Larco: Celica GT-four ST165
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
- Larco
- Inlägg: 1044
- Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
- Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Upplands Väsby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Upplands Väsby
Re: Larco: Celica GT-four ST165
Tryckrören är fixade. Silikonslangen vid kompressorutloppet är bytt till en bättre så nu sitter den kvar.
Kopplade in LC-1 bredbandslambdan. Men den gick bananas efter några minuters gång och hoppade överallt och gav bara konstiga värden. Tror den gett upp tyvärr vilket är riktigt störande eftersom jag behöver den till megasquirtet.
Kopplade in LC-1 bredbandslambdan. Men den gick bananas efter några minuters gång och hoppade överallt och gav bara konstiga värden. Tror den gett upp tyvärr vilket är riktigt störande eftersom jag behöver den till megasquirtet.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
- Larco
- Inlägg: 1044
- Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
- Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Upplands Väsby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Upplands Väsby
Re: Larco: Celica GT-four ST165
Kollade lite på hur kammarna står då jag har funderat på hur exakt det blev genom att bara i ställa dem efter markeringarna. FFA avgaskammen.
Resultatet något överraskande. Så jag måste dubbelkolla.
Jag förväntade mig att insugskammen skulle stå rätt men att avgaskammen kanske behövde justeras nån grad.
Men båda kammarna måste ska vridas fram så de öppnar tidigare
Just nu öppnar insugskammen öppnar precis på ÖDP och avgaskammen stänger 18 grader efter ÖDP.
Insugs ska alltså justeras fram 7 grader och avgas 11 grader fram, vevaxelgrader... 3,5gr/5,5gr på kamdreven. Då hamnar överlappet på samma som st205 vilket verkar som en rimligt utgångspunkt för motorn.
OBS jag har dubbla 252gr kammar. Det lustiga är att jag har ställt insugskammen efter markeringen och avgaskammen är framvriden efter en uträkning för att få den i rätt noll läge. Det är också både dubbelkollat och trippelkollat. Undrar om nolläget på HKS kamdreven är annorlunda mot original eftersom båda kammarna står fel åt samma håll med nästan lika mycket...
Kontrollerade också att markeringen på remskivan stämmer med hjälp av gradskivan och kolvstopp. Stämde perfekt.
Har nämligen läst att flera utomlands har haft problem med att det felar med upp till 4 grader.
Resultatet något överraskande. Så jag måste dubbelkolla.
Jag förväntade mig att insugskammen skulle stå rätt men att avgaskammen kanske behövde justeras nån grad.
Men båda kammarna måste ska vridas fram så de öppnar tidigare

Just nu öppnar insugskammen öppnar precis på ÖDP och avgaskammen stänger 18 grader efter ÖDP.
Insugs ska alltså justeras fram 7 grader och avgas 11 grader fram, vevaxelgrader... 3,5gr/5,5gr på kamdreven. Då hamnar överlappet på samma som st205 vilket verkar som en rimligt utgångspunkt för motorn.
OBS jag har dubbla 252gr kammar. Det lustiga är att jag har ställt insugskammen efter markeringen och avgaskammen är framvriden efter en uträkning för att få den i rätt noll läge. Det är också både dubbelkollat och trippelkollat. Undrar om nolläget på HKS kamdreven är annorlunda mot original eftersom båda kammarna står fel åt samma håll med nästan lika mycket...
Kontrollerade också att markeringen på remskivan stämmer med hjälp av gradskivan och kolvstopp. Stämde perfekt.
Har nämligen läst att flera utomlands har haft problem med att det felar med upp till 4 grader.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
- Larco
- Inlägg: 1044
- Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
- Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Upplands Väsby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Upplands Väsby
Re: Larco: Celica GT-four ST165
Justerade kammarna nu nyss. Ska dubbelkolla med gradskiva lite senare tänkte jag.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
- Larco
- Inlägg: 1044
- Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
- Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Upplands Väsby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Upplands Väsby
Re: Larco: Celica GT-four ST165
Lite rappare nu. Avgaspluggen sitter i...
https://youtu.be/jYAtybb0WKI
https://youtu.be/jYAtybb0WKI
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
- Larco
- Inlägg: 1044
- Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
- Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Upplands Väsby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Upplands Väsby
Re: Larco: Celica GT-four ST165
Justerade tändningen idag iom att jag vred på kammarna igår.
Så här låter den utan avgaspluggen
https://youtu.be/f-TGeRkJ-84
Körde en kortis. Fick kod 52 igen... Antar att min knacksensorkabel inte höll måttet. Saknar den riktiga kontakten. Får testa att göra en ny kabel med en riktig kontakt på o se om det löser problemet.
Så här låter den utan avgaspluggen
https://youtu.be/f-TGeRkJ-84
Körde en kortis. Fick kod 52 igen... Antar att min knacksensorkabel inte höll måttet. Saknar den riktiga kontakten. Får testa att göra en ny kabel med en riktig kontakt på o se om det löser problemet.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
- Larco
- Inlägg: 1044
- Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
- Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Upplands Väsby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Upplands Väsby
Re: Larco: Celica GT-four ST165
Fortsätter med monologen.
Knacksensorkabeln fixad, inga felkoder nu
Liten tankevurpa. Hade kopplat båda ledarna i kabeln till knacksenorn och jordat avskärmningen men det visade sig att den ena ledaren gick till avskärmningen, så jag hade jordat knacksensorn... inte konstigt att signalen inte kom fram
nu funkar det iaf.
Knacksensorkabeln fixad, inga felkoder nu

Liten tankevurpa. Hade kopplat båda ledarna i kabeln till knacksenorn och jordat avskärmningen men det visade sig att den ena ledaren gick till avskärmningen, så jag hade jordat knacksensorn... inte konstigt att signalen inte kom fram

Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
- Larco
- Inlägg: 1044
- Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
- Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Upplands Väsby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Upplands Väsby
Re: Larco: Celica GT-four ST165
Håller på och trixar lite med vatteninsprut. Pumpen är av samma typ som de aquamist och kan leverera tryck upp till 10bar.
Denna kombo ger ca 500cc/min.
Denna kombo ger ca 500cc/min.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
- Larco
- Inlägg: 1044
- Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
- Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Upplands Väsby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Upplands Väsby
Re: Larco: Celica GT-four ST165
Nu när jag har barnvakt ock semester jobbar jag vidare med vatteninsprutet.
Anpassade den gamla pcv porten på spjällhuset. Tror det kommer bli mycket braa
Anpassade den gamla pcv porten på spjällhuset. Tror det kommer bli mycket braa

Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
- Larco
- Inlägg: 1044
- Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
- Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Upplands Väsby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Upplands Väsby
Re: Larco: Celica GT-four ST165
Lite elpyssel för vatteninsprutet
Pumpens kapacitet. Klarar väldigt höga tryck och tål vatten utan att rosta
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
-
- Moderator
- Inlägg: 3813
- Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
- Ort: Ljungbyhed
Re: Larco: Celica GT-four ST165
230-volts pump?