Corolla 1.6 1999 (4AFE) går på 3 cylindrar

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
NBZ24
Inlägg: 13
Blev medlem: lör 01 jun 2024, 14:11:19
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1999
PostOrt: Östersund

Re: Corolla 1.6 1999 (4AFE) går på 3 cylindrar

Inlägg av NBZ24 »

Nizzehult skrev: mån 01 jul 2024, 10:54:52 Nja, värst brukar vara insuget. Inte för att dom sitter hårt utan för att det är bökigt att komma åt dessa skruvar, kan t ex finnas stag som måste tas underifrån. Grenröret kan man ofta låta sitta kvar, bara sära på det från avgassystemet i flänsen en bit ner. Toyota brukar också ha valt materiel som gör att dom inte fastnat ihop för gott. Men visst är det en del jobb då alla remmar, slangar och all kylarvätska måste bort.
Jag hade en snöslunga där brickan som sitter på toppen av ventilfjädern gått i två delar och då öppnade inte ventilen (fast den konstruktionen finns ju inte på denna motor). Jag hade också en Corolla där själva kamnockarna var skadade, inte nednötta utan där det försvunnit materiel på vissa ställen - och frågan är vart det sen tagit vägen?
Den som har rivit en topp med ventilsallad inser också hur lite spel det faktiskt behövs för att ingen kompression ska kunna byggas upp, jag hade en motor där samtliga avgasventiler var mer eller mindre krökta så där var det ingen tvekan men även insugsventilerna fick jag sen byta då det inte gick att bygga upp kompression när den var ihopsatt och den skadan gick knappt att se eller ens mäta sig till.

Ska man ändå bort med toppen om inget annat hjälper skulle jag iaf först försökt undersöka ventilerna på plats så gott det går genom att plocka bort kammarna och ventilfjädrarna. Kommer ändå att behöva göras om man måste gå vidare.

Guide för att riva bort toppen på en 7A-FE motor
viewtopic.php?p=48685&hilit=topp#p48685
Mycket text och visst tar det en eftermiddag men speciellt svårt är det inte och man klarar sig långt med vanliga verktyg.
Har påbörjat lite smått ikväll, förhoppningsvis hinner jag ta resten imorgon för att se vad som har tagit stryk. Ska plocka ner allt rätt väg så ska det göras så ska det göras rätt också. Går tydligen att lyfta av toppen utan att montera bort insuget, men kommer att montera bort den bara för att dra ner på risken att göra nåt ätt annat dumt. :)

Btw går topplocksbultar att återanvända? Hur mycket ska dom dras åt, hittar info om 29-30Nm plus två gånger 90 grader.
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 490
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Corolla 1.6 1999 (4AFE) går på 3 cylindrar

Inlägg av Nizzehult »

Insuget tror jag du måste bort med men grenröret (avgaserna) kan nog sitta kvar.

Jag har återanvänt topplocksbultarna tidigare utan problem. Finns delade meningar om detta, på vissa motorer (ofta högprestanda/högkompression) sträcks dom så pass mycket att dom inte återgår till ursprungslängden när man använt dem en gång. Då måste man nog byta. På vanliga motorer tror jag dock inte att det är så.
Ett tips är att mäta en bult när den är lös och jämföra med en ny (brukar stå längden om man söker). Momentet låter bekant, men har det inte i huvudet. Man drar först väldigt lite typ 30Nm (i rätt ordning!) och sen två gånger 90 grader. Men som sagt: det måste kollas upp ordentligt, tror det finns servicemanualer att ladda ner gratis.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 490
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Corolla 1.6 1999 (4AFE) går på 3 cylindrar

Inlägg av Nizzehult »

Tips när man river toppen är precis som du skriver: ta det lugnt och metodiskt. Fota och anteckna gärna, även om detta är rätt okomplicerade motorer.
Töm gärna ut kylvätskan i förväg för den lär rinna ut annars.
De gånger jag har rivit toppen har jag bara köpt ny blockpackning och återanvänt alla andra, alternativt använt flytande packning.
Du behöver en ventilfjädertång för att kunna demontera ventilerna när toppen är lös. Passa samtidigt på att rengöra och slipa in dem. Kan göra några hk och bättra på förbrukningen.

Känslan när man satt ihop allt och startar upp den för första gången efter att ha dubbel- och trippelkollat allt och den spinner som en katt är bättre än sex! :lol:
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
NBZ24
Inlägg: 13
Blev medlem: lör 01 jun 2024, 14:11:19
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1999
PostOrt: Östersund

Re: Corolla 1.6 1999 (4AFE) går på 3 cylindrar

Inlägg av NBZ24 »

Nizzehult skrev: ons 03 jul 2024, 13:58:17 Tips när man river toppen är precis som du skriver: ta det lugnt och metodiskt. Fota och anteckna gärna, även om detta är rätt okomplicerade motorer.
Töm gärna ut kylvätskan i förväg för den lär rinna ut annars.
De gånger jag har rivit toppen har jag bara köpt ny blockpackning och återanvänt alla andra, alternativt använt flytande packning.
Du behöver en ventilfjädertång för att kunna demontera ventilerna när toppen är lös. Passa samtidigt på att rengöra och slipa in dem. Kan göra några hk och bättra på förbrukningen.

Känslan när man satt ihop allt och startar upp den för första gången efter att ha dubbel- och trippelkollat allt och den spinner som en katt är bättre än sex! :lol:
Har nu äntligen fått lite tid över och lyfte av toppen, var ett jäkla mek att komma åt bultarna på insuget, men gick bra till slut.
Tömde bilen på kylarvätska, men tyckte att det kom för lite ut, resten bestämde sig att komma ut när man lyfte av toppen, så det var bara att suga upp allt. 😀

Motorn i övrigt har klarat sig, ena avgasventilen på fyrans cylinder var sönder, saknades cirka 1/5 del, den andra hade koksat igen så det slutar som tur det är med endast två nya ventiler och runt omkring, samt nya packningar runt om, vill byta ut samtliga när allting ändå är bortplockat. Även ny kamrem blir det igen då den nya fick smaka på en del kylarvätska så bara att byta ut. 😂

Glömde att mäta toppbultar, men ny sats kostade inte så jädrans mycket så även om det blir nya så får det vara.

Antar att jag kommer att behöva shimsa om/sätta nya brickor där nya ventiler ska in, så det måste jag nog handla på Toyota?

Tack för alla goda råd hittils, nu ska bara allt inhandlas så förhoppningsvis nästa vecka blir det att sätta ihop den. :)
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 490
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Corolla 1.6 1999 (4AFE) går på 3 cylindrar

Inlägg av Nizzehult »

Grattis! Ja, insuget brukar vara värst och har man en balja som täcker hela motorutrymmet under bilen gör det mindre om glykol rinner ut lite här och där.
Du slipar väl in alla ventiler, även dom gamla? Går snabbt. Ventilslippasta behövs.
Tror inte du behöver ny kamrem, dom ska klara glykol och motorn är ju ändå en non-interference.
Om du mäter en bult nu och jämför med längden på en ny (brukar stå i specifikationerna) så ser du direkt om den sträckts. Jag skulle inte bytt. På min 7A-FE som jag rev hade dom inte sträckts.
Shims är svåra att köpa tredjepart men man kan flytta runt dem och ha sig inom toppen för att minimera hur många till slut man behöver. Inga om du har tur. Dom är rätt dyra tyvärr. Är spelet åt "fel" håll går det faktiskt att smärgla av ventilskaftet lite.

Det är upp till dig men jag skulle bara ha bytt topplockspackning och två ventiler. Inget mer. Slipat in alla och kollat ventilspelet. Det här är en driftssäker, rätt skottsäker och okomplicerad motor annars.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Skriv svar