Inget larm på nya bilar?

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Robbitalk
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 14 mar 2022, 22:01:25
Årsmodell: 0
PostOrt: Alingsås

Inget larm på nya bilar?

Inlägg av Robbitalk »

Jag kommer ifrån volvofamiljen och har alltid haft larm på mina bilar. Jag har nu köpt en Rav4 executive .2022, Toyota har tydligen i regel inget larm till bilarna utan litar på bilen är svår att stjäla då bilen inte startar utan nyckel? Fälgar och så då? Hur resonerar ni Toyotaägare om att inte ha billarm?
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1714
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Inget larm på nya bilar?

Inlägg av Johnny Blade »

De larm jag haft på mina Toyotor har varit eftermonterade(numer demonterade) och funkat dåligt.Det är inget jag har saknat.
Jag har dock monterad "tipplarm" på några Priusar efter att dom fått katalysatorn stulen.
Immobilizer är ju standard och blev ett lagkrav runt 1995 eller så.Jag tror inte att stöld av Toyota är något utsträckt problem,iaf inget jag har hört nåt om.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Inget larm på nya bilar?

Inlägg av Glenn »

Ett godkänt larm gör ofta att självrisken vid inbrott tas bort helt eller halveras iaf, det är en bra anledning att ha larm.

Det är också bra när en tjuv gör inbrott för att stjäla saker i bilen, om larmet tjuter får han mindre tid på sig.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Robbitalk
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 14 mar 2022, 22:01:25
Årsmodell: 0
PostOrt: Alingsås

Re: Inget larm på nya bilar?

Inlägg av Robbitalk »

Glenn skrev:Ett godkänt larm gör ofta att självrisken vid inbrott tas bort helt eller halveras iaf, det är en bra anledning att ha larm.

Det är också bra när en tjuv gör inbrott för att stjäla saker i bilen, om larmet tjuter får han mindre tid på sig.
Jo, men varför har inte nya Toyotas det?
riqe
Inlägg: 105
Blev medlem: ons 22 jul 2020, 11:17:53
Bilmodell: Rav4 07, Corolla 03, Tercel 89
Årsmodell: 2007
PostOrt: Sverige
Land (Country): Sverige

Re: Inget larm på nya bilar?

Inlägg av riqe »

Robbitalk skrev: ons 30 mar 2022, 21:46:30
Glenn skrev:Ett godkänt larm gör ofta att självrisken vid inbrott tas bort helt eller halveras iaf, det är en bra anledning att ha larm.

Det är också bra när en tjuv gör inbrott för att stjäla saker i bilen, om larmet tjuter får han mindre tid på sig.
Jo, men varför har inte nya Toyotas det?
Det är väl helt enkelt en så att efterfrågan aldrig funnits. Efter som Toyota aldrig haft larm fabriksmonterat så är det troligen inget som har efterfrågats av kunderna i så pass stor utsträckning att det varit lönsamt att montera.

Sen skall det tilläggas att i det flesta Toyotor med fjärrnyckel sedan 20år tillbaka har ett enklare larm.
Låses bilen med fjärrnyckel och någon forserar en dörr eller bakluckan går larmet.
Går enkelt att testa själv genom att fjärrlåsa bilen och sen öppna dörren med nyckelsvärdet.
Detta hjälper inte om man varit smart nog att lämna en laptop i baksätet och någon smäller rutan men hindrar tillsammans med immobilizern på ett ganska effektivt sätt mot att bilen blir stulen.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Inget larm på nya bilar?

Inlägg av Glenn »

Robbitalk skrev: ons 30 mar 2022, 21:46:30
Glenn skrev:Ett godkänt larm gör ofta att självrisken vid inbrott tas bort helt eller halveras iaf, det är en bra anledning att ha larm.

Det är också bra när en tjuv gör inbrott för att stjäla saker i bilen, om larmet tjuter får han mindre tid på sig.
Jo, men varför har inte nya Toyotas det?
Det får man nog fråga toyota om..

Jag kör ju mycket saab och där är ju också larmet med från början liksom, men det klart det är enklare för en svensk tillverkare att godkänna sitt larm än en japansk, svenska marknaden lär ju vara minimal.

Men tjuter det när man öppnar dörrarna så är det tillräckligt för dom flesta antar jag.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
kinaolsson
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 22 dec 2015, 12:29:44
Bilmodell: prius
Årsmodell: 2010
PostOrt: vendelsö

Re: Inget larm på nya bilar?

Inlägg av kinaolsson »

Var kan man få ett "tipplarm" installerat i Stockholmsområdet?
Skriv svar