Ny bil - IS300
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
- JohnT
- Inlägg: 20
- Blev medlem: sön 10 sep 2017, 21:18:49
- Bilmodell: Mr2 turbo 3sgte
- Årsmodell: 1992
- PostOrt: Norrköping
Ny bil - IS300
Efter en hel del ångest och väldigt förändrade förhållanden såldes min MR2 turbo i våras, dock till en mycket trevlig kille som verkligen uppskattade den vilket så klart kändes bra.
Nu behövdes en bil med dragkrok, gärna kombi. Inget upphetsande byte från en SW20 Jdm direkt.
Men! Som en skänk från ovan dök en IS300 SC - med drag - upp på blocket, till rätt pris, med bara drygt 7000 mil på mätaren och ett skick därefter!
Ett par samtal till säljaren senare köptes den över telefonen, denna möjlighet fick inte missas!
Att jag som tidigare IS200 sedan-ägare har drömt om denna modell sedan mitten av 00-talet gör så klart inte saken sämre.
Och jag blev inte besviken. Inte det minsta! Att det skiljde över 120000 i nypris mellan 200:an och 300:an var många fundersamma över när modellerna såldes nya, men vilken skillnad!
Den 5-stegade lådan och 2jz:an lirar underbart ihop, bilen känns tight som ett kassaskåp trots 17 års ålder, alltid kvick och råstark även på låga varv. I 120km/h står varvräknaren på 2500, och i kurvorna ler man.
Planer då? Jo först och främst byttes kamremmen till en i kevlar.
Sedan fick den en ordentlig vaxning och skinninredningen fick en rekond.
Härnäst ska en parkeringsskada på framdörren fixas, sedan blir det en ordentlig dinitrol-behandling, men förmodligen först avställning nu i vinter, kanske med någon spontan påställning om draget behövs.
Fler planer är en någon bättre multimedia-lösning med BT, än original cd-växlare, kanske även byta original gps-skärmen mot en 7” surfplatta som jag sett att folk på internet har gjort.
Sen när dom nya Michelin-däcken som satt på är slut, även några schyssta 18” fälgar om pengar finnes, samt eventuellt något tufft sportluftfilter och värmesköld, mest bara för fränare ljud.
Annars ska den mest bara brukas, skötas om och älskas!
Jag är sjukt glad och nöjd med att ha hittat detta smått unika lågmilar-ex och njuter varje gång jag sätter mig bakom ratten! Med facit i hand känns detta mer rätt än MR2:an, som jag dock är väldigt glad att ha kryssat för på min bucket list.
Att se denna parkerad i garaget bredvid min svensksålda och rostfria e34 520, som också den är smått unik med låga mil, känd historik med få ägare, ger en sjukt bra känsla av att inneha den för oss perfekta vagnparken
Om du orkar läsa ända hit har vi klart något gemensamt, jag säger tack, skål och belönar med massa bilder!
Min IS200 på mitten 00-talet:
Mr. Two!
Här på Mantorp Park med sin nya ägare
Känslan av orörd lågmilare är total närmar hittar denna klisterlapp på växlingsknappen
Bonusbild på min e34! Ingen Toyota/Lexus då, men en bil att älska
Vi kallar honom Alfred.
Nu behövdes en bil med dragkrok, gärna kombi. Inget upphetsande byte från en SW20 Jdm direkt.
Men! Som en skänk från ovan dök en IS300 SC - med drag - upp på blocket, till rätt pris, med bara drygt 7000 mil på mätaren och ett skick därefter!
Ett par samtal till säljaren senare köptes den över telefonen, denna möjlighet fick inte missas!
Att jag som tidigare IS200 sedan-ägare har drömt om denna modell sedan mitten av 00-talet gör så klart inte saken sämre.
Och jag blev inte besviken. Inte det minsta! Att det skiljde över 120000 i nypris mellan 200:an och 300:an var många fundersamma över när modellerna såldes nya, men vilken skillnad!
Den 5-stegade lådan och 2jz:an lirar underbart ihop, bilen känns tight som ett kassaskåp trots 17 års ålder, alltid kvick och råstark även på låga varv. I 120km/h står varvräknaren på 2500, och i kurvorna ler man.
Planer då? Jo först och främst byttes kamremmen till en i kevlar.
Sedan fick den en ordentlig vaxning och skinninredningen fick en rekond.
Härnäst ska en parkeringsskada på framdörren fixas, sedan blir det en ordentlig dinitrol-behandling, men förmodligen först avställning nu i vinter, kanske med någon spontan påställning om draget behövs.
Fler planer är en någon bättre multimedia-lösning med BT, än original cd-växlare, kanske även byta original gps-skärmen mot en 7” surfplatta som jag sett att folk på internet har gjort.
Sen när dom nya Michelin-däcken som satt på är slut, även några schyssta 18” fälgar om pengar finnes, samt eventuellt något tufft sportluftfilter och värmesköld, mest bara för fränare ljud.
Annars ska den mest bara brukas, skötas om och älskas!
Jag är sjukt glad och nöjd med att ha hittat detta smått unika lågmilar-ex och njuter varje gång jag sätter mig bakom ratten! Med facit i hand känns detta mer rätt än MR2:an, som jag dock är väldigt glad att ha kryssat för på min bucket list.
Att se denna parkerad i garaget bredvid min svensksålda och rostfria e34 520, som också den är smått unik med låga mil, känd historik med få ägare, ger en sjukt bra känsla av att inneha den för oss perfekta vagnparken
Om du orkar läsa ända hit har vi klart något gemensamt, jag säger tack, skål och belönar med massa bilder!
Min IS200 på mitten 00-talet:
Mr. Two!
Här på Mantorp Park med sin nya ägare
Känslan av orörd lågmilare är total närmar hittar denna klisterlapp på växlingsknappen
Bonusbild på min e34! Ingen Toyota/Lexus då, men en bil att älska
Vi kallar honom Alfred.
Senast redigerad av JohnT den lör 07 sep 2019, 20:09:39, redigerad totalt 1 gånger.
--------------------------------------------------------
2000 Toyota MR2
2002 Lexus IS300 SC
Sålda o saknade:
1990 BMW 520 e34
1992 MR2 Turbo, 3sgte
1987 Cheva Caprice
2003 Lexus IS200
2001 Yaris t-sport
En 4-dels Dodge-van (med viper-ränder)
Sålda och inte ett dugg saknade:
2004 BMW 318i Touring, VW Lupo 1.4 tdi, Nissan Almera 1.8 (uuh), och lite annan skit.
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4793
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Ny bil - IS300
Den såg ju väldigt fin ut, lagom med utrustning med.
Jag skulle kunna tänka mej en IS300, men det är ju bara ett problem, automatlådan, nu fanns väl IS300 med manuell låda men några sådana ser man ju typ aldrig till salu.
Och IS200 är ju för trött.. då återstår IS250, som också vanligen är automat men där kan man ju hitta manuella ex.
Jag skulle kunna tänka mej en IS300, men det är ju bara ett problem, automatlådan, nu fanns väl IS300 med manuell låda men några sådana ser man ju typ aldrig till salu.
Och IS200 är ju för trött.. då återstår IS250, som också vanligen är automat men där kan man ju hitta manuella ex.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
- JohnT
- Inlägg: 20
- Blev medlem: sön 10 sep 2017, 21:18:49
- Bilmodell: Mr2 turbo 3sgte
- Årsmodell: 1992
- PostOrt: Norrköping
Re: Ny bil - IS300
IS300 såldes med manuell låda i USA, men aldrig i SportCross-utförande.
För mig passar automaten perfekt i denna bil. Sportbil ska absolut ha manuell låda, men i en sportig lyxbil som denna funkar det utmärkt att slippa växla och leka med knappar på ratten när andan faller på.
Och accelerationen finns där ändå, vid omkörningar o kickdown är det till o med fördel automat
Men med detta sagt förstår jag så klart vad du menar, man borde ha kunnat välja manuell låda till denna bil, absolut!
För mig passar automaten perfekt i denna bil. Sportbil ska absolut ha manuell låda, men i en sportig lyxbil som denna funkar det utmärkt att slippa växla och leka med knappar på ratten när andan faller på.
Och accelerationen finns där ändå, vid omkörningar o kickdown är det till o med fördel automat
Men med detta sagt förstår jag så klart vad du menar, man borde ha kunnat välja manuell låda till denna bil, absolut!
--------------------------------------------------------
2000 Toyota MR2
2002 Lexus IS300 SC
Sålda o saknade:
1990 BMW 520 e34
1992 MR2 Turbo, 3sgte
1987 Cheva Caprice
2003 Lexus IS200
2001 Yaris t-sport
En 4-dels Dodge-van (med viper-ränder)
Sålda och inte ett dugg saknade:
2004 BMW 318i Touring, VW Lupo 1.4 tdi, Nissan Almera 1.8 (uuh), och lite annan skit.
- JohnT
- Inlägg: 20
- Blev medlem: sön 10 sep 2017, 21:18:49
- Bilmodell: Mr2 turbo 3sgte
- Årsmodell: 1992
- PostOrt: Norrköping
Re: Ny bil - IS300
Fler bilder
Senast redigerad av JohnT den lör 21 sep 2019, 08:34:13, redigerad totalt 1 gånger.
--------------------------------------------------------
2000 Toyota MR2
2002 Lexus IS300 SC
Sålda o saknade:
1990 BMW 520 e34
1992 MR2 Turbo, 3sgte
1987 Cheva Caprice
2003 Lexus IS200
2001 Yaris t-sport
En 4-dels Dodge-van (med viper-ränder)
Sålda och inte ett dugg saknade:
2004 BMW 318i Touring, VW Lupo 1.4 tdi, Nissan Almera 1.8 (uuh), och lite annan skit.
-
- Inlägg: 136
- Blev medlem: mån 30 maj 2016, 08:36:05
- Bilmodell: Celica GT-FOUR
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Stockholm
Re: Ny bil - IS300
Blev inga bilder juh!
Grattis till en riktigt fin och sällsynt bil! Får du upp fler bilder så ser vi dem gärna. Samt fler uppdateringar förstås!
Får dock hålla med Glenn här, en snäv manuell låda hade varit fint
Edit: Riktigt fin E34 dessutom!
Grattis till en riktigt fin och sällsynt bil! Får du upp fler bilder så ser vi dem gärna. Samt fler uppdateringar förstås!
Får dock hålla med Glenn här, en snäv manuell låda hade varit fint
Edit: Riktigt fin E34 dessutom!
6 gen Celica, kör allt med fyrhjulsdrift.
Nuvarande vagnpark:
Toyota Celica GT-FOUR ST205
Audi S5
BMW M550i Xdrive
Audi S8 Plus
Nuvarande vagnpark:
Toyota Celica GT-FOUR ST205
Audi S5
BMW M550i Xdrive
Audi S8 Plus
- JohnT
- Inlägg: 20
- Blev medlem: sön 10 sep 2017, 21:18:49
- Bilmodell: Mr2 turbo 3sgte
- Årsmodell: 1992
- PostOrt: Norrköping
Re: Ny bil - IS300
Oj, blev visst nåt fel när jag skrev..! Vet inte om det ens var meningen riktigt, har inte så mycket fler bilder tbh, men men, slängde in några stycken iaf!
Mjo, jag förstår ju vad ni menar med manuell låda. Men då ska man ju ha turbo också Och fixa till chassit med coilovers, krängningshämmare osv. Och större bromsar. Och andra stolar... och.... plötsligt blev det en helt annan bil
Sjukt nöjd iaf, kul att du uppskattar den!
--------------------------------------------------------
2000 Toyota MR2
2002 Lexus IS300 SC
Sålda o saknade:
1990 BMW 520 e34
1992 MR2 Turbo, 3sgte
1987 Cheva Caprice
2003 Lexus IS200
2001 Yaris t-sport
En 4-dels Dodge-van (med viper-ränder)
Sålda och inte ett dugg saknade:
2004 BMW 318i Touring, VW Lupo 1.4 tdi, Nissan Almera 1.8 (uuh), och lite annan skit.
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4793
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Ny bil - IS300
Jag gillar inredningen, det enda jag har svårt för är lexus traditionella "klockdesign" på mätarna, men det kanske är en vanesak.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
- JohnT
- Inlägg: 20
- Blev medlem: sön 10 sep 2017, 21:18:49
- Bilmodell: Mr2 turbo 3sgte
- Årsmodell: 1992
- PostOrt: Norrköping
Re: Ny bil - IS300
Funkar ’klock’rent!!
Den ser ju spejsad ut o så, men funktionen är faktiskt mycket bra, känns inte det minsta knasigt när man väl sitter o kör. Bara snyggt
Den ser ju spejsad ut o så, men funktionen är faktiskt mycket bra, känns inte det minsta knasigt när man väl sitter o kör. Bara snyggt
--------------------------------------------------------
2000 Toyota MR2
2002 Lexus IS300 SC
Sålda o saknade:
1990 BMW 520 e34
1992 MR2 Turbo, 3sgte
1987 Cheva Caprice
2003 Lexus IS200
2001 Yaris t-sport
En 4-dels Dodge-van (med viper-ränder)
Sålda och inte ett dugg saknade:
2004 BMW 318i Touring, VW Lupo 1.4 tdi, Nissan Almera 1.8 (uuh), och lite annan skit.
- JohnT
- Inlägg: 20
- Blev medlem: sön 10 sep 2017, 21:18:49
- Bilmodell: Mr2 turbo 3sgte
- Årsmodell: 1992
- PostOrt: Norrköping
Re: Ny bil - IS300
Knäppte lite mer bilder på vagnparken i samlad trupp idag
Flickvännen sa det så bra när hon såg att jag bloclet-surfade på bilannonser häromdagen: ”Hitta inte på något nu John, nu när vi äntligen har den perfekta flottan!”
Är benägen att hålla med.
Apropå blocket så kom min gamla Mr2 ut häromdagen..!
Flickvännen sa det så bra när hon såg att jag bloclet-surfade på bilannonser häromdagen: ”Hitta inte på något nu John, nu när vi äntligen har den perfekta flottan!”
Är benägen att hålla med.
Apropå blocket så kom min gamla Mr2 ut häromdagen..!
--------------------------------------------------------
2000 Toyota MR2
2002 Lexus IS300 SC
Sålda o saknade:
1990 BMW 520 e34
1992 MR2 Turbo, 3sgte
1987 Cheva Caprice
2003 Lexus IS200
2001 Yaris t-sport
En 4-dels Dodge-van (med viper-ränder)
Sålda och inte ett dugg saknade:
2004 BMW 318i Touring, VW Lupo 1.4 tdi, Nissan Almera 1.8 (uuh), och lite annan skit.
- Bempa
- Moderator
- Inlägg: 1017
- Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
- Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
- Årsmodell: 88
- PostOrt: By Kyrkby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Avesta
Re: Ny bil - IS300
Ser ut att vara i mycket bra skick!
Benny Gustavson
AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson