Hej!
Min Avensis -05 har börjat dra olja senaste halvåret. Den har gått ca 27500 mil så det är väl inget ovanligt. Vilka saker är enkla att testa själv för en som får googla sig fram pga bristande kunskaper? Har haft loss pcv-ventilen och rengjort den men den var inte igensatt utan mest lite kletig utanpå. Övertryck både med och utan ventilen. Vad är nästa steg?
Mvh, Jenny
Avensis -05 som börjat dra olja?
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
- Glenn
- Super User
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Avensis -05 som börjat dra olja?
Hur mycket olja drar den då ?
Blårök ?
Blårök ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
-
- Bilmodell: Rav4 IV & Corolla Hybrid
- Årsmodell: 2013
Övertryck ska det ju inte vara.
Någonting är nog tätt i vevhusventilationen någonstans.
Nån oljefälla kanske, och jag har personligen hjälpt en polare rensa kanaler i blocket innanför oljefällan på en lite servicemisshandlad V70 turbo. Fick ha en järntråd och peta/skrapa Som lite halvhärdad underredsmassa.
Någonting är nog tätt i vevhusventilationen någonstans.
Nån oljefälla kanske, och jag har personligen hjälpt en polare rensa kanaler i blocket innanför oljefällan på en lite servicemisshandlad V70 turbo. Fick ha en järntråd och peta/skrapa Som lite halvhärdad underredsmassa.
-
- Bilmodell: Avensis
- Årsmodell: 2005
- PostOrt: Påläng
Jag har inte haft stenkoll men jag gissar ca 3 -4 liter på 500 mil. Har inte lagt märke till någon blårök.
-
- Bilmodell: XV70 Facelift
- Årsmodell: 2021
- Land (Country): SWEDEN
Det är nog inte så mycket att göra. Vi hade en -01a 2,0 bensin (är det en 2,0 bensinare, är det samma motor) som började dricka olja vid kanske 20-+25k mil, minns inte exakt. Enligt Toyota uppsala då, skulle vi köra på den vita oljan (Förpackningens färg) som var tjockare. Vet inte om det gjorde någon större skillnad, men vi hade bilen till drygt 33k mil, och körde på den tjockare oljan fram till 33k mil. Då den blev inlöst av Folksam efter en mindre olycka.
Bilen var fullservad enl Toyotas serviceprogram, på auktoriserad Toyotaverkstad ända till 33k mil. Dock med den "tjockare" oljan sista servicarna. Körde nog 4k mil om året då. Men fick slå på lite olja ändå, då och då! Några liter mellan servicearna om jag minns rätt.
Bilen var fullservad enl Toyotas serviceprogram, på auktoriserad Toyotaverkstad ända till 33k mil. Dock med den "tjockare" oljan sista servicarna. Körde nog 4k mil om året då. Men fick slå på lite olja ändå, då och då! Några liter mellan servicearna om jag minns rätt.
-
- Bilmodell: Avensis
- Årsmodell: 2005
- PostOrt: Påläng
OK. Det är inte värt att byta kolvringar om det är det som är problemet? Jag kan tänka mig att lägga ner lite pengar på den iom att man ändå inte får så mycket bil för de pengarna om man ska byta. I övrigt är den ganska fin.
- Glenn
- Super User
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
Okej, ja det är MYCKET olja, jag tycker min 9-5 sc är oljetörstig och den drar kanke ett par liter mellan oljebytena (1200mil för min del)
Men jag skulle försökt kolla vevhusventligationen först iaf, den kan ställa till det.
Knappast värt att byta kolvringar om det skulle vara det, ja om du inte gör det själv hemma i garaget förstås.
Sen är det väl sällan kolvringarna som är slitna som är problemet utan dom koksar fast.
Om det är fastnade kolvringar kan man testa med WD40-metoden.. vissa blir hjälpta, andra inte.. jag hade eg tänkt testa på min saab men det blir nog aldrig av.
Men jag skulle försökt kolla vevhusventligationen först iaf, den kan ställa till det.
Knappast värt att byta kolvringar om det skulle vara det, ja om du inte gör det själv hemma i garaget förstås.
Sen är det väl sällan kolvringarna som är slitna som är problemet utan dom koksar fast.
Om det är fastnade kolvringar kan man testa med WD40-metoden.. vissa blir hjälpta, andra inte.. jag hade eg tänkt testa på min saab men det blir nog aldrig av.
Senast redigerad av Glenn den ons 21 aug 2024, 20:10:40, redigerad totalt 1 gånger.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
-
- Bilmodell: XV70 Facelift
- Årsmodell: 2021
- Land (Country): SWEDEN
Tror det kostar mer än det smakar. Hade det varit en moped, så absolut. Men gör du det inte själv, så lär det kosta bilens värde, eller mer!
Fina bilar, som är värda att vårda annars. Vi hade en 2004 2,0 bensin utan törst till 26k mil, och senare en 2008 av den generationen. -08:an började också dricka olja vid kanske 17-18k mil. Men det var en 2,4 bensin/aut
Vi har även haft en 2014 Avensis, 2,0 bensin. Men då tror jag det var en helt annan motor.