Överväganden kring köp av Toyota Avensis

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
samsonwilliams
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 22 apr 2024, 03:39:00
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1
PostOrt: 34608

Överväganden kring köp av Toyota Avensis

Inlägg av samsonwilliams »

Hej.
Funderar på att köpa en Toyota avensis diesel. Dock kör jag mest korta sträckor och vet inte om en diesel är riskabelt för mig då? Tänkte mest på partikelfiltret. Brukar de sota igen och bli en dyr affär? Jag vet att en bensinmotor kanske skulle passa mig bättre men har också hört att många 2.0 bensin har problem med topplock och motorhaveri.
Någon som vet något om detta och kan ge mig råd eller tips? Bör jag undvika diesel eller?
riclin
Inlägg: 253
Blev medlem: fre 17 maj 2013, 08:40:44
Bilmodell: XV70 Facelift
Årsmodell: 2021
PostOrt: Stockholm
Land (Country): SWEDEN

Re: Överväganden kring köp av Toyota Avensis

Inlägg av riclin »

samsonwilliams skrev: mån 22 apr 2024, 03:42:30 Hej.
Funderar på att köpa en Toyota avensis diesel. Dock kör jag mest korta sträckor och vet inte om en diesel är riskabelt för mig då? Tänkte mest på partikelfiltret. Brukar de sota igen och bli en dyr affär? Jag vet att en bensinmotor kanske skulle passa mig bättre men har också hört att många 2.0 bensin har problem med topplock och motorhaveri.
Någon som vet något om detta och kan ge mig råd eller tips? Bör jag undvika diesel eller?
Beror helt på årsmodell på den tilltänkta bilen, om 2,0 bensin är ett orosmoment eller inte. Toyota sa till mig att det var åtgärdat med djupare gängning i topplocket från 2005, eller 2006. När det hände oss på vår -04:a vid drygt 26k mil, så tex en -06:a ska inte ha det problemet längre. Dom kan börja dricka olja över 20k mil (Vår -01 med samma motor, fick vi slå i 2-3 liter mellan servicarna vid 33k mil), annars ska det inte vara några konstigheter. Från den nya modellen som kom 2009, lär det vara helt riskfritt med bensin 2,0. Vi hade tidigare en faceliftad -14 2,0 bensin av den modellen. Vi hade inga problem med den bilen alls, och det verkade inte många andra ha heller när man läste olika forum.
Avudsis
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 11 jun 2017, 17:17:41
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 3
PostOrt: 13553

Re: Överväganden kring köp av Toyota Avensis

Inlägg av Avudsis »

Skrotade min för ett halvår sedan då motorn inte klarade 95 oktan. Lambdasonderna började krångla och jag råkade köpa ett ”billigare” alternativ vilket pajade databoxen (10000kr på Toyota för reparation) Info om vilka motorer som inte tål nya soppan med en 10% etanol i.

Här är listan över vad du ska akta dig för.
Klipp:
Nya bilar: E10 kan användas i alla bensinmodeller tillverkade efter den 1.1.1998 med följande undantag:
• Avensis 2.0 VVT-i (1AZ-FSE), tillverkade juli 2000–oktober 2008
• Avensis 2.4 VVT-i (2AZ-FSE), tillverkade juni 2003–oktober 2008

https://teknikensvarld.expressen.se/nyh ... e-gor-det/


I övrigt var det ingen bil jag köper igen. Man åker fan så mycket bättre i en V70 för samma pris. Har kört t o r till Kroatien med en Vectra, V70 och Avensis och sistnämnda var nog faktiskt tristast.
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1634
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Överväganden kring köp av Toyota Avensis

Inlägg av Neblade »

Vilken årsmodell av Avensis kikar du på?
Vi har en bensinare 2008 (modell T25), sista året innan den nyare som kom 2009-, som gått lite drygt 28 000 mil.

Maskinellt så verkar den tuffa på fint. Har dock fått byta bärarmar runt om senaste åren samt ett hjullager förra sommaren. Men annars har det bara vanlig service och normala reparationer som byte av framruta, bromsskivor etc.
Kan vara bra att passera Toyota och kolla om airbag-patronerna är bytta, det gjordes i samband med byte av framrutan på vår, i och med att jag sköter all ordinarie service själv.

Angående hur bekväm eller obekväm man tycker stolar och körställning är så är det nog olika. För min del är det inga problem att köra Linköping-Haparanda med några få stopp på två förare som byter om. Men det finns garanterat både roligare och bekvämare bilar... 8-)

Men om man vill ha en större bil och inte kör så mycket så skulle jag absolut välja en bensinare istället för diesel och siktar du på en senare T25 eller en T27 så bör det inte vara några större problem såvida service är skött hyffsat väl och den inte är sönderrostad. :)
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Avudsis
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 11 jun 2017, 17:17:41
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 3
PostOrt: 13553

Re: Överväganden kring köp av Toyota Avensis

Inlägg av Avudsis »

Ja en sak ska man ha klart för sig med Avensis, det är ingen v70...

Tråkig interiör, trött motor, tråkiga säten, en mellanmjölksbil som man egentligen aldrig riktigt älskar. Den är som en halvful flickvän som vägrar att ha sex.
Min (snygga) fru fick Avensisen att dra 0.6 i hundra blås på väg till Balkan. Jag lyckades aldrig få ned den under 0.7l/milen. Den toppar 220 utan att gnälla och krångla men då drar den lite till. Med det sagt är den ingen landsvägsräser i norra Polen där alla kör 170, det händer just ingenting när du gasar och det blir bara jäkligt stressigt. (Alternativet är då lastbilsfilen där 80 praktiseras.)
Stockholmstrafiken drar 0.95 ungefär, manuell.

Interiör saknar vettiga dryckeshållare i mitt tycke och en gym-flaska går inte ned i hålen tex.
Karossen är säkert bra men plasten de tryckt dit med plastklipps är något jag hade problem med.
Ganska lättmekad bil. Bytte kylare och ac-kondensor helt utan förkunskaper. Kupéfläktslbyte tog en halvtimme. Bromsok, skivor, belägg, Lambdasond, spolarmotorer, bla bla, allt enkelt att komma åt.
Lambdasonden ska vara Denso original annars kan du bränna databoxen. Det gjorde jag och sålde bilen till en bilmek, som inte fixade att laga den.
Plasten och den gråsossiga motorn störde mig mest.
På halt väglag jobbade antisladdsystemet emot mig och ett dike lyckades jag iallafall pricka i sälen. Antisladd går inte att koppla ur om du inte micklar med säkringar osv. Antispinn är ju bara trevligt men den går naturligtvis att stänga av... Idioti.

Slutsats:
Köp en Volvo V70 istället. Den drar möjligen lite mer men är en så otroligt mycket lyxigare bil i alla avseenden. Hade själv en 2.4 T som drog 1,1 sommartid men det var automat. På samma väg till Balkan drog hon 0.7 med ratten i mina händer. Skillnaden var att jag kunde gå när jag klev ur den efter 70-100 mil. Med min Vectra och Avensis krävdes lite gymnastikövningar innan höft och knän fungerade igen.
Antisladd är samma elände här. Lyckades aldrig stänga av skiten så jag kunde svänga med handbromsen vilket resulterade i ett intryckt bakhjul i en trottoarkant en glashal morgon. Antisladd och antispinn jobbade emot allt sunt förnuft i min kamp mot undergången. Nu gick det inte ens att gå till fots just där men känslan av att bli dissad som förare av bilen är det värsta jag vet.
riclin
Inlägg: 253
Blev medlem: fre 17 maj 2013, 08:40:44
Bilmodell: XV70 Facelift
Årsmodell: 2021
PostOrt: Stockholm
Land (Country): SWEDEN

Re: Överväganden kring köp av Toyota Avensis

Inlägg av riclin »

Avudsis skrev: tis 10 sep 2024, 16:46:37 Ja en sak ska man ha klart för sig med Avensis, det är ingen v70...

Tråkig interiör, trött motor, tråkiga säten, en mellanmjölksbil som man egentligen aldrig riktigt älskar. Den är som en halvful flickvän som vägrar att ha sex.
Min (snygga) fru fick Avensisen att dra 0.6 i hundra blås på väg till Balkan. Jag lyckades aldrig få ned den under 0.7l/milen. Den toppar 220 utan att gnälla och krångla men då drar den lite till. Med det sagt är den ingen landsvägsräser i norra Polen där alla kör 170, det händer just ingenting när du gasar och det blir bara jäkligt stressigt. (Alternativet är då lastbilsfilen där 80 praktiseras.)
Stockholmstrafiken drar 0.95 ungefär, manuell.

Interiör saknar vettiga dryckeshållare i mitt tycke och en gym-flaska går inte ned i hålen tex.
Karossen är säkert bra men plasten de tryckt dit med plastklipps är något jag hade problem med.
Ganska lättmekad bil. Bytte kylare och ac-kondensor helt utan förkunskaper. Kupéfläktslbyte tog en halvtimme. Bromsok, skivor, belägg, Lambdasond, spolarmotorer, bla bla, allt enkelt att komma åt.
Lambdasonden ska vara Denso original annars kan du bränna databoxen. Det gjorde jag och sålde bilen till en bilmek, som inte fixade att laga den.
Plasten och den gråsossiga motorn störde mig mest.
På halt väglag jobbade antisladdsystemet emot mig och ett dike lyckades jag iallafall pricka i sälen. Antisladd går inte att koppla ur om du inte micklar med säkringar osv. Antispinn är ju bara trevligt men den går naturligtvis att stänga av... Idioti.

Slutsats:
Köp en Volvo V70 istället. Den drar möjligen lite mer men är en så otroligt mycket lyxigare bil i alla avseenden. Hade själv en 2.4 T som drog 1,1 sommartid men det var automat. På samma väg till Balkan drog hon 0.7 med ratten i mina händer. Skillnaden var att jag kunde gå när jag klev ur den efter 70-100 mil. Med min Vectra och Avensis krävdes lite gymnastikövningar innan höft och knän fungerade igen.
Antisladd är samma elände här. Lyckades aldrig stänga av skiten så jag kunde svänga med handbromsen vilket resulterade i ett intryckt bakhjul i en trottoarkant en glashal morgon. Antisladd och antispinn jobbade emot allt sunt förnuft i min kamp mot undergången. Nu gick det inte ens att gå till fots just där men känslan av att bli dissad som förare av bilen är det värsta jag vet.
Jag har uppenbart en helt annan upplevelse än du. Vår 2,4 aut -08 Executive, tyckte jag ändå var ganska pigg, om än ganska törstig. Och jag är van vid långresor Stockholm-Luleå, Stockholm-Övik som ensam chauför (min fru har inte körkort). Har även kört den resan en gång (Stockholm-Övik tur/retur samma dag), med en XC70 2,5T som var min pappas, när vi var mellan två bilar. Visst Volvon var absolut något bekvämare, och starkare än vår tidigare Avensis 1. Och även den senare Avensis 2:an, med mindre marginal. Men trots min pappas långsamma tempo på vägarna. Så var det ständiga byten av spindelleder, styrleder, och tillslut även lågtrycksturbon. Redan vid dryga 4k mil bytte han styrleder första gången. Han kör dock fortfarande XC70, nu är det dock D5 215 av senare årsmodell. Båda inköpta nya, men han kör knappt bil längre. Han är 80+ nu, tveksamt om det blir ny bil igen för honom!

Avensis T27 från -09 Blev en betydligt trevligare bil. Vi hade endast den faceliftade (kom 2012) varianten av den med premium paket. Ingen raket, men snål (för att inte vara hybrid) med CVT låda. Och inga fel alls under vår ägo <13k mil. Anekdot förvisso, men många andra ägare vittnar om samma sak! Vi bytte in våran 2018. Fint chassi, bra vägegenskaper, och bra vinterbil. Väl i nivå med Volvo V70 komfortmässigt enl mig på långresa. Men säten måste ju passa den tilltänkta köparen, så alltid pröva först!

Du vet inte vilken modell frågeställaren funderar på! Om det är Avensis 1 97-02, Avensis 2 03-08, Avensis 3 09-14, eller Avensis 3,5 15-18 (Avensis 3,5 Ny bil enligt Toyota, enligt alla andra ett större facelift)! Helt olika bilar.

När du skriver V70 2,4T som endast fanns 00-02, efterföljdes av 2,5T år 2003. Kan man anta att du jämför den jättegamla Volvon 00-02, med likaledes jättegammal Avensis 1 1998-2002?

Förövrigt har Avensis 1 från facelift 2001, och Avensis 2 samma motor, 2,0 bensin 4st lambdasonder. Och på framförallt Avensis 1 01-02 så var dom undermåliga, och byttes på många bilar. Vi bytte två st på vår -01:a (första på TKG garantin, andra efter att TKG gått ut, som vi bekostade själva) men den bilen hade vi till drygt 33k mil. -04:an 2,0 bensin (Avensis 2) bytte vi ingen på under dryga 26k mil, där rök gängningen till topplocket istället :D

Nu har vi en Camry, som både är större, tyngre, och mycket starkare. Ligger på 0,48 i Stockholm med den. Långresorna till Norrland ca 0,52 l/m, beroende på alla omkörningar på 2+1 med kickdown. Dessutom bekvämare än en V70! Och framförallt mycket mer välutrustad (Vi har Executive premium paketen) Jag tror inte det finns något en fullutrustad V70 av sista årsmodellen har, som inte finns på vår bil. Men mycket som vår bil har, som inte gick att få på en V70.

Varför jag blandar in en Camry i en fråga om Avensis? För att du blandar in en V70, i en fråga om Avensis!
Senast redigerad av riclin den tor 19 sep 2024, 13:11:56, redigerad totalt 2 gång.
Avudsis
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 11 jun 2017, 17:17:41
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 3
PostOrt: 13553

Re: Överväganden kring köp av Toyota Avensis

Inlägg av Avudsis »

Har bara erfarenhet från Vectra, Golf, Avensis och V70, därav min jämförelse.
Vectran (1999) var inte dum faktiskt men nyare designer är jag inget fan av.
Golfen kändes som en rysk bil kvalitetsmässigt. Allt pajade på den och sist av allt backväxeln.
Avensisen var bra men trist. Sedan skulle det ner mer sprit i soppan och då gick det åt skogen.
V70 var bara mysig men törstig. Att den hade stel bakaxel och väghållning på grus som en skottkärra nämnde jag aldrig.

En fyrkrafsare med en vridstark motor är nog vad jag letar efter faktiskt. Inga barnstolar, inga spyor och mjukglass i baksätet, kanske dags för en Audi?
riclin
Inlägg: 253
Blev medlem: fre 17 maj 2013, 08:40:44
Bilmodell: XV70 Facelift
Årsmodell: 2021
PostOrt: Stockholm
Land (Country): SWEDEN

Re: Överväganden kring köp av Toyota Avensis

Inlägg av riclin »

Avudsis skrev: ons 18 sep 2024, 19:54:36 Har bara erfarenhet från Vectra, Golf, Avensis och V70, därav min jämförelse.
Vectran (1999) var inte dum faktiskt men nyare designer är jag inget fan av.
Golfen kändes som en rysk bil kvalitetsmässigt. Allt pajade på den och sist av allt backväxeln.
Avensisen var bra men trist. Sedan skulle det ner mer sprit i soppan och då gick det åt skogen.
V70 var bara mysig men törstig. Att den hade stel bakaxel och väghållning på grus som en skottkärra nämnde jag aldrig.

En fyrkrafsare med en vridstark motor är nog vad jag letar efter faktiskt. Inga barnstolar, inga spyor och mjukglass i baksätet, kanske dags för en Audi?
V70N 2,4T 00-02? : :)
Skriv svar