Bromsok bak på Toyota Auris 2018 Touring Sports 1.2

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
pitehasse
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2016
PostOrt: Sjulsmark

Bromsok bak på Toyota Auris 2018 Touring Sports 1.2

Inlägg av pitehasse »

Jag vill kolla om någon har erfarenhet och har samma teori som jag har angående kärvande bromsar på en Toyota Auris 2018
med manuell integrerad handbroms. Bilen har gått ca: 12400 mil och har nednötta bromsbelägg på båda bakre hjul. Bilen är inte min utan min dotters.
Bilen är en firmabil som varit lisad från dag ett och har då servats enligt service intervall. Dom fick ett service förslag från deras verkstad på 15250:-
Där dom då inräknat bromsok + skivor + belägg vilket jag också inser är det som måste bytas. Eftersom den ingått i ett serviceintervall så är / borde vara bromsoljan bytt var 3000 mil. Jag har repad mina bilar under dom senaste 45 åren och har då stött på alla varianter av bromssystem.
Jag vet att byte av olja i bromssystemet är viktigt för att få livslängd i kärvande bromskolvar. Jag har däremot varit dålig på att byta i dom bakre hjulen men jag aldrig bytt bromsok bak på ex. en opel som gått 42000 mil och en Toyota Corolla 33000 mil därför att dessa INTE har en integrerad
handbroms. Dottern hade tidigare en Nissan Primera från 2000 med exakt samma system som Aurisen dvs. en integrerad handbroms.
Min teori är att bilar med system som har integrerad handbroms är orsaken som kärvar i bromssystemet och inte kolven som styrs av oljan.
Det betyder att jag vill påstå att om du byter olja varje dag så kommer ändå bromsen att kärva på grund av den integrerade handbromsen som
inte påverkas av några oljebyten.
Integreringen består av någon form av mikrometer skruv som påverkar kolvens läge.
Jag har då en ett par frågor:
1) Har någon försökt att köpa/renovera mikrometerskruven för handbromsen.
2) Nya bromsok finns ju i två former Nya (budget) som är gjorda av aluminium ca:1000:- och restaurerade orginalok av gjutjärn 2100:- + stomme som ska returneras. Det ser ut som om man inte kan köpa ett nytt ok som inte är renoverat,
Frågan är om någon sett skillnad/nackdel med aluminium ok (budget)

Bilden som jag skickar men är på sprängskiss av ett bromsok bak är på en Nissan Primera men principen är samma som Toyota Auris.

Jag vill påstå att orsak till problem med bakre bromsok är p.g.a deras integrerade handbroms.

Hoppa att någon sett dessa problem.

download/file.php?mode=view&id=5477
Bilagor
Sprängskiss_BakreOK.png
Sprängskiss_BakreOK.png (243.66 KiB) Visad 3775 gånger
Micke2
Bilmodell: Rav4 IV & Corolla Hybrid
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Bromsok bak på Toyota Auris 2018 Touring Sports 1.2

Inlägg av Micke2 »

Jag skulle säga att det som kärvar högst troligt är glidpinnarna (4). Dom brukar jag ta loss och smörja vid varje vinterhjulsmontage. Lika fullt kan en bak sitta lite halvfast.

Själva oken på en 6år gammal bil är mindre troligt tycker jag.

Ta av hjulet och lossa skruven till glidpinnen (4) (brukar vara 14mm skalle) och känn om (4) glider fint in och ut ur okhållaren (6). Kolla även om skyddsbälgen (5) sitter som den ska och är hel.

Tar en skruv I taget.
Sitter en eller flera glidpinnar fast går det i regel att få loss dom med lite våld. Tång smörjspray och våld.
Oket måste då loss, och i lite svårare fall även hållaren som då måste upp i skruvstycke. Då kan man behöva värma också, men tycker den är för ny för att ha fastnat så hemskt.

Sen putsa ren pinnarna (alt nya) och återmontera infettade med högtemperaturfett och med fördel nya skyddsbälgar. Pinnar + bärgare = få hundralappar.

Nya Skivor och belägg givervis.

Nu måste man vid beläggbyte backa handbromsen när den är elektronisk, men det ska gå medelst knappen i en serie tryckningar. Finns på Youtube.

Ämnar du lämna in, tycker jag du ska kontakta en mindre verkstad och bara säga att bromsen kärvar.
Teorin är glidpinnarna.
pitehasse

Inlägg av pitehasse »

Jag har plockat bort oket från hållaren och kan konstatera att glid pinnarna inte är orsaken eftersom dom går lätt att röra.
OBS! Bilen har inte elektrisk parkerings broms utan har en integrerad parkeringsbroms. Bromsvirarna går lätt och har inte fastnat.
När jag försöker att pressa tillbaka bromskolven med verktyget som används till detta så är det omöjligt att vrida tillbaka.
Ut går det däremot utan problem. Jag utgår ifrån att den ska gå att vrida tillbaka dock med större kraft än ett ok som inter har integrerad
handbroms för där går det ju alltid lätt. Man ska väl inte behöva demontera något på okets baksida ex. fjädern som spänner mot handbroms stagen.
Det känns som helt pall när man försöker vrida in kolven. Måste vara oket som är problemet?
Eller kan man få tillbaka kolven på annat sätt?

download/file.php?mode=view&id=5482
Bilagor
OK_Baksida.png
OK_Baksida.png (381.05 KiB) Visad 3626 gånger
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Kontakt:

Inlägg av Johnny Blade »

Det är själva armen som kärvar och inte går tillbaka till klacken.Det är ett vanligt fel på Aurisarna (även andra med handbroms i oken),jag har bytt en hel del sådana,både till nya och begagnade. Det verkar iaf inte hjälpa att smörja.
Jag har själv aldrig plockat isär ett sånt ok.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Kontakt:

Inlägg av Johnny Blade »

Kolven ska gå att skruva in ganska lätt.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
pitehasse

Inlägg av pitehasse »

Båda oken går inte att vrida in. Inte ens om man sätter det i skruvstädet och försöker.
Så de blir att byta båda. Det ser ut som att det är en 'epidemi' av förbrukning av Toyotas bakre ok.
Bilar som är 6 år och gått > 12 000 mil. Slut i huvudlager hos många återförsäljare.
Jag har i första hand kollat på varianter av original OK som är återtillverkade.
Budweg , Bosch och Brenbo.
Jag har ingen erfarenhet av dom som är nytillverkade dvs. kopior.
1) Vilka erfarenheter har ni av nytillverkade kopior / fabrikat ?

2) På vissa siter så anger dom bromsok i två varianter. ex. bakom axel. Båda oken sitter ju bakom axeln.
Finns det till denna bilmodell dom som sitter framför, knappast?
Bilden är från Autoexperten men finns även hos andra.

download/file.php?mode=view&id=5484
Bilagor
OK_Bakom_Axel.png
OK_Bakom_Axel.png (67.08 KiB) Visad 3426 gånger
Skriv svar