Länge sedan jag var här på forumet men tänkte att just detta kan vara läge att skriva igen då jag bestämt mig för att uppgradera ljudsystemet på min rav4 (ej jbl)
För tillfället har jag endast tänkt o byta diskanterna som sitter vid framrutan men även de andra 4 högtalarna skall bytas.
Hursom helst
Kollar man på youtube så finns det endast 1 variant av oem diskanter/högtalare (som funkar men är väldigt plastiga och dåliga) som jag tänkt byta ut mot nåt bättre, dock så märkte jag nu att det finns en annan typ som ej finns på de modeller som visas där från bl.a usa och australien.
Denna högtalare är det bara iaf bara att koppla ur och låta ena kontakten hänga löst då den inte har någon funktion med de nya högtalarna.

Högtalarna gick på runt 1000lappen + kontakterna som man fick importera från usa för typ 200 spänn (2pack)
Råkade dock köpa ett paket extra då jag trodde det var 1-pack så om nån vill köpa är det bara att pma

Så än sålänge ligger jag bra under vad JBL paketet skulle kostat från fabrik som var ca 15000 extra då man också behövde gå upp en modellklass (dock sån har de bilarna 2 extra diskanter i A-pelarna)
(Vänstra högtalaren) Nämligen denna
Som har 2 uttag/högtalare
Sitter till höger Är det nån som vet vad detta kan vara för sort?
De nya högtalarna är GAS alpha 3,5"