Yaris 2019 hackar i motorn
-
- Inlägg: 9
- Blev medlem: fre 30 aug 2024, 16:33:13
- Bilmodell: Yaris
- Årsmodell: 19
- PostOrt: HELSINGBORG
- Land (Country): Sverige
Yaris 2019 hackar i motorn
Har kört toyota i snart 15 år och aldrig haft problem förrän nu.
När man startar bilen på morgonen "upplever mest felet när den är kall" kör några hundra meter på elmotorn sedan slår bensinmotorn igång och då hackar motor något helt galet och den slutar efter typ 10-20 sekunder så går den normalt igen,, upplever oxå iband all den rycker i motorn under jämn körning typ när man ligger i 80kmh.
den hackar inte i motorn vid start när man typ stannar en kort stund och ska in i affären eller så,, utan på morgonen eller när man ska hem från jobbet och bilen stått..
väldigt märkligt fenomen
När man startar bilen på morgonen "upplever mest felet när den är kall" kör några hundra meter på elmotorn sedan slår bensinmotorn igång och då hackar motor något helt galet och den slutar efter typ 10-20 sekunder så går den normalt igen,, upplever oxå iband all den rycker i motorn under jämn körning typ när man ligger i 80kmh.
den hackar inte i motorn vid start när man typ stannar en kort stund och ska in i affären eller så,, utan på morgonen eller när man ska hem från jobbet och bilen stått..
väldigt märkligt fenomen
-
- Inlägg: 692
- Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
- Bilmodell: Rav4 IV & Corolla Hybrid
- Årsmodell: 2013
- PostOrt: Stockholm
Re: Yaris 2019 hackar i motorn
Få felkoder utlästa och jag förutsätter att den servats rätt med tändstift osv enl Toyotas schema. Även TIDSMÄSSIGT, inte bara mil.
-
- Inlägg: 24
- Blev medlem: sön 11 sep 2022, 02:00:29
- Bilmodell: Corolla
- Årsmodell: 1
- PostOrt: Kopparberg
Re: Yaris 2019 hackar i motorn
Tror inte på stiften, om stiften börjar bli för slitna så är det under segdragning, acceleration på hög växel bilen blir att hacka.
Som sagt borde finnas motorstörning/felkod att läsa ut
Som sagt borde finnas motorstörning/felkod att läsa ut
Re: Yaris 2019 hackar i motorn
Läs ut och se om ev felkoder finns.
Hur många mil har bilen rullat?
Hur många mil har bilen rullat?
-
- Inlägg: 9
- Blev medlem: fre 30 aug 2024, 16:33:13
- Bilmodell: Yaris
- Årsmodell: 19
- PostOrt: HELSINGBORG
- Land (Country): Sverige
Re: Yaris 2019 hackar i motorn
bilen visar inga felkoder, den har gått 10.000 mil, bilen är servad enligt intervallerna, stiften byttes på 9600mil,, kanske dom satt i fel stift, sist blev den servad på en annan verkstad än toyota
Re: Yaris 2019 hackar i motorn
Är det utläst hos Toyota med riktig utrustning eller allmän OBD läsare?
Nu ska jag inte va den som är den, men företag som har som primär uppgift att tjäna pengar på en bil och servar dessa får en extra kostnad på fordonet - och det är iom det inte särskilt ovanligt att man snålar på grejerna då. Eller tom skiter i vissa saker men ändå "bockar i det" som bytt osv.
Sen kan det mycket väl va så också att det stoppats i annat än vad som förespråkas av Toyota, ex stiften är inte direkt billiga om man ska stoppa i rätt stift utförande.
Vet inte hur känsliga Toyotas motorer än på stift överlag, men personligen gillar jag inte alls det här med svinigt långa intervaller på vissa grejer idag. Ex stift ligger runt 7-9k mil, nog för att iridium är tåliga men det handlar ändå om motorer som slår av och på bensin drift stup i kvarten och får en lite annorlunda tänd/brännslitning mot traditionella bensinmotorer som går konstant.
OM den inte blivit utläst med riktig utrustning skulle jag börja där - går oftast även att läsa ut i realtid tändning och div annat.
Sen även vad det sitter för stift i och om luftfilter verkligen blivit bytt.
Nu ska jag inte va den som är den, men företag som har som primär uppgift att tjäna pengar på en bil och servar dessa får en extra kostnad på fordonet - och det är iom det inte särskilt ovanligt att man snålar på grejerna då. Eller tom skiter i vissa saker men ändå "bockar i det" som bytt osv.
Sen kan det mycket väl va så också att det stoppats i annat än vad som förespråkas av Toyota, ex stiften är inte direkt billiga om man ska stoppa i rätt stift utförande.
Vet inte hur känsliga Toyotas motorer än på stift överlag, men personligen gillar jag inte alls det här med svinigt långa intervaller på vissa grejer idag. Ex stift ligger runt 7-9k mil, nog för att iridium är tåliga men det handlar ändå om motorer som slår av och på bensin drift stup i kvarten och får en lite annorlunda tänd/brännslitning mot traditionella bensinmotorer som går konstant.
OM den inte blivit utläst med riktig utrustning skulle jag börja där - går oftast även att läsa ut i realtid tändning och div annat.
Sen även vad det sitter för stift i och om luftfilter verkligen blivit bytt.
-
- Inlägg: 9
- Blev medlem: fre 30 aug 2024, 16:33:13
- Bilmodell: Yaris
- Årsmodell: 19
- PostOrt: HELSINGBORG
- Land (Country): Sverige
Re: Yaris 2019 hackar i motorn
ska kolla med min verkstad igen,, dom är väldigt bra men kan ju häna att det sitter fel stift i dom kandke inte funkar som dom ska, hade en toyota Iq förr som jag bytte hjullager på och bilden började visa fel hastighet, bytte hjulager en gång till och fortfarande samma problem,, köpte original påp toyota och efter det så funkade allt som vanligt,,,ska ringa toyota och boka en felsökning hos dom i veckan
-
- Inlägg: 9
- Blev medlem: fre 30 aug 2024, 16:33:13
- Bilmodell: Yaris
- Årsmodell: 19
- PostOrt: HELSINGBORG
- Land (Country): Sverige
Re: Yaris 2019 hackar i motorn
ska kolla med min verkstad igen,, dom är väldigt bra men kan ju hända att det sitter fel stift i dom kanske inte funkar som dom ska, hade en toyota Iq förr som jag bytte hjullager på och bilen började visa fel hastighet, bytte hjulager en gång till och fortfarande samma problem,, köpte original på toyota och efter det så funkade allt som vanligt,,,ska ringa toyota och boka en felsökning hos dom i veckanBrumbrum skrev: ↑sön 01 sep 2024, 00:43:58 Är det utläst hos Toyota med riktig utrustning eller allmän OBD läsare?
Nu ska jag inte va den som är den, men företag som har som primär uppgift att tjäna pengar på en bil och servar dessa får en extra kostnad på fordonet - och det är iom det inte särskilt ovanligt att man snålar på grejerna då. Eller tom skiter i vissa saker men ändå "bockar i det" som bytt osv.
Sen kan det mycket väl va så också att det stoppats i annat än vad som förespråkas av Toyota, ex stiften är inte direkt billiga om man ska stoppa i rätt stift utförande.
Vet inte hur känsliga Toyotas motorer än på stift överlag, men personligen gillar jag inte alls det här med svinigt långa intervaller på vissa grejer idag. Ex stift ligger runt 7-9k mil, nog för att iridium är tåliga men det handlar ändå om motorer som slår av och på bensin drift stup i kvarten och får en lite annorlunda tänd/brännslitning mot traditionella bensinmotorer som går konstant.
OM den inte blivit utläst med riktig utrustning skulle jag börja där - går oftast även att läsa ut i realtid tändning och div annat.
Sen även vad det sitter för stift i och om luftfilter verkligen blivit bytt.