Felkod 0031 och 0133
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Felkod 0031 och 0133
Ja drar slutsatsen att givaren är trasig den anger bank 1 sensor 1 på båda felen. Då är frågan vars sitter den för de var inte lätt att hitta samt vilken ska ja köpa. 2003 avensis 2,0 bensin. Tacksam för svar
-
- Moderator
- Inlägg: 3813
- Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
- Ort: Ljungbyhed
Re: Felkod 0031 och 0133
Luktar onekligen så. Avensisen (eller mer korrekt 1AZ-motorn) är lite lurig, för rören byter plats under värmesköden. Bank 1 är VÄNSTER bank i färdriktningen, och sensor 1 är den ÖVRE, dvs den du kommer åt uppifrån huven.
Re: Felkod 0031 och 0133
På bilen här går de typ rita klädda där den sitter om de är nån dom känner sig säker
- Bilagor
-
- Screenshot_20190514-071233_Chrome.jpg (72.19 KiB) Visad 4466 gånger
Re: Felkod 0031 och 0133
Om ja får ett kort av motorn kan man då peka ut vilken de är på bilden, blir bara mer fundersam av att googla
-
- Moderator
- Inlägg: 3813
- Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
- Ort: Ljungbyhed
Re: Felkod 0031 och 0133
Jag förstår att du blir fundersam, för det där är inte en 2,0, det är en ZZ-motor som i Avensis bara har installerats i 1,8-liters utförande, dvs 1ZZ-FE.
Den har om jag inte är fel på det bara två lambdasonder, en före och en efter katalysatorn. Bank 1 Sensor 1 är då den före katalysatorn. Nås underifrån bilen på dessa.
Den har om jag inte är fel på det bara två lambdasonder, en före och en efter katalysatorn. Bank 1 Sensor 1 är då den före katalysatorn. Nås underifrån bilen på dessa.
-
- Moderator
- Inlägg: 3813
- Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
- Ort: Ljungbyhed
Re: Felkod 0031 och 0133
Jag är nyfiken, står det 2,0 bak på bilen? Kan det isåfall vara så att den har fått monterat en begagnad baklucka från en annan bil? Känns otroligt att den skulle ha fått motorn utbytt...
Om du söker på registreringsnumret här: https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb och tittar under Tekniska data -> Motor och miljö, vad står det då för effekt och slagvolym?
Om du söker på registreringsnumret här: https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb och tittar under Tekniska data -> Motor och miljö, vad står det då för effekt och slagvolym?
-
- Inlägg: 692
- Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
- Bilmodell: Rav4 IV & Corolla Hybrid
- Årsmodell: 2013
- PostOrt: Stockholm
Re: Felkod 0031 och 0133
Toyotas katalysator på flera modeller är tvådelad.
Två burkar bredvid varandra.
Bank 1 är ALLTID den katalysatordel som cyl 1 går till.
På radmotorer är Cyl nr1 är alltid först (mot drivremmen) och högsta cyl nummret är mot svänghjulet/växellådan.
På dessa Toyotor går Cyl 1 och cyl 4 till burken som är längst åt växellådan, medan cyl 2 och cyl 3 går till den andra.
(Du ser rören därunder plåten om du tittar noga)
(Bank1 är alltså den åt förarsidan).
Varför går rören just så?
Tändföljden är 1, 3 ,4 ,2. = en puff i bank1, en puff i Bank2, en puff i bank1 osv osv....
Sensor 1 är reglersonden. (FÖRE kat)
Sensor 2 är analyssonden. (EFTER kat)
För fordon som endast har EN katalysator, benämns den och dess syresensorer som Bank1, även om ingen Bank2 finns.
Två burkar bredvid varandra.
Bank 1 är ALLTID den katalysatordel som cyl 1 går till.
På radmotorer är Cyl nr1 är alltid först (mot drivremmen) och högsta cyl nummret är mot svänghjulet/växellådan.
På dessa Toyotor går Cyl 1 och cyl 4 till burken som är längst åt växellådan, medan cyl 2 och cyl 3 går till den andra.
(Du ser rören därunder plåten om du tittar noga)
(Bank1 är alltså den åt förarsidan).
Varför går rören just så?
Tändföljden är 1, 3 ,4 ,2. = en puff i bank1, en puff i Bank2, en puff i bank1 osv osv....
Sensor 1 är reglersonden. (FÖRE kat)
Sensor 2 är analyssonden. (EFTER kat)
För fordon som endast har EN katalysator, benämns den och dess syresensorer som Bank1, även om ingen Bank2 finns.
-
- Moderator
- Inlägg: 3813
- Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
- Ort: Ljungbyhed
Re: Felkod 0031 och 0133
Men ZZ-motorerna har väl inte tvådelad kat, Micke?
-
- Inlägg: 692
- Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
- Bilmodell: Rav4 IV & Corolla Hybrid
- Årsmodell: 2013
- PostOrt: Stockholm
Re: Felkod 0031 och 0133
Alla Toyota har inte tvådelad, nej.
Är det bara en kat, finns bara Bank1, som jag skrev innan.
Då är det bara en sensor före kat och en sensor efter kat, och därmed mycket lättare att avgöra vilken som är vilken.
Tex Rav4II gick från tvådelad till en ensam kat under 2004.
Säkert pga Katalysatorsjukan som speciellt Rav4 II drabbades av under tidigt 2000tal.
Är det bara en kat, finns bara Bank1, som jag skrev innan.
Då är det bara en sensor före kat och en sensor efter kat, och därmed mycket lättare att avgöra vilken som är vilken.
Tex Rav4II gick från tvådelad till en ensam kat under 2004.
Säkert pga Katalysatorsjukan som speciellt Rav4 II drabbades av under tidigt 2000tal.