
MR2 NA-Turbo 91
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
-
- Pay User
- Inlägg: 50
- Blev medlem: fre 10 feb 2017, 17:34:18
- Bilmodell: Celica GT4
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Västervik
- Land (Country): Sverige
Re: MR2 NA-Turbo 91
Fy så jäkla trist
hade du oljetryck hela tiden?

-
- Ledamot
- Inlägg: 79
- Blev medlem: ons 06 dec 2017, 19:26:03
- Bilmodell: Supra mk3
- Årsmodell: 1990
- PostOrt: Norrköping
- Land (Country): Sverige
- Ort: Norrköping
Re: MR2 NA-Turbo 91
fasen va surt. hoppas det löser sig.
- MartZink
- Pay User
- Inlägg: 168
- Blev medlem: mån 22 maj 2017, 16:02:54
- Bilmodell: MR2 NA-Turbo
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Norrtälje
- Land (Country): Sverige
Re: MR2 NA-Turbo 91
Fortfarande osäker på vad som orsakat haveriet, Vet inte med säkerhet om det är ett fall av oljetrycksfall, har ingen datalogg på oljetryck inkopplad.
Kanske att jag stundvis tappat oljetryck vid hård kurvtagning, som på Tierp Arena i fjol. Hade en gång låg nivå på oljestickan.
Ser inga tecken på hård detonation eller onormal förbränning, troligen ett rent mekaniskt fel.
Passar på att förbättra topplockskanalerna lite grand, det fanns fula trappsteg och onödiga restriktioner.
Här kan vi se en ca 1mm läpp förminskning på insugssidan, jag tog bort den och öppnade upp radien så att det matchar storleken på ventilsätet.
Ungefär samma restriktion på avgassidan som jag också fixade till, nu kanske lite bättre flöde förhoppningsvis.
Även öppningarna mot insugsgrenrör och avgasgrenrör snyggades till.


Bättre begagnat vevparti, polerade loberna lite grand för hand för att säkerställa en god ytfinnish

Block rengjort med hetvattentvätt och redo för montage.

Vevstakar lämnas in på motorfirma för att återställas med korrekt storända.
I övrigt ser det hela ljust ut.
Kanske att jag stundvis tappat oljetryck vid hård kurvtagning, som på Tierp Arena i fjol. Hade en gång låg nivå på oljestickan.
Ser inga tecken på hård detonation eller onormal förbränning, troligen ett rent mekaniskt fel.
Passar på att förbättra topplockskanalerna lite grand, det fanns fula trappsteg och onödiga restriktioner.
Här kan vi se en ca 1mm läpp förminskning på insugssidan, jag tog bort den och öppnade upp radien så att det matchar storleken på ventilsätet.
Ungefär samma restriktion på avgassidan som jag också fixade till, nu kanske lite bättre flöde förhoppningsvis.
Även öppningarna mot insugsgrenrör och avgasgrenrör snyggades till.


Bättre begagnat vevparti, polerade loberna lite grand för hand för att säkerställa en god ytfinnish

Block rengjort med hetvattentvätt och redo för montage.

Vevstakar lämnas in på motorfirma för att återställas med korrekt storända.
I övrigt ser det hela ljust ut.
- Larco
- Inlägg: 1044
- Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
- Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Upplands Väsby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Upplands Väsby
Re: MR2 NA-Turbo 91
Bra jobbat!
Hur gjorde du med trappstegen vid ventilsätena?
Slipade du bara ned kanten lite eller gjorde du något mer med radien och vinklarna på sätena för att det ska matcha?
Är lite nyfiken då jag själv valde en annan väg för ett gäng år sedan.
Har du några närmare bilder på det?
Hur gjorde du med trappstegen vid ventilsätena?
Slipade du bara ned kanten lite eller gjorde du något mer med radien och vinklarna på sätena för att det ska matcha?
Är lite nyfiken då jag själv valde en annan väg för ett gäng år sedan.
Har du några närmare bilder på det?

Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
- MartZink
- Pay User
- Inlägg: 168
- Blev medlem: mån 22 maj 2017, 16:02:54
- Bilmodell: MR2 NA-Turbo
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Norrtälje
- Land (Country): Sverige
Re: MR2 NA-Turbo 91
Jag ändrade inget på ventilsätets stål eller vinklar.Larco skrev: ↑tor 18 apr 2019, 20:18:45 Bra jobbat!
Hur gjorde du med trappstegen vid ventilsätena?
Slipade du bara ned kanten lite eller gjorde du något mer med radien och vinklarna på sätena för att det ska matcha?
Är lite nyfiken då jag själv valde en annan väg för ett gäng år sedan.
Har du några närmare bilder på det?![]()
Jag slipade bort hela trappsteget och överflödigt aluminium runt hela ventilsätet för att öppna upp porten till samma diameter som ventilsätet.
Slipade porten i samma riktning som ventilstyrningen, alltså rät vinkel mot ventilsätet, matchar bra mot resten av porten nu. Den verkar rätt utformad bara att det blivit mycket gjutfel efter tillverkning.
Rundade till golvet lite grand där det var skarpt.
Gjorde ingen förändring i portens utformning förutom just gjutfelet vid ventilsätet


Har inte bild på avgassidan, men samma princip.
Hur gjorde du annorlunda?
Nu är allt redo för montering, dock verkar det ta någon vecka innan jag får hem lager.

- Larco
- Inlägg: 1044
- Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
- Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Upplands Väsby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Upplands Väsby
Re: MR2 NA-Turbo 91
Jag valde att fylla upp ce 20mm av långa radien med specialepoxy och förankringshål precis före trappsteget istället, för att behålla vinklarna även ovanför ventilsätet. Men jag tycker att din gjutning ser lite annorlunda ut emot min minnesbild från när jag höll på för ca 10 år sen. Jag tror inte att jag hade sådär mycket aluminium precis före stålet. Jag saknade mest en massa material. Min är en GE topp också, din är GTE?
Jag gick över förbrännings rummen också. Öppnade upp lite extra runt alla ventiler, tog bort alla vassa kanter och polerade. Shit va roligt sånt här är men så jäkla tidskrävande
Bra jobbat. Kul att se att det går framåt för dig.
Jag gick över förbrännings rummen också. Öppnade upp lite extra runt alla ventiler, tog bort alla vassa kanter och polerade. Shit va roligt sånt här är men så jäkla tidskrävande

Bra jobbat. Kul att se att det går framåt för dig.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
- MartZink
- Pay User
- Inlägg: 168
- Blev medlem: mån 22 maj 2017, 16:02:54
- Bilmodell: MR2 NA-Turbo
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Norrtälje
- Land (Country): Sverige
Re: MR2 NA-Turbo 91
Ja min är en GTE topp, kanske inte riktigt samma gjutning som din GE, jag har inte tittat på en sådan topp.
Jag filade ner några vassa kanter i förbränningsrummet, mindre risk för en överhettad punkt och detonation var tanken. Har du bilder på ditt arbete?
Nya lager, Clevite.

Det monteras, lagerspel kontrollerat med plastigage, det såg rimligt ut.

ARP och MLS packning som innan, limmad med loctite 3020.


Motor komplett, slut på veckan. Snart start.

Jag filade ner några vassa kanter i förbränningsrummet, mindre risk för en överhettad punkt och detonation var tanken. Har du bilder på ditt arbete?
Nya lager, Clevite.

Det monteras, lagerspel kontrollerat med plastigage, det såg rimligt ut.

ARP och MLS packning som innan, limmad med loctite 3020.


Motor komplett, slut på veckan. Snart start.

- MartZink
- Pay User
- Inlägg: 168
- Blev medlem: mån 22 maj 2017, 16:02:54
- Bilmodell: MR2 NA-Turbo
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Norrtälje
- Land (Country): Sverige
Re: MR2 NA-Turbo 91
Motorpaket redo.

Motorpaket installerat, men helgen tog snabbt slut, fortsättning nästa.


Motorpaket installerat, men helgen tog snabbt slut, fortsättning nästa.

- MartZink
- Pay User
- Inlägg: 168
- Blev medlem: mån 22 maj 2017, 16:02:54
- Bilmodell: MR2 NA-Turbo
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Norrtälje
- Land (Country): Sverige
Re: MR2 NA-Turbo 91
Fint väder, kunde inte hålla mig

Första uppstart och färd avklarad, mycket odramatiskt, det var bara att vrida på nyckel och köra.
Ska göra nya tryckrör, detta är fortfarande min provisoriska lösning.


Kör lugnt några mil för att se att allt fungerar. Byter sedan olja och filter inom kort.

Första uppstart och färd avklarad, mycket odramatiskt, det var bara att vrida på nyckel och köra.

Ska göra nya tryckrör, detta är fortfarande min provisoriska lösning.


Kör lugnt några mil för att se att allt fungerar. Byter sedan olja och filter inom kort.
- Fnys
- Moderator
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1996
- PostOrt: Enskede
- Land (Country): Sverige
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Re: MR2 NA-Turbo 91
Härlig nyhet!
Måste få åka med dig snart igen...

Måste få åka med dig snart igen...

Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd