Corolla 1.6 1999 (4AFE) går på 3 cylindrar

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
NBZ24
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1999
PostOrt: Östersund

Re: Corolla 1.6 1999 (4AFE) går på 3 cylindrar

Inlägg av NBZ24 »

Nizzehult skrev: mån 01 jul 2024, 10:54:52 Nja, värst brukar vara insuget. Inte för att dom sitter hårt utan för att det är bökigt att komma åt dessa skruvar, kan t ex finnas stag som måste tas underifrån. Grenröret kan man ofta låta sitta kvar, bara sära på det från avgassystemet i flänsen en bit ner. Toyota brukar också ha valt materiel som gör att dom inte fastnat ihop för gott. Men visst är det en del jobb då alla remmar, slangar och all kylarvätska måste bort.
Jag hade en snöslunga där brickan som sitter på toppen av ventilfjädern gått i två delar och då öppnade inte ventilen (fast den konstruktionen finns ju inte på denna motor). Jag hade också en Corolla där själva kamnockarna var skadade, inte nednötta utan där det försvunnit materiel på vissa ställen - och frågan är vart det sen tagit vägen?
Den som har rivit en topp med ventilsallad inser också hur lite spel det faktiskt behövs för att ingen kompression ska kunna byggas upp, jag hade en motor där samtliga avgasventiler var mer eller mindre krökta så där var det ingen tvekan men även insugsventilerna fick jag sen byta då det inte gick att bygga upp kompression när den var ihopsatt och den skadan gick knappt att se eller ens mäta sig till.

Ska man ändå bort med toppen om inget annat hjälper skulle jag iaf först försökt undersöka ventilerna på plats så gott det går genom att plocka bort kammarna och ventilfjädrarna. Kommer ändå att behöva göras om man måste gå vidare.

Guide för att riva bort toppen på en 7A-FE motor
viewtopic.php?p=48685&hilit=topp#p48685
Mycket text och visst tar det en eftermiddag men speciellt svårt är det inte och man klarar sig långt med vanliga verktyg.
Har påbörjat lite smått ikväll, förhoppningsvis hinner jag ta resten imorgon för att se vad som har tagit stryk. Ska plocka ner allt rätt väg så ska det göras så ska det göras rätt också. Går tydligen att lyfta av toppen utan att montera bort insuget, men kommer att montera bort den bara för att dra ner på risken att göra nåt ätt annat dumt. :)

Btw går topplocksbultar att återanvända? Hur mycket ska dom dras åt, hittar info om 29-30Nm plus två gånger 90 grader.
Användarens profilbild
Nizzehult
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -

Inlägg av Nizzehult »

Insuget tror jag du måste bort med men grenröret (avgaserna) kan nog sitta kvar.

Jag har återanvänt topplocksbultarna tidigare utan problem. Finns delade meningar om detta, på vissa motorer (ofta högprestanda/högkompression) sträcks dom så pass mycket att dom inte återgår till ursprungslängden när man använt dem en gång. Då måste man nog byta. På vanliga motorer tror jag dock inte att det är så.
Ett tips är att mäta en bult när den är lös och jämföra med en ny (brukar stå längden om man söker). Momentet låter bekant, men har det inte i huvudet. Man drar först väldigt lite typ 30Nm (i rätt ordning!) och sen två gånger 90 grader. Men som sagt: det måste kollas upp ordentligt, tror det finns servicemanualer att ladda ner gratis.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Nizzehult

Inlägg av Nizzehult »

Tips när man river toppen är precis som du skriver: ta det lugnt och metodiskt. Fota och anteckna gärna, även om detta är rätt okomplicerade motorer.
Töm gärna ut kylvätskan i förväg för den lär rinna ut annars.
De gånger jag har rivit toppen har jag bara köpt ny blockpackning och återanvänt alla andra, alternativt använt flytande packning.
Du behöver en ventilfjädertång för att kunna demontera ventilerna när toppen är lös. Passa samtidigt på att rengöra och slipa in dem. Kan göra några hk och bättra på förbrukningen.

Känslan när man satt ihop allt och startar upp den för första gången efter att ha dubbel- och trippelkollat allt och den spinner som en katt är bättre än sex! :lol:
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
NBZ24

Inlägg av NBZ24 »

Nizzehult skrev: ons 03 jul 2024, 13:58:17 Tips när man river toppen är precis som du skriver: ta det lugnt och metodiskt. Fota och anteckna gärna, även om detta är rätt okomplicerade motorer.
Töm gärna ut kylvätskan i förväg för den lär rinna ut annars.
De gånger jag har rivit toppen har jag bara köpt ny blockpackning och återanvänt alla andra, alternativt använt flytande packning.
Du behöver en ventilfjädertång för att kunna demontera ventilerna när toppen är lös. Passa samtidigt på att rengöra och slipa in dem. Kan göra några hk och bättra på förbrukningen.

Känslan när man satt ihop allt och startar upp den för första gången efter att ha dubbel- och trippelkollat allt och den spinner som en katt är bättre än sex! :lol:
Har nu äntligen fått lite tid över och lyfte av toppen, var ett jäkla mek att komma åt bultarna på insuget, men gick bra till slut.
Tömde bilen på kylarvätska, men tyckte att det kom för lite ut, resten bestämde sig att komma ut när man lyfte av toppen, så det var bara att suga upp allt. 😀

Motorn i övrigt har klarat sig, ena avgasventilen på fyrans cylinder var sönder, saknades cirka 1/5 del, den andra hade koksat igen så det slutar som tur det är med endast två nya ventiler och runt omkring, samt nya packningar runt om, vill byta ut samtliga när allting ändå är bortplockat. Även ny kamrem blir det igen då den nya fick smaka på en del kylarvätska så bara att byta ut. 😂

Glömde att mäta toppbultar, men ny sats kostade inte så jädrans mycket så även om det blir nya så får det vara.

Antar att jag kommer att behöva shimsa om/sätta nya brickor där nya ventiler ska in, så det måste jag nog handla på Toyota?

Tack för alla goda råd hittils, nu ska bara allt inhandlas så förhoppningsvis nästa vecka blir det att sätta ihop den. :)
Användarens profilbild
Nizzehult

Inlägg av Nizzehult »

Grattis! Ja, insuget brukar vara värst och har man en balja som täcker hela motorutrymmet under bilen gör det mindre om glykol rinner ut lite här och där.
Du slipar väl in alla ventiler, även dom gamla? Går snabbt. Ventilslippasta behövs.
Tror inte du behöver ny kamrem, dom ska klara glykol och motorn är ju ändå en non-interference.
Om du mäter en bult nu och jämför med längden på en ny (brukar stå i specifikationerna) så ser du direkt om den sträckts. Jag skulle inte bytt. På min 7A-FE som jag rev hade dom inte sträckts.
Shims är svåra att köpa tredjepart men man kan flytta runt dem och ha sig inom toppen för att minimera hur många till slut man behöver. Inga om du har tur. Dom är rätt dyra tyvärr. Är spelet åt "fel" håll går det faktiskt att smärgla av ventilskaftet lite.

Det är upp till dig men jag skulle bara ha bytt topplockspackning och två ventiler. Inget mer. Slipat in alla och kollat ventilspelet. Det här är en driftssäker, rätt skottsäker och okomplicerad motor annars.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
NBZ24

Inlägg av NBZ24 »

Har nu inte uppdaterat på ett tag, men väntade på delar samt att tiden inte räckte till så det blev en kvart - tjugo minuter i garaget här och där, men satte äntligen allt ihop nu i helgen, startade bilen och motorn snurrar nu som den ska, kollade även kompression och är nu lika på samtliga cylindrar. Ska köra extra oljebyte efter 10-15 mil, hällde i lite STP engine cleaner och lite billigare olja för att säkerställa att nå glykol eller skit inte har kommit in där den inte ska så ska tappa oljan om några mil och byta ut till lite finare.

Lyckades dock "spränga" 100A säkring som sitter i säkringsboxen så första rundan med bilen genom byn var utan hastighetsmätare, ac och allt som har med el att göra. Fixade det, men nu fick man ett mysko problem istället och det är servo pumpen som låter in åt h när man rattar, men även drivrem till generator verkar plötsligt gå svårt så det låter en del varje gång man rör gaspedallen.

Samtliga hjul rullar fint och fritt, kan det vara servo pumpen som har tagit stryk på nå konstigt sätt, fungerade som den ska innan ingreppet? 🤔
NBZ24

Inlägg av NBZ24 »

Fick lite tid igår för att kolla genom allt, servo pumpen har kastat in handduken, trodde först det var nå plåt som låg emot och skramlade, men efter lite kontroll så märkte jag att det är servo pumpen.
En ny sån är nu beställd så det blir mera mek på denna. 😂
Användarens profilbild
Nizzehult

Inlägg av Nizzehult »

Märkligt. Trodde servopumparna på dessa mer eller mindre var skottsäkra och outslitliga. Men tydligen inte.
Grattis till en fungerande motor i övrigt! Som du ser så var det inte så komplicerat.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
NBZ24

Inlägg av NBZ24 »

Nizzehult skrev: lör 10 aug 2024, 15:47:47 Märkligt. Trodde servopumparna på dessa mer eller mindre var skottsäkra och outslitliga. Men tydligen inte.
Grattis till en fungerande motor i övrigt! Som du ser så var det inte så komplicerat.
Visade sig vara kombination av oljan samt lite för slapp generatorrem som orsakade att remmen till servopumpen slirade, så pumpen har klarat sig, men den har iaf fått ny och fräsch olja nu.

Har nu dock ett annat bekymmer som uppkom efter att jag kopplade bort några vakumslangar för att komma åt servopumpen, bilen har plötsligt börjat ryka blått vid kraftigare gaspådrag, nu pratar vi 4000 varv och uppåt eller om man t.ex kör i 4-5ans växel vid 80-90, släpper gasen i några sekunder och sen räcker det med att endast trampa ner gasen mjukt igen så puffar den, inget syns så länge man håller gasen mjukt och fint.

Bytte tempgivare som sitter i luftboxen då bilen satte en felkod på den, såklart ingen skillnad. Går fint annars, så hoppas nu verkligen att det är PCV ventilen som är boven då fjädern som sitter i den känns lös, rasslar när man skakar lite lätt på själva ventilen, annars blir jag orolig för kolvringen på 4ans cylinder eller om på nått jäkla sätt satte jag inte ventiltätningen någonstans korrekt så den läcker där, men har kört 15 mil säkert innan i olika hastigheter och bytt olja igen utan några som helst bekymmer tills jag pillade runt servo pumpen.. 😕
Användarens profilbild
Nizzehult

Inlägg av Nizzehult »

Blårök kan bero på många orsaker men främst slitna ventiltätningar. Byttes dessa på samtliga ventiler? Dom går liksom inte att montera fel.
Men blåröken fanns kanske där redan innan detta hände? Drog den olja?
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Skriv svar