EGR-ventilen byttes. Hjälpte inte heller.
Nästa steg var att riva spjällhuset. Gjorde rent allt och kollade tomgångsmotor och spjällhuskontakt. Satte tillbaka igen, och motorn gick ett tag men dog efter ca 15 minuter, då försvann tomgångsvarvet.
Har nu bytt både tomgångsmotor och spjällhuskontakt, men fortfarande är det problem med tomgångsvarvet som är alldeles för lågt. Ligger på ca 400 varv, och efter en stund så dör den igen.
Av en slump råkade jag komma åt en annan vakuumgivare i närheten, och då började tomgångsvarvet att vandra. När jag lossade kontakten till den, så stabiliserades tomgångsvarvet på 700 varv och bilen var åter körbar. Frågan är nu - vad katten har den för funktion? Någon som vet?
Själv vet jag inte om det är själva vakuumklockan, eller elkontakten. Det kändes som det sistnämnda eftersom varvet kom och gick beroende på vad jag gjorde med kontakten/klockan. Jag har också en Carina 2 92'a fast manuell. En variant för att se var felet ligger, är ju att flytta över min motsvarighet till syrrans bil. Min funkar ju uppenbarligen...
Bifogar en bild på vilken del jag menar.
Syrrans bil går sedan tre veckor utan större problem. Frågan är bara om den bortkopplade biten kommer att ställa till det vid besiktningen p g a ändrade avgasvärden kanske. För tillfället är det viktigare att bilen går
