Så länge sen men ingen uppdatering, är ute på exjobb så haft lite fullt upp men till slut efter lite väl mycket krångel fick jag i 7afe!
Då den va 1.5 cm högre samt hade annat tråg så fick jag svetsa om både grenrör och motorfästen.
Lyckades inte heller svetsa insuget, va sinnesjukt dåligt gjutaluminium och även om tog bort det oxiderade så fäste det inte. Så gick på plan B.
Har nu gjort en 3d printad adapter som vänder insuget 180 grader, kör det i ett material som heter Poly carbonat vilket ska tåla upp emot 118 grader.
Hoppas det inte blir varmare än så.
Dock så blir gasspjället roterat 90 grader fel när man gör detta vilket får det att gå i motorhuven. Så även där behövdes det en adatperplatta

- 107599809_1041219442962507_290067387272303078_n.jpg (429.21 KiB) Visad 10024 gånger
Vatteninsuget på nyare 4afe/7afe har även ett annan infästninge, så den fick bli ny med, jobbiga här är att returen till vattenpumpen går via toppen tillbaka. Så gjorde på samma sätt som innan där jag bara flyttar termostathuset och drar slangnipplar och placerar det under insuget. Men fick då lägga till en retur där med.
Valde även att evolvera mitt "omflyttning av fördelaren" och ville inte göra likt hur jag gjort innan med att sätta fördelaren på kamhjulet.
Denna gång så kapade jag ner fördelaren och behåller sensorerna i botten.
tog inspiration från några som har kör 20v 4age med att köra coil's från IGT signalen, de kör dock alla 4 samtidigt vilket jag inte riktigt var ett stort fan av, sen verkar det vara något konstigt då ecu'n inte orkade driva 4 coils utan bara 2.
Så Min metod är att köra IGT signalen via 4 st mosfet's som styrs av en arduino. Arduinon stärker då IGT signalen från ECU via mosfet'sen och skickar då vidare den till rätt coil on plug.
Just nu har jag en hallsensor som synkar TDC på vevaxlen och via de så köra jag wasted spark. Men ska sno signalen från VR sensorn i fördelaren så kan jag köra helt sequential tändning.

- 116240980_10158750258078578_6860461364399250697_o.jpg (245.32 KiB) Visad 10024 gånger
Det krångligaste med det här var IGF signalen som ECU vill ha. 1ZZ coil'sen som jag använder har en IGF signal men den är tyvärr fel för ecu'n.
Så krånglade länge med att skapa rätt signal via arduinon och skicka tillbaka men fick tips om att en transistor krets ger rätt signal och så woops så funka det.
råkat tappa min kamera i backen så har tyvärr bara kunnat ta kort med potatisframkameran. Men ska lösa lite bättre bilder
En film på motorn som kör :
https://www.youtube.com/watch?v=fKlHVdl ... e=youtu.be