Har påbörjat lite smått ikväll, förhoppningsvis hinner jag ta resten imorgon för att se vad som har tagit stryk. Ska plocka ner allt rätt väg så ska det göras så ska det göras rätt också. Går tydligen att lyfta av toppen utan att montera bort insuget, men kommer att montera bort den bara för att dra ner på risken att göra nåt ätt annat dumt.Nizzehult skrev: ↑mån 01 jul 2024, 10:54:52 Nja, värst brukar vara insuget. Inte för att dom sitter hårt utan för att det är bökigt att komma åt dessa skruvar, kan t ex finnas stag som måste tas underifrån. Grenröret kan man ofta låta sitta kvar, bara sära på det från avgassystemet i flänsen en bit ner. Toyota brukar också ha valt materiel som gör att dom inte fastnat ihop för gott. Men visst är det en del jobb då alla remmar, slangar och all kylarvätska måste bort.
Jag hade en snöslunga där brickan som sitter på toppen av ventilfjädern gått i två delar och då öppnade inte ventilen (fast den konstruktionen finns ju inte på denna motor). Jag hade också en Corolla där själva kamnockarna var skadade, inte nednötta utan där det försvunnit materiel på vissa ställen - och frågan är vart det sen tagit vägen?
Den som har rivit en topp med ventilsallad inser också hur lite spel det faktiskt behövs för att ingen kompression ska kunna byggas upp, jag hade en motor där samtliga avgasventiler var mer eller mindre krökta så där var det ingen tvekan men även insugsventilerna fick jag sen byta då det inte gick att bygga upp kompression när den var ihopsatt och den skadan gick knappt att se eller ens mäta sig till.
Ska man ändå bort med toppen om inget annat hjälper skulle jag iaf först försökt undersöka ventilerna på plats så gott det går genom att plocka bort kammarna och ventilfjädrarna. Kommer ändå att behöva göras om man måste gå vidare.
Guide för att riva bort toppen på en 7A-FE motor
viewtopic.php?p=48685&hilit=topp#p48685
Mycket text och visst tar det en eftermiddag men speciellt svårt är det inte och man klarar sig långt med vanliga verktyg.

Btw går topplocksbultar att återanvända? Hur mycket ska dom dras åt, hittar info om 29-30Nm plus två gånger 90 grader.