trasker skrev: ↑ons 20 okt 2021, 20:09:26
Ursäkta att jag kapar din tråd rille, men jag letar också

I stället för att göra en ny nästan likadan tråd fyller jag på denna, hoppas det är OK!
Idag kör vi en V70 D4 AWD men vi har flyttat in till stan och kör så lite att dieselskatten blir många kronor per mil. Dessutom är det alltid nått som ska bytas på Volvon.
Kommer sakna fyrhjulsdriften men inte verkstadsnotorna.
För visst håller Avensis -14 till -18 hög Toyotakvalitet?
Några årsmodeller/motorer/utrustningspaket man ska välja bort eller leta efter? Något speciellt man ska kolla upp?
Från 2014, eller 2012 när T-27 ansiktslyftes, är det inga typfel. Vill du ha diesel, så försvann både automat och adaptiv farthållare till den nya/ansiktslyfta modellen 2015. Men diesel med automatlåda (150hk) 2012-2014 har adaptiv farthållare (och en tidig autobroms för andra bilar), på alla modeller med en centerhögtalare i mitten på instrumentbrädan. Alla övriga modeller, både bensin och diesel saknar adaptiv farhållare. Från 2015 nya modellen/ansiktslyft 2. Så finns inte adaptiv farthållare överhuvudtaget, till någon modell.
Nu när du vet detta, och om du inte bryr dig om det. Så är det väldigt felfria bilar. Även med många mil på mätaren! Försök hitta så hög utrustningsnivå som möjligt, kostar knappt något extra som begagnat. Toyota har sällan problem med elektroniken. Hittar du en "äkta" Executive från nya modellen 2015 och framåt. Så får du adaptivt LED halvljus, och större stereo. Som enbart fanns till den. Panorama tak, p-sensorer fram och bak, helskinn mm ingår också i Executive paketet, men fanns även som tillval till Active plus/Intense. Enklaste sättet att se om det är en Executive, är svart helskinn utan inlägg med alcantara. Är det alcantara inlägg på sittdynan i framsätena, har den mindre stereo. Och statiska LED strålkastare, utan adaptiv ljusbild.
Blev även en enklare autobroms från 2015 (alla utrustningsnivåer) med endast kamera, och laser. Som fungerar upp till 80km/t, mot andra bilar (ej fotgängare)
Utrustning olika nivåer/motor/prestanda/last mm mm
produktblad 2012:
http://tims.elanders.com/webbroschyr/pr ... 1111-2.pdf
produktblad 2014:
http://tims.elanders.com/webbroschyr/pr ... 1402-1.pdf
Nya modellen 2015:
http://tims.elanders.com/webbroschyr/pr ... 05-3_0.pdf
Nya modellen 2017:
http://tims.elanders.com/webbroschyr/pr ... 1611-1.pdf
Jag har ägt 5st Avensisar. Blir en anekdot nu, så det måste du ha i huvudet. Men jag fick aldrig nedslag på en enda besiktning. Den jag körde längst med var förvisso en 2001a som hade gått 6000 mil vid köp. Den körde jag till 33.000 mil utan nedslag på en enda besiktning! Bytte bromsskivor en gång, och belägg 2, eller 3 gånger. Behövde även renovera bromsoken bak, vid ca 25.000 mil (hos Toyota) En syresensor första året, på garantin! Dock så fortsatte jag att serva enligt program, hos Toyota ända till 33.000 mil! Inom ditt åldersspann har jag haft en 2,0 bensin, med CVT automat från 2014 (utr nivå Premium). Men den bytte vi in 2017 vid drygt 10.000 felfria mil, efter 3 års ägande.