
Toyota Carina Ta47 Kombi -80 från 3TC till 4AFE RWD
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
-
- Inlägg: 63
- Blev medlem: ons 07 dec 2016, 01:07:12
- Bilmodell: Toyota Carina Ta47 & ta62
- Årsmodell: 80
- PostOrt: 97754
- Land (Country): Sverige
Re: Toyota Carina Ta47 Kombi -80 från 3TC till 4AFE RWD
Så har nu suttit i en vecka och försökt få ihop elen till bilen men går inte så bra. Är verkligen min grej att läsa elscheman har jag insett
Men hittat några bra sidor jag försök följa och tror jag fått till det mesta. Är dock en kontakt jag är väldigt osäker på...
elscheman:
http://bgbonline.celicatech.com/90ewd/E ... (4AFE).pdf Så här är mina kontakter och är 1 och 4 an jag har problem med. På 4an så är det lite mer kablar, de flesta gick till instrumentpanelen med typ vattentemp,oljtemp.
MEN Svart-gul, röd-blå och röd-svart är jag väldigt osäker på och hittar inte i elschemat...
Även brun, två svarta kablar är med, gissar på att dessa är jord enbart? På 1an så har jag lokaliserat jord och då röd-svart orange-svart till ett relä som ger ström vid tändning. Detta ska då ge mitt spole/tändning och bränsleinsprut el.
MEN den svartvita har jag ingen aning om vad den är eller ska göras med? Vore underbart att få lite input här. slitit mitt hår i 2 dagar nu över detta...

Men hittat några bra sidor jag försök följa och tror jag fått till det mesta. Är dock en kontakt jag är väldigt osäker på...
elscheman:
http://bgbonline.celicatech.com/90ewd/E ... (4AFE).pdf Så här är mina kontakter och är 1 och 4 an jag har problem med. På 4an så är det lite mer kablar, de flesta gick till instrumentpanelen med typ vattentemp,oljtemp.
MEN Svart-gul, röd-blå och röd-svart är jag väldigt osäker på och hittar inte i elschemat...
Även brun, två svarta kablar är med, gissar på att dessa är jord enbart? På 1an så har jag lokaliserat jord och då röd-svart orange-svart till ett relä som ger ström vid tändning. Detta ska då ge mitt spole/tändning och bränsleinsprut el.
MEN den svartvita har jag ingen aning om vad den är eller ska göras med? Vore underbart att få lite input här. slitit mitt hår i 2 dagar nu över detta...

-
- Ledamot
- Inlägg: 79
- Blev medlem: ons 06 dec 2017, 19:26:03
- Bilmodell: Supra mk3
- Årsmodell: 1990
- PostOrt: Norrköping
- Land (Country): Sverige
- Ort: Norrköping
Re: Toyota Carina Ta47 Kombi -80 från 3TC till 4AFE RWD
jag ska se över ritningarna och se om jag kan hjälpa dig. vart i landet bor du föresten?
-
- Inlägg: 63
- Blev medlem: ons 07 dec 2016, 01:07:12
- Bilmodell: Toyota Carina Ta47 & ta62
- Årsmodell: 80
- PostOrt: 97754
- Land (Country): Sverige
Re: Toyota Carina Ta47 Kombi -80 från 3TC till 4AFE RWD
Vore guld!
Blev lite frustrerad igår och rev ut all el jag hade monterat på motorn och tagit bort alla skydd så jag kan följa varje kabel.
Hittade röd-blå och röd-svart vilket gick till gamla växellådan så tog bort dem.
Här är rätt ECU tror jag. Första kabeln som fanns i kupen har jag dragit såhär:
Hur jag hade tänkt att koppla det nu är
+B1, +B har jag kört till min gamla tändspolskabel vilket då ger ström på tändning.
W - använder ej
Batt - direkt till batteri och ström permanent
ED - använder ej
FC - Går till (OCR) open circuit relay
AC1 - använder ej
ELS1 - finns inte kabel
SPD - känns som jag borde använde denna men har mekanisk hastighetsmätare vajer så ej inkopplad för min del.
ACT - finns inte kabel
TE2 - finns inte kabel
TE1, VF går in till diagnostic port.
För OCR
Vit-svart - lite osäker om denna är rätt men dragit den till tändspolekabeln med.
Röd-vit - dragit till tändspolekabeln med.
Blå- går till min externa bränslepump som +
Grön kommer från ECU- FC då. Ska gå igenom stora kontakten ikväll, Blir det NSW som kommer vara det som "startar" min ECU eller vilken kabel är det som gör det?
Jag bor i Luleå så är lite off!
Men glad för all hjälp jag kan få, så jobbigt att vara så nära och inte få igång den!
Blev lite frustrerad igår och rev ut all el jag hade monterat på motorn och tagit bort alla skydd så jag kan följa varje kabel.
Hittade röd-blå och röd-svart vilket gick till gamla växellådan så tog bort dem.
Här är rätt ECU tror jag. Första kabeln som fanns i kupen har jag dragit såhär:
Hur jag hade tänkt att koppla det nu är
+B1, +B har jag kört till min gamla tändspolskabel vilket då ger ström på tändning.
W - använder ej
Batt - direkt till batteri och ström permanent
ED - använder ej
FC - Går till (OCR) open circuit relay
AC1 - använder ej
ELS1 - finns inte kabel
SPD - känns som jag borde använde denna men har mekanisk hastighetsmätare vajer så ej inkopplad för min del.
ACT - finns inte kabel
TE2 - finns inte kabel
TE1, VF går in till diagnostic port.
För OCR
Vit-svart - lite osäker om denna är rätt men dragit den till tändspolekabeln med.
Röd-vit - dragit till tändspolekabeln med.
Blå- går till min externa bränslepump som +
Grön kommer från ECU- FC då. Ska gå igenom stora kontakten ikväll, Blir det NSW som kommer vara det som "startar" min ECU eller vilken kabel är det som gör det?
Jag bor i Luleå så är lite off!

Men glad för all hjälp jag kan få, så jobbigt att vara så nära och inte få igång den!
-
- Inlägg: 63
- Blev medlem: ons 07 dec 2016, 01:07:12
- Bilmodell: Toyota Carina Ta47 & ta62
- Årsmodell: 80
- PostOrt: 97754
- Land (Country): Sverige
Re: Toyota Carina Ta47 Kombi -80 från 3TC till 4AFE RWD
får fortfarande inte till elen, någon som har någon ide på vad det kan vara?
-
- Ledamot
- Inlägg: 79
- Blev medlem: ons 06 dec 2017, 19:26:03
- Bilmodell: Supra mk3
- Årsmodell: 1990
- PostOrt: Norrköping
- Land (Country): Sverige
- Ort: Norrköping
Re: Toyota Carina Ta47 Kombi -80 från 3TC till 4AFE RWD
jag blir inte riktigt klok på det tyvärr.
Måste väl vara någon här inne som bor i närheten kan man tycka?
Måste väl vara någon här inne som bor i närheten kan man tycka?

-
- Inlägg: 63
- Blev medlem: ons 07 dec 2016, 01:07:12
- Bilmodell: Toyota Carina Ta47 & ta62
- Årsmodell: 80
- PostOrt: 97754
- Land (Country): Sverige
Re: Toyota Carina Ta47 Kombi -80 från 3TC till 4AFE RWD
Gick igenom all el åter igen och hittade två misstänksamma saker det ena var ett halvt kabelbrott i IGT kabel till motorn samt en konstig jordning till G- kabel till fördelaren, är dessa som har spökat så att den inte har gått att starta. Så bytte de kablarna och fick ett litet puff och insåg att motorn även tände på avgascykeln. Roterade fördelaren 180 grader och bilen startade!
Kändes ganska orealistiskt vid det här läget men glad blev jag.
https://youtu.be/OkThKrhJtwA
Lite halvkass video men märkte att den läckte i både grenrörsflänsen (måste ha slagit sig av svetsningen) Men även läckage i insuget då den gick lite konstigt.
Detta visade sig väldigt mycket mer sen då min "hårdlödning" lossade helt vilket förklarar tjuvluften... Men nu behöver jag bara hitta någon som kan svetsa insuget på riktigt så bör allting vara funktionellt!
Känns som ett litet problem nu när det faktiskt visade sig funka med att köra fördelaren baklänges.

Kändes ganska orealistiskt vid det här läget men glad blev jag.
https://youtu.be/OkThKrhJtwA
Lite halvkass video men märkte att den läckte i både grenrörsflänsen (måste ha slagit sig av svetsningen) Men även läckage i insuget då den gick lite konstigt.
Detta visade sig väldigt mycket mer sen då min "hårdlödning" lossade helt vilket förklarar tjuvluften... Men nu behöver jag bara hitta någon som kan svetsa insuget på riktigt så bör allting vara funktionellt!
Känns som ett litet problem nu när det faktiskt visade sig funka med att köra fördelaren baklänges.


- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Toyota Carina Ta47 Kombi -80 från 3TC till 4AFE RWD

Hade du lödit insuget med typ techno-weld ? det brukar faktiskt hålla väldigt bra om man har varit noga med att skrapa i smältan.
Men det klart det är bättre att TIG'a
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
- Dale
- Siteadmin
- Inlägg: 3710
- Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Älvdalen
- Land (Country): Sverige
- Ort: Älvdalen
- Kontakt:
Re: Toyota Carina Ta47 Kombi -80 från 3TC till 4AFE RWD
Ser ut som någon lagat med plastig padding (is fantastik) :-/
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
-
- Inlägg: 63
- Blev medlem: ons 07 dec 2016, 01:07:12
- Bilmodell: Toyota Carina Ta47 & ta62
- Årsmodell: 80
- PostOrt: 97754
- Land (Country): Sverige
Re: Toyota Carina Ta47 Kombi -80 från 3TC till 4AFE RWD
Haha jaa det va inte en vacker lödning. Körde på något som hette Alutite gissar på att det är samma sak-ish?
Men tror inte vi fick upp godset i rätt temperatur då vi hade en ganska liten blåslampa.
Men löst en som ska svetsa så det blir gjort på riktigt den här gången!
Så hoppas jag att den går lite jämnare!
Men tror inte vi fick upp godset i rätt temperatur då vi hade en ganska liten blåslampa.
Men löst en som ska svetsa så det blir gjort på riktigt den här gången!

Så hoppas jag att den går lite jämnare!