Partikelfilter fullt?
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
-
- Inlägg: 48
- Blev medlem: ons 28 okt 2009, 19:08:43
- Bilmodell: Auris 1,4 D4D
- Årsmodell: 2010
- Ort: Markaryd
Partikelfilter fullt?
Auris 2010 1,4D som ofta regenererar och så pass ofta att den spär ut oljan med diesel så oljenivån stiger. Någon här som bytt filtret eller rengjort, jag har sprutat i dpf-rengöring filtret och då blir det bättre ett litet tag och förbrukningen blir lägre. Bilen har gått nu snart 25000 mil.
-
- Inlägg: 143
- Blev medlem: ons 22 jul 2020, 11:17:53
- Bilmodell: Rav4 07, Corolla 03, Tercel 89
- Årsmodell: 2007
- PostOrt: Sverige
- Land (Country): Sverige
Re: Partikelfilter fullt?
Bilens bekymmer är att den försöker regenerera men då DPF är fullt går bränslet från den 5e spridaren som skall bränna ur DPF bakvägen in i motorn och spär oljan. Det kan gå att ta den till auktoriserad verkstad eller annan som har tillgång till techstream som kan utföra en tvingad regenerering som löser det i vissa fall. Men med 25k mil på mätaren gissar jag att lösningen är att byte DPF eller demontera det och och skicka det på rengöring.
All gegga som man kan hälla i hjälper bara för stunden och brukar oftast bara förvärra det i det långa loppet om filtret redan börjat sätta igen sig.
All gegga som man kan hälla i hjälper bara för stunden och brukar oftast bara förvärra det i det långa loppet om filtret redan börjat sätta igen sig.
-
- Inlägg: 692
- Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
- Bilmodell: Rav4 IV & Corolla Hybrid
- Årsmodell: 2013
- PostOrt: Stockholm
Re: Partikelfilter fullt?
Man måste ju också fråga hur bilen används.
Körs det bara eller mycket korta sträckor?
Har det under någon regenerering körts 2-3 mil med ca 3000varv konstant? Dvs hjälpt regenereringen på traven som man bör göra.
Det är varven (flödet/tryck) man vill åt. Inte belastning.
20k mil och myyycket mer är inget problem för partikelfilter, förutsatt att man inte småkör för mycket. Snåkör man mycket ska man inte köra diesel alls.
Det en verkstad troligen gör först är att tvinga en regenerering och köra motorn med förhöjda motorvarv under en viss tid.
Så varför inte göra det själv först..
Körs det bara eller mycket korta sträckor?
Har det under någon regenerering körts 2-3 mil med ca 3000varv konstant? Dvs hjälpt regenereringen på traven som man bör göra.
Det är varven (flödet/tryck) man vill åt. Inte belastning.
20k mil och myyycket mer är inget problem för partikelfilter, förutsatt att man inte småkör för mycket. Snåkör man mycket ska man inte köra diesel alls.
Det en verkstad troligen gör först är att tvinga en regenerering och köra motorn med förhöjda motorvarv under en viss tid.
Så varför inte göra det själv först..
-
- Inlägg: 48
- Blev medlem: ons 28 okt 2009, 19:08:43
- Bilmodell: Auris 1,4 D4D
- Årsmodell: 2010
- Ort: Markaryd
Re: Partikelfilter fullt?
Bilen går varje dag 11,5mil tur o retur, jobbet och då motorväg 120km/h. Regenerering har jag gjort med dator och då ska köra på väg med lämplig växel i 2000rpm. Har alltid haft rätt rekommenderad olja i, Castrol. All service gjord när den ska.
-
- Inlägg: 2
- Blev medlem: ons 28 jul 2021, 18:39:30
- Bilmodell: Auris
- Årsmodell: 2007
- PostOrt: 55330
- Land (Country): Sverige
Re: Partikelfilter fullt?
Hej!
Du får ingen felkod? Utan den dricker ”bara” mer olja?
Du får ingen felkod? Utan den dricker ”bara” mer olja?
-
- Inlägg: 6
- Blev medlem: ons 19 okt 2022, 18:53:30
- Bilmodell: yaris
- Årsmodell: 13
- PostOrt: Bräcke
Re: Partikelfilter fullt?
Se tråd " DPF larm" av yaris14, det löste typ likadant problem.
mvh "Yaris14"
mvh "Yaris14"
-
- Inlägg: 48
- Blev medlem: ons 28 okt 2009, 19:08:43
- Bilmodell: Auris 1,4 D4D
- Årsmodell: 2010
- Ort: Markaryd
Re: Partikelfilter fullt?
Jag har inte gjort något åt problemet men kan tillägga att när man kör på landsväg/motorväg så regenererar den 15min och sedan går som vanligt 15min och sedan regenererar 15min, och så håller den på 15min av varje. Den kan börja nästan kall med detta.
-
- Inlägg: 14
- Blev medlem: lör 26 aug 2017, 08:13:34
- Bilmodell: Auris 1.4 D-4D
- Årsmodell: 2011
- PostOrt: Lund
- Land (Country): Sverige
Re: Partikelfilter fullt?
Hade samma problem med ideliga regenereringar på en Auris 2011 som gått 22k mil. Den rehenerade i princip varje gång jag körde, även om regeneringen fick avslutas. Lämnade till slut in bilen på auktoriserad verkstad som fick byta främre partikelfilter. Det var totalt igensotat/fullt med aska, så det behövdes verkligen. Dessutom förvarnade de om att bakre partikelfiltret troligen också började sätta igen då de såg att trycket var för högt emellan främre och bakre partikelfilter.
-
- Inlägg: 14
- Blev medlem: lör 26 aug 2017, 08:13:34
- Bilmodell: Auris 1.4 D-4D
- Årsmodell: 2011
- PostOrt: Lund
- Land (Country): Sverige
Re: Partikelfilter fullt?
Hade som sagt detta problem på en Auris 2011, vilket löstes genom att byta främre DPF. När jag frågade teknikern på verkstaden inför felsökning om huruvida jag kunde stänga av motorn under pågående regenering, rådde han mig att undvika detta så långt det var möjligt - för att undvika spädning av oljan.riqe skrev: ↑fre 26 aug 2022, 10:00:25 Bilens bekymmer är att den försöker regenerera men då DPF är fullt går bränslet från den 5e spridaren som skall bränna ur DPF bakvägen in i motorn och spär oljan. Det kan gå att ta den till auktoriserad verkstad eller annan som har tillgång till techstream som kan utföra en tvingad regenerering som löser det i vissa fall. Men med 25k mil på mätaren gissar jag att lösningen är att byte DPF eller demontera det och och skicka det på rengöring.
All gegga som man kan hälla i hjälper bara för stunden och brukar oftast bara förvärra det i det långa loppet om filtret redan börjat sätta igen sig.
Men nu när jag har ett "rent" DPF, behöver jag vara noggrann med att inte stänga av motorn under pågående regenering? Bränsle från den 5:e spridaren bör ju inte gå bakvägen in i motorn nu när DPF inte är igensatt.