Fjärrlås/Centrallås/Programmering problem 1999 T22 Avensis

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
ewertljusberg
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 25 jul 2023, 23:45:56
Bilmodell: T22 Avensis
Årsmodell: 1999
PostOrt: Luleå

Fjärrlås/Centrallås/Programmering problem 1999 T22 Avensis

Inlägg av ewertljusberg »

Halloj,
Håller på försöka åtgärda tjejens 99as avensis då fjärrlåset inte fungerar, vilket börjar bli riktigt tradigt.

Det jag gjort hittills är bytt batteri i nyckeln, kollat säkring #7 (30A) och försökt programmera om nyckeln utan framgång. Nu har jag kommit fram till att det nästan måste vara relät (P/N: 89741-05030), då det händer nada vid knapptryckning och har således beställt en. Det jag undrar då är, i och med att jag köper ett begagnat relä, måste nycklarna programmeras om till detta relä? Isf vad är programmerings proceduren? Har hittat otroligt många olika sätt och inga har fungerat som sagt. Eller är det plug and play så att säga.

Ifall jag skulle vara helt ute och cykla och någon skulle komma på någonting annat än relät så är detta symptomen:
  • Ifjol fungerade fjärrnyckeln, men endast för låsning
  • I vintras jävlades dörrlåsen otroligt mycket, fryste fast och gick runt och runt i låscylindern, ej så under sommaren
  • Centrallåset fungerar via knappen på insida dörr, låser och låser upp alla 4 dörrar men inte bagageluckan
  • Vid upplåsning med nyckel i cylinder är det endast förardörren som öppnar
  • Taklampan tänds och fungerar som den ska(ska ju tydligen vara relevant)
Hoppas ni förstår och att ni kommer med nå vassa förslag :lol:
ewertljusberg
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 25 jul 2023, 23:45:56
Bilmodell: T22 Avensis
Årsmodell: 1999
PostOrt: Luleå

Re: Fjärrlås/Centrallås/Programmering problem 1999 T22 Avensis

Inlägg av ewertljusberg »

Nu har jag bytt reläet där och det fungerar fortfarande inte, är det programmeringen av nyckeln som återstår? :?:
Micke2
Inlägg: 607
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Fjärrlås/Centrallås/Programmering problem 1999 T22 Avensis

Inlägg av Micke2 »

Jag skulle nog FÖRST kolla hur allt står till vid dörrlåset.
Dels för att givaren kan ha hamnat i "mellanläge" och dels för att ballat det ur kommer ni inte in i bilen.
Känns högst prioriterat!

Funkar inte fjärrlåset ändå, trots friskt nyckelbatteri, känns ju fjärrkontrollen i nyckeln som huvudmisstänkt.
Att sådana knappar ballar ur är inget ovanligt bilfel generellt.

Var glad att ägarna genom åren smort dörrlåset understundom . Inte sällan sitter det helt fastrostat när fjärren strejkar första gången.

Nyckelkoder för såväl fjärrlås som startspärr (vars chip också sitter i fjärren om den är integrerad i nyckeln)
Startspärren är ett skiljt system från fjärrlås.
Koderna brukar vara sparade i riktiga datamoduler och inte i enklare relän. Men det är generellt.

Är fjärrlåset en egen dosa och inte inbyggt i nyckeln (som Toyota ofta har) är inte startspärren en issiou alls i detta fallet. Det chippet är alltid i NYCKELN.
Skriv svar