018, 13:02:46
- Bilmodell: Avensis
- Årsmodell: 2014
- PostOrt: Ljungsbro
Re: TPMS - finns det något verktyg för att hantera detta själv
Tråkigt att det inte finns någon lätt lösning.
Bertil/Christer, är skeptisk till att verktyget du hänvisar till fungerar då det förutsätter att du sätter Toyotan i "TPMS Learn Mode" vilket jag inte hittar någonstans att det går sätta Toyotan i det läget.
Själv letar jag nu efter en begagnad version av detta verktyg "Autel TS501 MaxiTPMS", vilken verkar säljas för runt 2000 kr i England. Även den nyare modellen "Autel TS508 MaxiTPMS" verkar fungera men kostar mer.
Bertil/Christer, är skeptisk till att verktyget du hänvisar till fungerar då det förutsätter att du sätter Toyotan i "TPMS Learn Mode" vilket jag inte hittar någonstans att det går sätta Toyotan i det läget.
Själv letar jag nu efter en begagnad version av detta verktyg "Autel TS501 MaxiTPMS", vilken verkar säljas för runt 2000 kr i England. Även den nyare modellen "Autel TS508 MaxiTPMS" verkar fungera men kostar mer.
-
- Inlägg: 8
- Blev medlem: lör 13 okt 2018, 13:02:46
- Bilmodell: Avensis
- Årsmodell: 2014
- PostOrt: Ljungsbro
Re: TPMS - finns det något verktyg för att hantera detta själv
Efter att ha tittat runt ytterligare undrar jag om någon provat Techstream?
See video:
https://www.youtube.com/watch?v=MECPSmg5JfI
och själva programmeringskabeln kostar bara 127 kr:
https://www.dx.com/sv/p/latest-v12-10-0 ... _BcWuJwGUk
Dock kostar original Techstream-programvaran en hel del.
See video:
https://www.youtube.com/watch?v=MECPSmg5JfI
och själva programmeringskabeln kostar bara 127 kr:
https://www.dx.com/sv/p/latest-v12-10-0 ... _BcWuJwGUk
Dock kostar original Techstream-programvaran en hel del.
-
- Inlägg: 2
- Blev medlem: tor 15 nov 2018, 10:40:09
- Bilmodell: avensis diesel
- Årsmodell: 2014
- PostOrt: helsingborg
Re: TPMS - finns det något verktyg för att hantera detta själv
Hej
Köpte och testade VXDAS och det funkade inte på min Avensis jag hittar inget sätt att sätta learningmode har också haft en dialog med leverantören i Usa och efter att dom fått mina modell uppgifter fick jag svaret att den inte funkade på den modellen surt. På min brors Opel Mokka funkade den klockrent det gick på mindre än 5 min att ändra till vinterdäckstpms./christer
Köpte och testade VXDAS och det funkade inte på min Avensis jag hittar inget sätt att sätta learningmode har också haft en dialog med leverantören i Usa och efter att dom fått mina modell uppgifter fick jag svaret att den inte funkade på den modellen surt. På min brors Opel Mokka funkade den klockrent det gick på mindre än 5 min att ändra till vinterdäckstpms./christer
- Dale
- Siteadmin
- Inlägg: 3710
- Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Älvdalen
- Land (Country): Sverige
- Ort: Älvdalen
- Kontakt:
Re: TPMS - finns det något verktyg för att hantera detta själv
Finns det ingen SET knapp vid ODB2-uttaget?
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
-
- Inlägg: 11
- Blev medlem: tor 14 jun 2018, 09:23:46
- Bilmodell: Yaris
- Årsmodell: 2003
- PostOrt: VALLDA
Re: TPMS - finns det något verktyg för att hantera detta själv
Vad jag förstår är väll Techstream toyotas egenutvecklade programvara och är den officiella programvaran som används?
Vad jag vet finns det lite (kanske inte helt toyota sanktionerat) lösningar för att få det billigt.
Har en sådan mini-VCI sak från kina, som jag gav runt 100kr för (samt 75kr extra pga. snasenord), saknar dock windows laptop för att testa.
Vad jag vet finns det lite (kanske inte helt toyota sanktionerat) lösningar för att få det billigt.
Har en sådan mini-VCI sak från kina, som jag gav runt 100kr för (samt 75kr extra pga. snasenord), saknar dock windows laptop för att testa.