Celica st202 Italien import
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
-
- Inlägg: 1
- Blev medlem: tor 16 maj 2019, 11:17:22
- Bilmodell: Celica ST202
- Årsmodell: 1996
- PostOrt: Valbo
- Land (Country): Sverige
- Ort: Gävle
Celica st202 Italien import
Tjena! Tänkte dela med mig av mitt åk då jag är ny till detta forum.
Det är en Celica st202 som importerades från Italien 2005 och omlackerad 2007. Lite små udda då den är en av få i Sverige som har 170 hästars motor istället för 175hk och just att det är en 96a gör att den är 1/4 i Sverige. Införskaffade mig den för cirka 3 år sedan nu för att ha något att styla tills dess att jag tog körkortet, som jag nu tog i maj 2019. Aldrig varit mer än ett dammkorn på bilen. Väldigt fin i lacken förutom lite lacksläpp vid bakrutan. Har inte hittat nån rost än så länge då den endast är sommarkörd.
Haft den som ett litet styling projekt. Det som är gjort på den är
Front läppar
Sidokjolar
Tonade bakljus
Alla lampor invändigt är blå
Blåa bromsok
Scorpion fälgar (ska bytas så fort som möjligt)
Dubbla 12” gas alpha basar med inbyggt steg
1 farads kondensator till ljudet.
Sport bromsar
Tanken är att få den tillbaka till 90tals styling men ändå med en modern feeling på den. Ni får gärna komma med lite tips om ni har några egna idéer. Tacksam för alla förslag
Det är en Celica st202 som importerades från Italien 2005 och omlackerad 2007. Lite små udda då den är en av få i Sverige som har 170 hästars motor istället för 175hk och just att det är en 96a gör att den är 1/4 i Sverige. Införskaffade mig den för cirka 3 år sedan nu för att ha något att styla tills dess att jag tog körkortet, som jag nu tog i maj 2019. Aldrig varit mer än ett dammkorn på bilen. Väldigt fin i lacken förutom lite lacksläpp vid bakrutan. Har inte hittat nån rost än så länge då den endast är sommarkörd.
Haft den som ett litet styling projekt. Det som är gjort på den är
Front läppar
Sidokjolar
Tonade bakljus
Alla lampor invändigt är blå
Blåa bromsok
Scorpion fälgar (ska bytas så fort som möjligt)
Dubbla 12” gas alpha basar med inbyggt steg
1 farads kondensator till ljudet.
Sport bromsar
Tanken är att få den tillbaka till 90tals styling men ändå med en modern feeling på den. Ni får gärna komma med lite tips om ni har några egna idéer. Tacksam för alla förslag
- Bilagor
-
- 95378431-3678-4CB8-9B08-D2F58941E49E.jpeg (1.11 MiB) Visad 19274 gånger
-
- 98C6E983-70F4-4DF5-AA3E-642CF97A5B8F.jpeg (893.92 KiB) Visad 19274 gånger
-
- Inlägg: 136
- Blev medlem: mån 30 maj 2016, 08:36:05
- Bilmodell: Celica GT-FOUR
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Stockholm
Re: Celica st202 Italien import
Välkommen får man säga då!
Och grattis till ett utmärkt val av förstabil. Celica ST20X är klassiska skönheter, och börjar bli riktigt ovanliga så ta hand om henne så har du dessutom en bra investering.
Är du ute efter ett mer tidstypiskt utseende så skulle jag säga att du bör skaffa dig en uppsättning av OEM-fälgar, de femekrade. Kan tyckas smått idag, men så såg de ju ut. De treekrade var ju inte snygga ens då, så undvik dem.
Italienimport, samma som min GT-4 då. Inget att skämmas för, rättstyrd är huvudsaken, men jag jag misstänker att exempelvis ratten är stekt av den italienska solen? Den är bara några få lyckliga som Fnys som fångat svensksålda exemplar. Min första ST202 var en toppenfin Tysklandsimport.
Har du interiörbilder?
En modern dubbel-DIN radio är en smakfull uppgradering invändigt enligt mig, det finns mittkonsoler med dubbel-DIN att köpa, annars går det att modda den gamla om man vill. Fnys är även en utmärkt källa till inspiration gällande belysningsuppgraderingar, både in- och utvändigt.
JDM-lysen fram ett lyft i mina ögon, men där är vi alla inte överens.Klara blinkers ger ju ett lite mer modernt intryck.
Jag skulle personligen säga; byt inte stolar till några sportstolar, byt inte till en momo-ratt, sätt inte mätare i A-pelaren, och låt växelspaken inklusive knopp vara ifred. Kapa inte fjädrar, klistra inte dekaler på bilen och skär inte en massa hål i inredningen för diverse stereodelar.
Nu är jag inte 18 år längre, men det är å andra sidan inte din bil heller längre, så mitt generella råd är att försöka behålla bilens själ och inte styla ihjäl bilen.
I övrigt, lycka till och njut av en fantastisk bil!
Och grattis till ett utmärkt val av förstabil. Celica ST20X är klassiska skönheter, och börjar bli riktigt ovanliga så ta hand om henne så har du dessutom en bra investering.
Är du ute efter ett mer tidstypiskt utseende så skulle jag säga att du bör skaffa dig en uppsättning av OEM-fälgar, de femekrade. Kan tyckas smått idag, men så såg de ju ut. De treekrade var ju inte snygga ens då, så undvik dem.
Italienimport, samma som min GT-4 då. Inget att skämmas för, rättstyrd är huvudsaken, men jag jag misstänker att exempelvis ratten är stekt av den italienska solen? Den är bara några få lyckliga som Fnys som fångat svensksålda exemplar. Min första ST202 var en toppenfin Tysklandsimport.
Har du interiörbilder?
En modern dubbel-DIN radio är en smakfull uppgradering invändigt enligt mig, det finns mittkonsoler med dubbel-DIN att köpa, annars går det att modda den gamla om man vill. Fnys är även en utmärkt källa till inspiration gällande belysningsuppgraderingar, både in- och utvändigt.
JDM-lysen fram ett lyft i mina ögon, men där är vi alla inte överens.Klara blinkers ger ju ett lite mer modernt intryck.
Jag skulle personligen säga; byt inte stolar till några sportstolar, byt inte till en momo-ratt, sätt inte mätare i A-pelaren, och låt växelspaken inklusive knopp vara ifred. Kapa inte fjädrar, klistra inte dekaler på bilen och skär inte en massa hål i inredningen för diverse stereodelar.
Nu är jag inte 18 år längre, men det är å andra sidan inte din bil heller längre, så mitt generella råd är att försöka behålla bilens själ och inte styla ihjäl bilen.
I övrigt, lycka till och njut av en fantastisk bil!
6 gen Celica, kör allt med fyrhjulsdrift.
Nuvarande vagnpark:
Toyota Celica GT-FOUR ST205
Audi S5
BMW M550i Xdrive
Audi S8 Plus
Nuvarande vagnpark:
Toyota Celica GT-FOUR ST205
Audi S5
BMW M550i Xdrive
Audi S8 Plus
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Celica st202 Italien import
Den såg ju väldigt fin ut.
Vad är det för motor i då ? en 3S-GE med nån italienspecifik ändring ?
Har den superstrut eller mcpherson framvagn ?
ingen diffbroms antar jag ?
Personligen tycker jag ju faceliftlysena fram är riktigt fula, och dyra, och olagliga, och finns enbart för vänstertrafik och måste fulmoddas.. bak är dom dock snygga, men också olagliga.
Vad är det för motor i då ? en 3S-GE med nån italienspecifik ändring ?
Har den superstrut eller mcpherson framvagn ?
ingen diffbroms antar jag ?
Personligen tycker jag ju faceliftlysena fram är riktigt fula, och dyra, och olagliga, och finns enbart för vänstertrafik och måste fulmoddas.. bak är dom dock snygga, men också olagliga.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Celica st202 Italien import
Apropå växelspaksknopp så ser det ut såhär i min St202..

Äkta biljardboll, borrad och gängad av nåt brittiskt biljardföretag som "extraknäcker" att göra växelspaksknoppar..
Äkta biljardboll, borrad och gängad av nåt brittiskt biljardföretag som "extraknäcker" att göra växelspaksknoppar..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
-
- Inlägg: 445
- Blev medlem: tis 03 mar 2009, 19:41:47
- Bilmodell: ST205 Avensis 2,4.Nya audiq3
- Årsmodell: 0
- PostOrt: Gävle Gräddö
- Land (Country): Håkan
Re: Celica st202 Italien import
Tro jag Såg pärlan din idag i höjd med Gävle sjukhus. Såg rejält sänkt ut i fronten?
Kört: Impreza 2009, C 4 2011, Avensis 2,4 kombi executiv svart skinn:)
ST205, GT4-R, Aygo 2009, Auris 2008, Prius 2011.
Avensis 10a Prenium olivgrön 2,0
Kör nu q3 2019 och nu en corolla 1999 1.3 Golf sportcombi dsg 2016
ST205, GT4-R, Aygo 2009, Auris 2008, Prius 2011.
Avensis 10a Prenium olivgrön 2,0
Kör nu q3 2019 och nu en corolla 1999 1.3 Golf sportcombi dsg 2016
-
- Inlägg: 136
- Blev medlem: mån 30 maj 2016, 08:36:05
- Bilmodell: Celica GT-FOUR
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Stockholm
Re: Celica st202 Italien import
Tja, vaddå fulmoddas? Vad innefattar finmoddas? Mina har jag byggt om för högertrafik och de är godkända av besiktningen, liksom bakljusen. Och det är ju vad som räknas trots allt, även om det säkert kan argumenteras om vad som på pappret är godkänt för bilen eller inte. Men då skulle man ju knappt kunna byta däck på bilen, och inte heller det säger ju besiktningen så mycket om.

Men, liksom växelspaksknoppen

6 gen Celica, kör allt med fyrhjulsdrift.
Nuvarande vagnpark:
Toyota Celica GT-FOUR ST205
Audi S5
BMW M550i Xdrive
Audi S8 Plus
Nuvarande vagnpark:
Toyota Celica GT-FOUR ST205
Audi S5
BMW M550i Xdrive
Audi S8 Plus
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Celica st202 Italien import
Dom blev godkända enbart för att besiktningen inte kollade tillräckligt noga, det betyder inte att dom är lagliga för det.
..Precis som mina baklysen, jag lägger ingen moralisk aspekt i det, men det är fortfarande inte lagligt att köra med icke E-märkta lysen, ej heller hemmodifierade med hjälp av såg och plåtsax typ.
Jag förstår inte riktigt vad du menar med däcken, reglerna där är lika tydliga, däcken måste vara E-märkta (tror DOT accepteras med) , ha tillräckligt mönsterdjup och passa på bilen. uppfylls det är det lagligt typ.
Hittar bilprovningen däck som saknar E-märkning, är för slitna eller tar i nånstans blir det nedslag direkt, precis som att dom kommer att slå ner direkt på dina lysen om dom upptäcker att du modifierat dom och/eller att E-märkning saknas.
En kompis fick till och med tvåa på att han hade icke E-märkta glödlampor, det är nog rätt ovanligt att sånt hittas dock.
..Precis som mina baklysen, jag lägger ingen moralisk aspekt i det, men det är fortfarande inte lagligt att köra med icke E-märkta lysen, ej heller hemmodifierade med hjälp av såg och plåtsax typ.
Jag förstår inte riktigt vad du menar med däcken, reglerna där är lika tydliga, däcken måste vara E-märkta (tror DOT accepteras med) , ha tillräckligt mönsterdjup och passa på bilen. uppfylls det är det lagligt typ.
Hittar bilprovningen däck som saknar E-märkning, är för slitna eller tar i nånstans blir det nedslag direkt, precis som att dom kommer att slå ner direkt på dina lysen om dom upptäcker att du modifierat dom och/eller att E-märkning saknas.
En kompis fick till och med tvåa på att han hade icke E-märkta glödlampor, det är nog rätt ovanligt att sånt hittas dock.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
-
- Inlägg: 50
- Blev medlem: mån 05 mar 2012, 11:15:18
- Årsmodell: 0
- PostOrt: Uppsala
- Land (Country): Sverige
Re: Celica st202 Italien import
Fin bil, men nya fälgar skulle göra sitt, några fina från Volk kanske?:)
Avensis 2.2 D4D, 18", Trimchip, Sänkt mm.
Supra TT MKIV - Såld
Supra TT MKIV - Såld
-
- Inlägg: 136
- Blev medlem: mån 30 maj 2016, 08:36:05
- Bilmodell: Celica GT-FOUR
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Stockholm
Re: Celica st202 Italien import
Nej, exakt. Huruvida det rent formellt är godkänt eller om man som du säger lägger en moralisk värdering i det är ju i praktiken ovidkommande.
Min bil är godkänd vid besiktning, liksom din, varvid båda är lagliga att köra. Så jag betraktar nog min bil som laglig allt.
Sen är det upp till var och en att sova dåligt om natten på grund av teknikaliteter eller ej.
Någonstans så får man ju dra en rimlighetsgräns. Nej strikt talat så är våra lysen inte godkända, men då en auktoriserad besiktningsman har bedömt bilarna som säkra att framföra på allmän väg, så bedömer åtminstone jag bakomliggande faktorer som underordnade.
Att skriva ut barnens skolschema på jobbets skrivare är rent formellt stöld. Anser jag det vara olagligt? Nej. Det ligger bortom min högst personliga rimlighetsgräns. Men det finns säkert dem som får ont i magen av att upptäcka att de fått med sig ett av arbetsgivarens gem hem också, vilket då definieras av vederbörandes högst personliga rimlighetsgräns.
Det jag reagerade lite på och som jag nog var otydlig med var ditt antagande att mina lysen var ”fulmoddade” när jag i själva verket är ganska stolt över hantverket i hur fint moddade de är. En kvalitetsprodukt i mina ögon.
Nåväl, jag föreslår att vi låter udda vara jämnt och låter tråden återgå till vad den var tänkt att avhandla. En fin bil
Jag beklagar sidospåret.
Min bil är godkänd vid besiktning, liksom din, varvid båda är lagliga att köra. Så jag betraktar nog min bil som laglig allt.
Sen är det upp till var och en att sova dåligt om natten på grund av teknikaliteter eller ej.
Någonstans så får man ju dra en rimlighetsgräns. Nej strikt talat så är våra lysen inte godkända, men då en auktoriserad besiktningsman har bedömt bilarna som säkra att framföra på allmän väg, så bedömer åtminstone jag bakomliggande faktorer som underordnade.
Att skriva ut barnens skolschema på jobbets skrivare är rent formellt stöld. Anser jag det vara olagligt? Nej. Det ligger bortom min högst personliga rimlighetsgräns. Men det finns säkert dem som får ont i magen av att upptäcka att de fått med sig ett av arbetsgivarens gem hem också, vilket då definieras av vederbörandes högst personliga rimlighetsgräns.
Det jag reagerade lite på och som jag nog var otydlig med var ditt antagande att mina lysen var ”fulmoddade” när jag i själva verket är ganska stolt över hantverket i hur fint moddade de är. En kvalitetsprodukt i mina ögon.
Nåväl, jag föreslår att vi låter udda vara jämnt och låter tråden återgå till vad den var tänkt att avhandla. En fin bil

6 gen Celica, kör allt med fyrhjulsdrift.
Nuvarande vagnpark:
Toyota Celica GT-FOUR ST205
Audi S5
BMW M550i Xdrive
Audi S8 Plus
Nuvarande vagnpark:
Toyota Celica GT-FOUR ST205
Audi S5
BMW M550i Xdrive
Audi S8 Plus