RÅD - RAV4 laddhybrid eller Elhybrid
-
- Inlägg: 2
- Blev medlem: tis 07 sep 2021, 12:12:49
- Bilmodell: Rav4 LAddhybrid
- Årsmodell: 21
- PostOrt: 14700
RÅD - RAV4 laddhybrid eller Elhybrid
Vi går i tankerna att köpa en Rav4 och jag är väldigt osäker på vad som känns rätt..
Jag tänkte höra några åsikter och hoppas jag kan bli lite klokare..
Dessa tankar har vi haft:
Hur mycket är bilen värd efter 3 år och senare (i dagsläget är det marginell skillnad i pris mellan ny och 2 år gamla begagnade bilpriser som vi har kollar på)?
Är det bättre att satsa på en billigare ny bil för att uppgradera det till EL-bil om 3 år, när marknaden har lugnat ner sig mer och det blivit vanligare med HelEl..
Är inte 500+k för högt pris för "bara" en laddhybrid (ska man inte förvänta sig en hel elbil för det priset?)..
Ska man räkna att bilen tappar ca 50% i värdet efter 3 år oavsett modell laddhybrid/elhybrid?
Vi bor i hus - möjligt att ladda en bil. Vi kör normalt/runt 100 mil/mån + ett par resor i landet/år.
Laddhybriden vi tittat på kostar 510k (-32k i klimatbonus)
Plus: billigt fordonsskatt, billigare att äga.
Minus: risk för stor nedfall av nyprisvärdet, ganska mycket ränta på lånet (ca 35k på första 3 åren i vårt fall)
Elhybrid-varianten (Executive) kostar runt 380k med tillbehör.
Plus: dyrare fordonsskatt, dyrare att äga.
Minus: risk för stor nedfall av nyprisvärdet (?), ganska mycket ränta på lånet (ca 27k på första 3 åren i vårt fall)
Jag tänkte höra några åsikter och hoppas jag kan bli lite klokare..
Dessa tankar har vi haft:
Hur mycket är bilen värd efter 3 år och senare (i dagsläget är det marginell skillnad i pris mellan ny och 2 år gamla begagnade bilpriser som vi har kollar på)?
Är det bättre att satsa på en billigare ny bil för att uppgradera det till EL-bil om 3 år, när marknaden har lugnat ner sig mer och det blivit vanligare med HelEl..
Är inte 500+k för högt pris för "bara" en laddhybrid (ska man inte förvänta sig en hel elbil för det priset?)..
Ska man räkna att bilen tappar ca 50% i värdet efter 3 år oavsett modell laddhybrid/elhybrid?
Vi bor i hus - möjligt att ladda en bil. Vi kör normalt/runt 100 mil/mån + ett par resor i landet/år.
Laddhybriden vi tittat på kostar 510k (-32k i klimatbonus)
Plus: billigt fordonsskatt, billigare att äga.
Minus: risk för stor nedfall av nyprisvärdet, ganska mycket ränta på lånet (ca 35k på första 3 åren i vårt fall)
Elhybrid-varianten (Executive) kostar runt 380k med tillbehör.
Plus: dyrare fordonsskatt, dyrare att äga.
Minus: risk för stor nedfall av nyprisvärdet (?), ganska mycket ränta på lånet (ca 27k på första 3 åren i vårt fall)
-
- Inlägg: 268
- Blev medlem: fre 17 maj 2013, 08:40:44
- Bilmodell: XV70 Facelift
- Årsmodell: 2021
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): SWEDEN
Re: RÅD - RAV4 laddhybrid eller Elhybrid
Är det totalkostnad för bilägandet under 3 år, ni undrar över. Då borde ni nog titta på en lågmilare från 2019, av vanliga hybriden. Låg skatt, och har redan tappat en hel del i värdeminskning. Finns nog några ute, som precis blivit 24 månader gamla. Köp en sådan, hos en Toyota handlare. Så får ni Garanti till bilen är 10 år gammal/20.000 mil det som inträffar först. Och till en lägre månadskostnad!
Det hade jag gjort. Är fortfarande sur på mig själv, att jag inte gjorde så med vår Prius. Inte för att jag räknar med några större reprationskostnader. Mer tryggheten med garanti, även när bilen är över 3 år!
Det hade jag gjort. Är fortfarande sur på mig själv, att jag inte gjorde så med vår Prius. Inte för att jag räknar med några större reprationskostnader. Mer tryggheten med garanti, även när bilen är över 3 år!
-
- Inlägg: 2
- Blev medlem: tis 07 sep 2021, 12:12:49
- Bilmodell: Rav4 LAddhybrid
- Årsmodell: 21
- PostOrt: 14700
Re: RÅD - RAV4 laddhybrid eller Elhybrid
Tack riclin!
Vi letade länge hos flera Toyota bilhandlare, men vi hittade ingenting rimligt, tyvärr. Priser på begagnade bilar på 2-3 år gamla är orimligt höga dessa tider, när efterfråga är så stor. Det skiljer sig cirka 5-12% jämfört med en motsvarande ny bil (efter en del nybilsrabatter/klimatbonus bidrag osv). Det är rekordpriser för begagnade bilar just nu bl.a. p.g.a. pandemins effekter.. Vi hittade en Rav4 2018 med låg mil för ca 290.000 och vi var nära att köpa den, men efter en provkörning kände jag ingen körglädje av den, jämför med liknande bilar från årsmodeller 2019 och framåt.
Vi valde därför att köpa en ny bil istället. Annars var vi helt inställda på att göra precis enligt ditt råd.
Nu blev det en laddhybrid i alla fall - vi får bilen snart.
Vi letade länge hos flera Toyota bilhandlare, men vi hittade ingenting rimligt, tyvärr. Priser på begagnade bilar på 2-3 år gamla är orimligt höga dessa tider, när efterfråga är så stor. Det skiljer sig cirka 5-12% jämfört med en motsvarande ny bil (efter en del nybilsrabatter/klimatbonus bidrag osv). Det är rekordpriser för begagnade bilar just nu bl.a. p.g.a. pandemins effekter.. Vi hittade en Rav4 2018 med låg mil för ca 290.000 och vi var nära att köpa den, men efter en provkörning kände jag ingen körglädje av den, jämför med liknande bilar från årsmodeller 2019 och framåt.
Vi valde därför att köpa en ny bil istället. Annars var vi helt inställda på att göra precis enligt ditt råd.
Nu blev det en laddhybrid i alla fall - vi får bilen snart.
-
- Inlägg: 30
- Blev medlem: ons 24 okt 2012, 20:16:41
- Bilmodell: Corolla TS 1,8 Style Teknikpak
- Årsmodell: 2021
- PostOrt: Karlstad
- Land (Country): Sverige
Re: RÅD - RAV4 laddhybrid eller Elhybrid
Förstår vad du menar med utebliven körglädje Rav4 -18, Toyota blev helt andra bilar sedan TNGA-plattformen. Går inte jämföra med innan.
Har kört C-hr, Corolla TS och Rav4 nya modellerna. Väldigt trevliga samtliga.
Även senaste hybrid-versionen skiljer sig verkligen mycket från innan,t.ex Auris. Jag vågar påstå att 50% på el stämmer ganska bra.
Har kört C-hr, Corolla TS och Rav4 nya modellerna. Väldigt trevliga samtliga.
Även senaste hybrid-versionen skiljer sig verkligen mycket från innan,t.ex Auris. Jag vågar påstå att 50% på el stämmer ganska bra.
-
- Inlägg: 692
- Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
- Bilmodell: Rav4 IV & Corolla Hybrid
- Årsmodell: 2013
- PostOrt: Stockholm
Re: RÅD - RAV4 laddhybrid eller Elhybrid
Kom ihåg att en begagnad bil ofta har någon slags mycket vanlig extrautrustning som drag, motorvärmare och en uppsättning hjul till.
Bara en uppsättning kompletta vinter/sommarhjul är mycket pengar.
En ny bil saknar allt det och tillkommer på annonserade priserna. Visst finns paket.... men..
Så den "lilla" prisskillnaden du ser kanske inte är rätt, när allt kommer omkring.
Bara en uppsättning kompletta vinter/sommarhjul är mycket pengar.
En ny bil saknar allt det och tillkommer på annonserade priserna. Visst finns paket.... men..
Så den "lilla" prisskillnaden du ser kanske inte är rätt, när allt kommer omkring.
-
- Inlägg: 268
- Blev medlem: fre 17 maj 2013, 08:40:44
- Bilmodell: XV70 Facelift
- Årsmodell: 2021
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): SWEDEN
Re: RÅD - RAV4 laddhybrid eller Elhybrid
Viktig poäng, som Tyvärr verkar ha kommit lite försent.Micke2 skrev: ↑ons 10 nov 2021, 19:38:37 Kom ihåg att en begagnad bil ofta har någon slags mycket vanlig extrautrustning som drag, motorvärmare och en uppsättning hjul till.
Bara en uppsättning kompletta vinter/sommarhjul är mycket pengar.
En ny bil saknar allt det och tillkommer på annonserade priserna. Visst finns paket.... men..
Så den "lilla" prisskillnaden du ser kanske inte är rätt, när allt kommer omkring.
-
- Inlägg: 29
- Blev medlem: tis 24 mar 2009, 20:15:56
- Bilmodell: RAV4 -17, Avensis -11
- PostOrt: Överkalix
- Land (Country): Sverige
Re: RÅD - RAV4 laddhybrid eller Elhybrid
Finns det någon norrlänning här som har upplevt att kupén är för kall med laddhybriden? Annars känns den härlig!
I sammanhanget kan jag konstatera att jag tycker att vår -17 HSD är ruggigt golvkall när det är kallt. Man får liksom växla mellan att blåsa mot fötterna och att blåsa mot rutan, när man då sitter där och ångar med full vinterskrud på.
I sammanhanget kan jag konstatera att jag tycker att vår -17 HSD är ruggigt golvkall när det är kallt. Man får liksom växla mellan att blåsa mot fötterna och att blåsa mot rutan, när man då sitter där och ångar med full vinterskrud på.
-
- Inlägg: 6
- Blev medlem: mån 17 okt 2022, 14:05:05
- Bilmodell: Ingen toyota ännu
- Årsmodell: 0
- PostOrt: Motala
- Land (Country): Sverige
Re: RÅD - RAV4 laddhybrid eller Elhybrid
Jag står för samma val nu. Begagnatpriserna är galet höga, tyvärr är nybilspriserna det med. En Rav4 laddhybrid style med premiumpaket och JBL, dragkrok och lite blandat landar i dagsläget på nästan 670k.. En elhybrid (Executive i det fallet) med samma paket landar nästan på 540k.
Vi väljer mellan elhybrid och laddhybrid med, men personligen känns det lite kämpigt att köpa ytterligare en bensinare med bara elhybrid med tanke på att man inte vet vad regeringen hittar på..
Elhybriden är ju idag inte klassad som någon miljöbil eftersom den får malusskatt på 6500:-/år första tre åren. Så man får ju slänga på 19k extra på priset på en elhybrid.
Samtidigt kan man köpa en Dodge ram som är etanolkonverterad, som ingen ändå kör på sen och drar 2 liter bensin per mil, utan malusskatt. Sjukt är det.
Men i vilket fall som helst så känns det lite mer safe att köpa en bil med dubbla drivmedel så kan man köra mest på det som är billigast.. El om det är billigt, bensin om det är billigt.. El lär väl iofs alltid vara billigast typ, om man laddar hemma.
Men hur resonerar ni i dagsläget? Ni som har laddhybrid, är ni nöjda?
Vi väljer mellan elhybrid och laddhybrid med, men personligen känns det lite kämpigt att köpa ytterligare en bensinare med bara elhybrid med tanke på att man inte vet vad regeringen hittar på..
Elhybriden är ju idag inte klassad som någon miljöbil eftersom den får malusskatt på 6500:-/år första tre åren. Så man får ju slänga på 19k extra på priset på en elhybrid.
Samtidigt kan man köpa en Dodge ram som är etanolkonverterad, som ingen ändå kör på sen och drar 2 liter bensin per mil, utan malusskatt. Sjukt är det.
Men i vilket fall som helst så känns det lite mer safe att köpa en bil med dubbla drivmedel så kan man köra mest på det som är billigast.. El om det är billigt, bensin om det är billigt.. El lär väl iofs alltid vara billigast typ, om man laddar hemma.
Men hur resonerar ni i dagsläget? Ni som har laddhybrid, är ni nöjda?